Alla inlägg under maj 2018

Av Kaela - 3 maj 2018 14:15

   



Varje dag innehåller möten med andra för de allra flesta av oss.

Och möten med andra människor är själva pulsen i livet.
Även ett kort möte - kanske bara ett hej när våra vägar möts har stor betdelse.

De talar om för oss att vi finns till!
Vi blir bekräftade !


Det är just därför som ensamheten är så förödande för oss människor.

Tidigare innebar mitt   arbete  dagligen många möten med människor.
Det var underbart men kunde också slita- eftersom varje möte även kräver något.

Och varje möte där var ofta ett l'ngre möte med djupsamtal.
Men jag älskade varje dag - och det var först då jag slutat som jag kände att det hade tagit massor.
Jag var tom och lite omtumlad.

Numera är det möten som ordförande i en funktionshindersförening som ger mig dessa fantastiska endorfonbefrämjande möten med andra .

Jag tackar livet för det!

Någon klok tänkare lär ha sagt: "Det är i mötet med andra vi finner oss själva"


Varje möte med en annan människa ger oss något - och vi får ge något- en win-win situation.

Vi förändrar oss lite.

Människor runt oss gör oss medvetna om oss själva och påverkar oss på olika sätt.


Lyssnandet, - att ta emot vad någon annan säger och formulerar  hjälper oss många gånger att förstå oss själva lite bättre.



Om inte färger fanns

skulle våren inte blomma.

Ingen vit eller blå, eller gul eller röd.

Ingen skillnad på sippa och sippa.


Om inte skillnad fanns

skulle inga sånger sjungas.

Alla toner vore lika, all musik utan klang.

Och allting lät alltid likadant.


Om inte olikhet fanns

skulle sagorna inte finnas.

Alla tänkte detsamma, och sa samma sak

Ingen mångfald och inga möten.


Om inte mångfald fanns

hur skulle världen då vara?

Kanske fridfull och lugn, eller livlös till döds.

Kanske alla människor var grå.


Om inte färger fanns

skulle regnbågen inte finnas.

Inget skimrande band

ingen båge av färg.

 Ingrid Nilsson





Av Kaela - 3 maj 2018 07:37

     



"De svaga kan aldrig förlåta.
Förlåtelse är de starkas attribut"
Mahatma Gandhi



Av Kaela - 3 maj 2018 06:25

  

            

 

 

 

 

En svag sol över Norrköping gör det lite lättare att stiga ur sängen.
+4 grader och svag vind.

Kanske en dag för långpromenad.

 

Idag är det alltså den 3 maj och John och Jane har namnsdag!
Grattis till DIG som bär något av de vackra namnen.

Och gratts till DIG som har födelsedag idag!

 

Idag har vi två officiella temadagar att fira:
*Internationella dagen för pressfrihet*


*John är ett namn med engelskt ursprung, och är en kortform av Johannes
som är en grekisk ombildning av det hebreiska namnet Jochanan
som betyder "Gud har förbarmat sig"
Tidigaste år man har bevis för att namnet fanns i Sverigei Sverige är från år 1729. John är ett av de 30 vanligaste förnamnen både i äldre generationer
och bland de yngsta.
Det finns 68 390 män i Sverige som bär namnet John.
Av dessa använder 22 082 namnet som tilltalsnamn.
Dessutom bärs namnet av 57 kvinnor varav 12 har namnet som tilltalsnamn.
261 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 47 år.

*Jane är ett namn med brittiskt ursprung, en motsvarighet till det svenska Johanna. Jane var populärt i Sverige på 1940-talet.
Just nu får några flickor i varje årskull namnet.
Betydelsen av Johanna är "Gud har förbarmat sig'. 
Alltså är detta också betydelsen av Jane.
I Sverige idag finns det 3 225 kvinnor som bär namnet Jane. Av dessa använder 678 nanet som efternamn.
13 män bär också namnet och 8 av dessa bär namnet som tilltalsnamn.

8 personer bär namne5t som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 57 år

 

Av Kaela - 2 maj 2018 15:00

 



Många människor som jag möter beklagar sig över att tiden inte räcker. till

Att den går så snabbt att man inte hinner.

 Hinner vad?

Allt som måste göras?

Eller till allt som man ville göra men som "måste" satte krokben för.


Tiden har gått ut säger vi ibland.

Ändå är tiden inne ibland.

Egentligen är tiden ett underligt ting.

När vi möter vännen som nyss hade en liten unge i famnen - och samma unge vid dagens möte talar med målbrottsröst - ja då svindlar tanken till.

Tiden går säger vi då till varandra.


Tiden kommer och tiden går.

Jag föredrar att tänka att tiden kommer¨- istället för att säga att tiden går.

Det känns mera positivt.
Så nu ser jag fram emot att tiden snart kommer med milda vindar och  sommarlätta skyar!

Vi behöver se fram emot! något så förväntan bor i vårt hjärta.








Av Kaela - 2 maj 2018 07:59

            




Telefonen ringde!


Tyst när jag svarade men jag kunde höra ljud.
Såg ju att samtalet kom från en mobil.

Jag sa hallå några gånger och började fundera på att stänga av samtalet.

Precis då kom en liiiten röst: "Va hetej du"
Jag svarade på det och så var det tyst igen.

Fann mig föranlåten att fråga vems telefon den rlilla ringde ifrån och fick förtstås ett svar som var lätt att gissa:"mammas"

Snart fick jag veta att mamma dusxhade och att Ella var i skolan och att lillebror sov.

Snart hör jag en mamma-orolig röst: "oh akta, det är mammas telefon" 
Barnet räckte då räckte tydligen sin mamma telefonen - för plötsligt var det en vuxen röst i telefonen.

"Vem är det"

När jag säger namnet säger hon: Åh hej vad roligt!

Men vad länge sedan,...... jobbar du nu? Du slutade ju?
Så småningomklarnade bilden -även för mig  detta var en  av de mammor som fått extra-mormor genom mitt arbete som frivilligsamordnare.
Vid den tiden - två och ett halvt år sedan  fanns bara storasyster, då 6 år.bas.....och mamma var ensam. förälder.

Men nu hade hon träffat en man och familjen blivit betydligt större.
Lilla Ella som faktiskt bara var 16 m¨nader fick jag veta.
Och lillebror tre veckor ung.
Mamman hade alltså fortfarande mitt telefonnummer i telefonen och den knappen lyckade Ella komma åt!
Mycket duktig och företagsam ung dam måste jag säga.

Vi pratade en lång stund.mamman och jag och det var så härligt att höra om hennes och mannens möte som var kärlek direkt.

De gifte sig tre veckor efter att de möttes.

De är många från mitt arbete som jag undrar hur det har gått för - och nu fick jag veta hur det gått för en familj - och fick än en gång bekräftat att även om det är mörkt just nu (vilket det va5 för den här lilla familjen då jag mötte dem) så kan det hända fantastiska saker som ändrar på allt.

 

 

 

 

 

Av Kaela - 2 maj 2018 06:52



 


Molnig morgon i Norrköping - och förutsägelsen för fortsättningen av dagen är; mestadels molnigt.
+7 grader och blåsigt.

Inga leende majdagar ännu - men de lär komma sägs det!

Det är onsdag 2 maj och Filip och Filippa har namnsdag!
Grattis till DIG som bär något av de fina namnen.
Och - förstås - till DIG som fyller år idag!

En  härlig firardag önskar jag!

Officiell temadag idag:
*Harry potter-dagen*



*Filip eller Philip är ett namn, av grekiska Philippos som betyder 'hästvän'.
Under medeltiden användes formen Filpus.
De som stavar sitt namn Filip är 27 012 män och 2 kvinnor.
19 352 av dessa har namnet som tilltalsnamn.
84 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 18 år.
Stavat Philip finns det 18 895 män och 16 kvinnor.
Som tilltalsnamn bärd namnet av 11 419 personer.
167 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 21 år.

Filippa, även stavat Philippa, är en feminin form av Filip.
Det är ett grekiskt namn, ursprungligen Phillippos, sammansatt av ord som 
betyder häst och vän.
Namnet har funnits i Sverige sedan 1400-talet, då Erik av Pommerns drottning 
Filippa av England bar namnet..
795 kvinnor stavar stt namn Philippa:
Av dessa använder 495 namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på namnbärarna är 20 år.

Av Kaela - 1 maj 2018 20:32


 




"Du är modigare än du vet, starkare än du tror
och klokare än du förstår!"

Okänd tänkare

Av Kaela - 1 maj 2018 19:33




         Du har ett ljus inom dig!!

Låt det lysa!

Låt världen få ta del av det skimmer som finns inuti det som är du!


Du har en låga därinne.

En låga som kan få det svartaste mörker att spricka upp i ljus.

Skenet från ditt ljus kan spridas som ringarna på vattnet.

Om du vågar.


Om du vill.


När du är redo.

Precis - när du väljer att dela det med dem omkring dig!


Du är född för att vara  ett ljus för världen.

Ett ljus som ger hopp och framtidstro till många som upplever sitt liv som mörkt och hopplöst.


Din uppgift som spridare av det gudomliga ljuset gör stor skillnad i andra människors liv!


Sprid ditt ljus!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards