Alla inlägg den 25 maj 2018

Av Kaela - 25 maj 2018 20:33

      

                  


I eftermiddag har jag varit på Funktionsföreningarnas i Norrköpings centrum - Thapperska skolan ( som en gång i tiden var en vårdskola men inte längre ä

Ämnet var E-hälsa.

 

En del intressanta saker fick vi veta.r t

Till exempel att planerna är att sjukvården och kontakten mellan patient och vårdgivare år 2025 ska vara helt digitaliserad.
Alla 95-åringar, blinda och människor med utvecklingstörning
Vad gör vi med dem????

Många frågor men inte så mycket svar!

 

Dessutom fick jag veta att det finns 1,2 miljoner människor i Sverige med ett funktionshinder som förhindrar ett helt vanligt liv.
Jag förstår att sjuksköterskor och läkare inte räcker till.

Men - jag vet inte vad jag tycker om den lösning man arbetar emot.

Nu ät det kväll och min stackars liuvskamrat fick nog ta emot en och annan reaktion från mig under vår middag på balkongenangående dessa framtidsplaner.

 

Just nu är allting bra - eller hur - så låt oss vara i JUST NU!

Kommer morgon kommer ljus sa alltid min kära fina mormor.
Och kanske är det så även med de här frågorna.


*

 

Av Kaela - 25 maj 2018 11:00

              

 

 

Människan har två ögon, ett ont och ett gott, eller om man så vill, ett sjukt och ett friskt.
Med dessa ögon ger hon av sig själv och tar emot av andra.
Någon gång inträffar det att hon vågar viska till sin omgivning:

Lägg märke till mig! Säg att jag duger!
Tyck om mig!
Vi människor  behöver  få bli iakttagen och bedömd för det som är gott och friskt hos henne, Men inte heller inte fördömd för det som är ont och sjukt, att få bli uppmärksammad för det hon kan, inte för det hon inte kan. Årtusenden och släktled igenom hörs därför hennes oföränderliga bön som ett naket rop i dimman: Stränga medmänniska, barmhärtige domare och bödel!

Dröj inte kvar vid det som är ont och ofullgånget hos mig, utan bli varse det goda inom mig! Se mig inte i det öga som är ont och sjukt, utan se mig i mitt friska öga!


Hämtat ur Gunnar Evanders bok Se mig i mitt friska öga.

Av Kaela - 25 maj 2018 08:15

 



Vi kan resa jorden runt i jakten på det vackra, men om vi inte har det inom oss, kommer vi inte att finna det. någon annan stans....


Ralph Waldo Emerson

Av Kaela - 25 maj 2018 07:14


           


En ny strålande solskensdag.!

Solen skiner och det är nu på morgonen +14 grader och vindstilla.
Semesterväder  för dem som redan börjat sin semester och är kvar i Sverige!

 

Idag är det den 25 maj och et betyder att Urban har namnsdag!
Stort grattis till DIG som bär det kanske lite ovanliga namnet.
Och till DIG som har födelsedag idag!
Önskar er en härlig firardag.

Vi har tre  officiella teadagar idag:

*Geek Pride Day*
*Handduksdagen*
*Internationella sköldkörteldagen*



 

*Urban är ett namn bildat från det latinska adjektivet urbanus - "belevad" eller "städad" (egentligen "från staden" eller "som har med staden att göra", av Urbans - "stad").
Urbanus var ett vanligt namn på påve påvar.
11 450 män bär namnet Urban.
Av dessa bär 5 445 män namnet som tilltalsnamn.
Även en kvinna bär namnet.
137 personer bär namnet som efternamn.
Namnbärarnas medelålder är 56 år


 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards