Alla inlägg den 8 september 2018

Av Kaela - 8 september 2018 18:00

    

 



Det vi tänker om och om igen blir till vana.
Och vanan styr vårt liv.


På ett sätt inte nya tankar för mig.
Men att lyssna till detta gjorde att jag började tänka lite nya tankar.
Vad är det vi värdesätter allra mest av det vi har?


Vad du väljer,  att värdesätta mest här i livet kommer att påverka resten av ditt liv!
Vad du har värdesatt hitintills har gjort att du är där du är.


Några lösryckta meningar ur en föreläsning om vad vi värdesätter och hur det påverkar oss, som jag lyssnade till idag!

När Du tänker en tanke, så skapar detta en bild i din hjärna.
Denna bild övergår till att skapa en känsla.

Känslan hos Dig kommer att skapa en reaktionsom leder till att du beter dig på ett visst sätt:
.Allt detta tillsammans kommer sedan, att bli en vana.

Så viktig varje tanke vi tänker är.


Som människaor har vi en fri vilja att välja.
Det är ett stort ansvar.
Men också en härlig förmån.

Tankar!

 De bara finns där.

Det är upp till oss att bestämma hur mycket vi ska tillåta att de styr oss.

Jag har nämnt att min syn långsamt försämras.
Vissa dagar tar oron över och tankarna blir mörka.
Men när jag klarar av att se detta som ett av livets äventyr.

Vad kommer att hända - hur kommer jag att känna - att klara det  - när synen undan för undan blir sämre än den är idag när jag inte känner igen människor på andra sidan gatan?

Jag vet inte!
Men jag vägrar offertankarna.
Jag ser det som en av livets lektioner.
De flesta dagar i alla fall!

När jag inte klarar det märker jag hur mycket de negativa tankarna styr mig.
Jag blir någon jag inte vill vara.
Jag tänker fortsätta kämpa för ett meningsfullt liv - hur det än går och hur det blir.

Nu vill jag med dessa tankar önska DIG en fin kväll och en gid natts sömn.
Kom ihåg att det  DU kämpar med just nu är en av livets lektioner.

Här kommer kvällens citat:


"Frid innebär inte att vara någonstans där det inte finns oljud, problem eller hårt arbete – det innebär att vara mitt upp i allt detta och ändå känna frid i hjärtat."


Okänd tänkare

Av Kaela - 8 september 2018 10:30

 




Den vägen är smal, som två har att gå,
omänskligt smal, kan det tyckas ibland,
och är väl en människors väg ändå.


Ur det begravnas urtidsslam
reser sig vidunder, väckta av värmen,
och spärrar vägen där du vill fram.


Ingen flykt kan göra dig fri.
De möter på nytt vid nya vägar.
Du har inget val. Du måste förbi.

- - - - - - - - - - - -

Den vägen är brant, som två har att gå,
förnedringsväg, kan det tyckas ibland,
och är väl en segerns väg ändå.


Ensam stig går runt i en ring,
samma hägring i samma sand,
samma törst efter fjärran ting.


För två som strävar en vinning jag vet,
fastare, tyngre än enslingens drömmar:
den svåra växten till verklighet,


ja ända in i den innersta märg,
där människan växer ur splittrade tågor
och blir sig själv en rot och ett berg.

- - - - - - - - - - - -

Den vägen är lång, som två har att gå,
vilseväg, kan det tyckas ibland,
och har sina märken och mål ändå.


Har sina änglar i ljungeldsdräkt.
De rör vid stoftet med brinnande hand,
och tunga kedjor blir dimma och fläkt.


De rör vid jorden med brinnande fot
och skapar den ny i morgonglöden
och full av hälsa och tröst och bot


och full av makt över mötande öden
och innerligt ljus, som två tar emot.


Karin Boye

Av Kaela - 8 september 2018 09:37


           

 

 

 

Blänkande asfalt och våt hatt möter den Norrköpingsbo som vill ta en morgonpromenad idag!

Svaga vindar och +16 grader

Vissa utsikter att kunna gå ut torrskodd senare idag.

 

 

Dagens  officiella tema:

8 September
Geologins dag
Internationella läskunnighetsdagen*

 

 

Alma och Hulda har namnsdag idag och DU som bär något av de namnen får varma gratulatione!

Detsamma får förstås DU som fyller år idag!

 

Låt ditt ljus skina i ditt leende och glottra i din blick, så tänder du ocks¨deras ljus som var på väg att slockna!  

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards