Direktlänk till inlägg 23 mars 2018

Pepparrot - naturens egen pencillin

Av Kaela - 23 mars 2018 17:20


 

 

 

 

I klosterträdgårar runt om i Europa har man sedan 12-1300 talet odlat pepparrot.

Det är en supergrönsak som har en massa goda effekter., och verkligen kan få oss att må  bra.
Visst blir man lite häpen av att läsa uppräkningen här nedanför.

Men jag minns att min mormor odlade  pepparrot för att hon ansåg den så nyttig.

Yngre generationer skrattade lite åt henne.

Den sågs ju nästan som ett ogräs, den sprider sig lätt ända ut i gräsmattorna så den är klart lättodlad!

Moomor skulle bli glad om hon ännu levde och fått höra att dagens forskning stöder hennes åsikt!
Pepparrotens smeknamn är "naturens penicillin"

 

Stärker immunförsvaret
Bra för matsmältningen
Ökar ämnesomsättningen
Är C-vitaminrik

Antiinflammatorisk

Bakteriedödande

Lindrar ledbesvär när den använd

 

 

Ett kur med pepparrot vid förkylning:

Riv 1 tsk pepparrot.
Blanda det med 3-4 dl kokat något avsvalnat vatten.
Låt dra i 10 min.
Sila av.
Ta ett litet glas, fyll på med 50% avsvalnat vatten och 50% pepparrotsvatten.
Drick 3 ggr per dag, de första dagarna.
Minska sedan till 2 ggr per dag.
Efter fem dagar börtman avsluta kuren

 

På den här länken kan du hutta ett jättegott recept på lax med pepparrots - cremefraiche

 

 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards