Alla inlägg under maj 2018

Av Kaela - 16 maj 2018 18:00

 




Ibland planerar vi en massa vi ska göra.....

Det kan vara små saker eller stora saker.

Roliga eller tråkiga.

Viktiga eller mindre viktiga

.

Inte små saker men kanske inte heller livsviktiga.


Så upptäcker man plötsligt att tiden jagat klockans visare med sådan fart att det blivit att man inte hinner det planerade.

 

Det är då det gäller att ha is i magen och säga sig själv att vad betyder det om bara en veka.

Ingenting kanske!

Vissa saker blir inte av i den tid och på det sätt man tänkt - men allt är ändå gott och väl......

 



Av Kaela - 16 maj 2018 16:46


 



En dag i taget, det räcker.

Vänd dig inte om och sörj det förflutna,
för det är borta.
Och bekymra dig inte om framtiden,
för den har ännu inte kommit.
Utan lev i nuet,
och gör det så underbart
att det blir värt att minnas."

Ida Scott Taylor

Av Kaela - 16 maj 2018 08:15

 



Man hinner med nästan hur mycket som helst - bara man inte gör sig någon brådska.


Gösta Ekman

Av Kaela - 16 maj 2018 07:15


           




Nu på morgonen är det +14 grader och s'gs kunna få upp emot 30 gradersstrecket mot middagstid.
Ingen vind,stundtals lite molnigt.

Det är den 16 maj idag och Ronald och Ronny har namnsdag!

Jag gratulerar DIG som vär något av dagens namnsdagsnamn och DIG som fyller år idag förstås!

Gör en riktigt fin firardag!

 

Två officiella teman har vi idag!

*IT-chefens dag*
*Internationella Celiakidagen*

 

 

*Ronald är ett mansnamn med engelskt eller skotskt ursprung.
Det kommer liksom det nordiska namnet Ragnvald och det tyska Reinhold från det fornnordiska Rögnvaldr, som är bildat av en förled med betydelsen "råd" (eller "gudamakter") och en slutled med betydelsen "härskare".
I vårt land finns det 2 452 män som bär namnet Ronald. 452 av dessa använder namnet som tilltalsnamn.
Även 2 kvinnor bär namnet.
5 personer använder namnet som efternamn
Medelåldern på namnbärarna är 60 år.



*Ronny
eller Ronnie
Namnet blev, liksom flera andra engelska namn, populärt på 1930- och 1940-talet.
Det fortsatte att vara populärt fram till 1970-talet för att därefter minska betydligt. Det 

Stavat Ronny finns det 2 452 män i vprt land, Av dessa har 963 namnet som efternamn.

2 kvinnor bär också namnet. 5 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 60 år.
Stavat Ronnie finns det 3 922 män ibland oss. Avdessa använder 2 428 namnet som efternamn.
25 kvinnor bär också namnet Ronnie.
1 person har namnet som eftrnamn. Medelåldern på namnbärarna är 51 år

 

Av Kaela - 15 maj 2018 21:49

        

 

 

Godnatt allra finaste DU!

Dags för mig att krypa isäng.

När det är dags för DIG hoppas jag DU får en god natt med goda drömmar!

På min plats på jorden är det kanske lite väl var,t - men vem vill klaga efter alla långa frusna vinterdagar!

Sov gott och glöm inte att DU är viktig!

Av Kaela - 15 maj 2018 18:30

        




Du kommer att förstå när du ser tillbaka. Svaret ges sällan mitt under lektionen.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 15 maj 2018 18:15


 



Jag bröt mitt bröd, som andras hand fått baka,
och drack mitt vin, som jag ej själv beredde.
De, som haft mödan, fingo aldrig smaka
dess frukt, förrn de på mörka vägar trädde.

Vad jag har sått, skall du i morgon skörda.
O må mitt säde hundrafaldigt bära!
De bära fröjd, som bära andras börda,
de skära liv, som andras skördar skära.


Karin Boye

Av Kaela - 15 maj 2018 16:40

 




         Lång promenad idag -  en dag som egentligen är lite för varm för promenad.

Om man inte har en havsstrand med lite svalkande vind att vandra utmed.

Asfalt som är svart är ju inte det bästa underlaget till promenader i högsommarvärme.

Mötte en av de underbara frivilliga från min tid som frivilligsamordnare.

Hon såg så ledsen ut så jag förstod att något inte var bra.

Hon har varit pensionär i några år och väntat på sin man som gick i pension först strax före jul förra året..
De hade gjort upp planer för resor och lanske eventuellt en flytt till annat land för de sista åren i livet.

En resa till Florida tillsammans med de två barneoch deras familjer hann de med över påsk och en vecka till.

 

För två veckor sedan föll han ihop då han reste sig efter frukost.

Hans hjärta hade stannat.

Självklart har hon det svårt.
De möttes och gifte sig för 40 år sedan.
Många år tillsammans.
Jag var glad att jag gick just den vägen då jag kände hur stort behov hon hade av att tala....om de goda åren som så abrupt tog slut...om saknanden och sorgen och om famlandet efter stöd.
Strax innan vi skildes sa hon:
"Han var inte bara mina man - han var min allra bäste vän!

Så fint uttryckt om den totala gemenskapen i ett långt äktenskap

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards