Alla inlägg den 4 juni 2018

Av Kaela - 4 juni 2018 20:45

 

  


 

 

 

Bara ett svindlande

ögonblick

möter jag din blick

Du ler

men dina ögon

bor i sorgens land

Jag skulle vilja
trösta dig

men vet
det finns ingen tröst

sorgen

 

måste få ta sin tid




En morgon vaknar du
och möter

ditt eget leende


Den svarta stora sorgen
har klingat av

men bor kvar
som en djupnande

vishet

i leende och blick

Kaela

Av Kaela - 4 juni 2018 19:12

     





De senaste dagarna har man flera gånger i dagspressen kunnat läsa artiklar som ondgjort sig över de vackra lupiner som pryder våra vägkanter under sommaren

I någon tidning som jag läste sägs att de kommer att "utrota den 

ursprumgliga svesnska florar ..... jag en viss
smygnscism i växerna_..rike, eller.??


Hur lång tidska ha förflutit innan  nykomna växterses som svensk?

J
Jag minns lupinerna från det jag var ett riktigt litet barn och tycker att min tillryggalgda ålder (jag har både barn och barnbarn) borde ha giv it lupinerna medbporgarskap i årt land.

 

Men jag tror  vi ska låta lupinerna vara vilda och pryda våra vägrenar och inte våra tr'ädgårdsland eftersom de nog tar över där.
Vid de steninga vägrenarna växer inget annat - så låt oss få njuta av de vackra lupinerna un der sommarens bilf'rder.

Av Kaela - 4 juni 2018 12:45


 



Hittade en liten fin berättelse som jag delar med er - och när du har läst den tror jag du instämmer med barnet


"En personalchef på ett större svenskt företag satt hemma vid köksbordet och förberedde ett föredrag. Det skulle handla om vänskap.

Bäst som han satt där och funderade över vad han skulle säga, kom hans sjuåriga dotter in i rummet.Han tänkte att hon kanske kunde bidra med något till temat och frågade henne därför:

-Vad är vänskap för dig?


Vänskap sa dottern,vänskap är ungefär som skuggan.


-Hur då menar du ?


Jo, jag tycker att vänskap är som skuggan.Ibland är den framför mig,ibland bakom mig,men den är alltid med mig."

Av Kaela - 4 juni 2018 08:45

                    

         

Det vi gör i livet, ger eko i evigheten.


Maximus Decimus Meridius

Av Kaela - 4 juni 2018 07:06

 

           

 

 

Lite svalare idag.

+19 grader och tveksam  sol.

Måttlig vind.
Säkert ganska skönt efter gårddagens värmerekord.

Idag är det den 4 juni och Solbritt och Solveig har namnsdag!

Jag gratulerar så hj'rtligt!
DU som har födelsedag idag gratuleras förstås lika varmt!

Önskar er bemärkelsedagsbarn en minnesvärd firardag!

Idag har vi två mycket viktiga officiella temadaga:
*Internationella dagen för barn som blivit offer för aggression*
*Assistansens dag*

 

 

 

*Solbritt /Sol-Britt är ett ganska nybildat namn med svenskt ursprung.
Det är sammansatt av Sol och Britt som är en kortform av Birgitta.
Namnet har förekommit i Sverige sedan början av 1900-talet men är ovanligt.
Solbritt bärs av 1 061 kvinnir i Sverige.
655 har namnet som tilltalsnamn.
Namnbärarnas medelålder är 70 år.
 609 kvinnor i vårt land heter Sol-Britt.
Av dessa använder 418 namnet som tilltalsnamn.
Även här är namnbörarnas medelålder 70 år.


*Solveig är ett kvinnonamn med norskt ursprung.
Bildat av - "hus", "sal" och -veig vars betydelse är oklar, men enligt vissa tolkningar skulle betyda "den stridande" eller "husets härskarinna".
Namnet har sedan långt tillbaka förekommit i olika varianter i Norge.
Till Sverige kom det på 1800-talwt!
17 406 kvinnor i Sverie heter Solveig.
Av dessa använder 8 896 namnet som tilltalsnamn.
1 man bä r också namnet.
Namnbärarnas medelålder är 71 år.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards