Direktlänk till inlägg 12 september 2018

En dröm och ett hopp - om en bättre värld för alla

Av Kaela - 12 september 2018 16:45

 

 

Gula bladlad for emot mig på dagens promenad.

Sbannt i den starka vinden.

Och gav tankar........

 

Det finns så många tider
i samma år förlagda,
så måGula nga år av öden
på samma dagar sagda,
som lövens tal i skogen,
som virvlar i en ström.
Och tusen skilda drömmar
ha format livets dröm.

 

Läste om en liten syrisk pojke som försöker berätta i ett Öppet brev  om hur det är att vara i hans kläder.

Han bor på ett asylboende med sin mamma och syster.

Hans pappa som kom iväg senare än övriga familjen och bor på ett annat asylboende..

Just nu längtar hela familjen efter uppehållstillståndet som ska göra fortsatt liv i Sverige möjligt....
Så här skriver han.....Allt som jag upplevde förstörde min själv. Jag grät och grät dagar och nätter. Jag saknar mitt fina liv, med min familj och kompisar, för vi levde ett bekvämt och bra liv. Och på ett annat ställe i brevet står det: Det dundrar fortfarande i mina öron, jag hör ljudet av bomber, flygplan och kulor. Jag är rädd konstant, kriget vill inte lämna mig ifred. Döden följer efter mig hela tiden.

Inför detta "öppna brev" faller det som jag tycer är besvärligt i mitt liv platt till marken.

Ävern om jag vet att allt är relativt och att vi får krafter till det livet sänder i vår väg så undrar jag hur denne lille 13-åring ska få hoppet och glädjen tillbaka.....
Och det finns så många som han.....


Vi kan inte förstå vad det är de gått igenom....samtidigt som vi inte riktigt kan förstå hur man kan gå igenom dessa hemska saker med förståndet i behåll.

Men vi kan förstå och inse att vi inte kan förstå - och bemöta deras uppleverlser med omsorg, respekt och vilja att möta dem just där de är.


Nu ljusnar det utanför fönstret och snart vaknar nog lilla fina Stella och Ellen och deras pappa inne i gästrummet.

Livet har många nyanser.....


Önskar DIG en riktigt fin lördag!


Och så ett citat ev en statsman vi alla vet vem det är - i hopp om att han hade rätt - även om han själv stupade  för våldet.


"Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner. Den kommer att leva och segra till sist. "
Olof Palme 



 


 
 
Ingen bild

Stina

14 september 2018 08:31

"Döden följer efter mej hela tiden", stackars alla dessa barn, och alla andra också förstås som ska försöka förstå och bearbeta allt hemskt dom varit med om! ...och inte alltid blir så väl behandlade här hellre.
Hoppas frihet o godhet kommer att segra för dom också!
Hoppas du får en fin dag, kram från Stina

Kaela

14 september 2018 14:09

Ja redan när vi föds bär vi döden i kroppen.
Minns när barnmorskan sa vid min första sons födelse: Du har givit livet åt en fin pojke" - och jag svarade; Ja - och döden. märklig
Hon upplevde mig nog som lite
jag dig!i
Tack för läsnomg och kommentar och allt go

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards