Alla inlägg den 4 september 2018

Av Kaela - 4 september 2018 17:00

 



"-Vi är hopsnurrade, hoptvinnade med varandra… ja, så invecklad och delikat är en mor – dotterrelation."

Så här beskrev den svenska journalisten och författaren Cordelia Edvardson sin och sin mors relation.


En kärleksfull relation med ömsesidig respekt.
Så ser den perfekta mor-dotter-relationen ut.

Ibland undrar jag hur många av oss döttrar eller mödrar kan beskriva relationen med dotter/mor så?


Har just läst en bokl av Deborah Tannen som heter "Den där kan du väl inte ha"


Jag tror ingen dotter missar att titeln är tagen ur ett  yttrande från mor till dotter

Har sökt på Bokus där jag köpte boken, men den verkar vara slutsåd.

Kan du komma över den någonstans och är en mor eller en dotter har du en spännande läsupplevelse framför dig!


De flesta mammor lever hjälpligt upp till myterna om den goda modern, om än inte varje dag.

En del klarar det inte alls.


Dottern överdriver mammans upplevda eller verkliga inflytande och mamman överdriver dotterns.

Båda ser sig som offer.


Mammans underliggande budskap är ofta"Är jag en god mor?"

Och dotters: Jag längtar efter att du ska bekräfta mig som jag är - och älska mig"


Jag kände tyvärr igen mig i en del saker i boken.

Bland annat just i titelorden.

Kan man säga samma sak på ett annat sätt?


Ja det kan man faktiskt!

Men hur?


I sin bok visar  Deborah  Tannen också hur du kan ändra ditt sätt att lyssna och samtala och hur du skall känna igen varningssignalerna.


En klart läsvärd bok om man är innehavare av moderskap eller dotterskap.





Av Kaela - 4 september 2018 12:45

 



Det faller dig inte in att tycka

att hela ängen är mindre vacker

därför att små och svaga blommor

växer sida vid sida

om större och grannare.

Varför tycker vi inte

att det ska vara lika självklart

att människor får växa upp

sida vid sida

fastän de är olika rustade!

 

 

Karin Stensland Junker

Av Kaela - 4 september 2018 07:19

           

 

 

 

 

Nej, det har inte hänt någtIgårkväll lade jag mig med hjärtat 

Nej - det har inte hänt något svårt hos eller med mina nära.

 

Men den knastertorra nyhetsrösten på TV sa att 16 00 människor som  under sin dramatiska flykt från tortyr och död (i de flesta fall) har under detta år drunknat på Medelhavet!

Ett ord som byttt innebörd de senaste åren - från se,esterhav till dödens hav!!

 

Och två journalister har dömts till 7 års fängelse i Burma för att ha visat världen mordet på flera unga män 

 

Min sorg kan inte hjälpa dessa människor eller deras nära och kära.

 

Men kanske kan den hjälpa mig att inse hur otroligt bra jag har det!

 

Och kanske kan det göra mitt hjärta mera kärleksfullt!

 

Hur mycket sorg och förtvivlan orkar jorden bära?ar 

Av Kaela - 4 september 2018 06:56

               

 

 

Grå himmel över min stad idag. Troligen något sol framåt dagen enligt väderleksprofeterna.

Det är +10 grader, och mycket lite vind.

 

Dagens tema:


4 September
Skolans dag
Tidningsbudens dag
Dagen för ungas psykiska hälsa*

 

 

Gisea (som är ett namnem ed tyskt ursprung) har namnsdag idag den 4 augusti och jag gratulerar varmt!

 

Du som har födelsedag idag gratuleras förstås med samma värme.

 

Glöm inte att ditt leende och fin vänliga handling kan bli solen i en medmmänniskas liv!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards