Alla inlägg den 14 september 2018

Av Kaela - 14 september 2018 20:52

 

 

                  

väster bak skogiga krönet 
går gyllene klotet ner
och sprider på fästet en rodnad,
som bleknar allt mer och mer.

Den bråda och brännheta dagen 
Ren lider mot svalkigt slut,
och arbetets möda nu ändas 
och odlaren vilar ut.

Han dagens betungande möda 
har burit med kutig rygg. 
Nu ställer ham stegen till hemmet 
det kära, så glad och trygg.

I stugan vid grönskande tegen, 
där ordnar hans trogna viv. 
Där har de sitt bo och fäste, 
där kämpar de fram sitt liv.

Ur skorstenen ringlar sig röken 
fråm elden i kökets spis, 
där kvällsvardens håvor tillredas 
och njutas på ärligt vis.

Där norrut en strimma av dager 
förtrollar den stilla natt, 
men dem, som fråm arbetet vila, 
ger slummern den bästa skatt.

Ur Dalsländsk Hembygd 1950:

 

 

Vet du vem som skrivit dikten?1


Av Kaela - 14 september 2018 14:32


     


Att förlåta - är det något man gör för någon annans skull eller gör man det kanske allra mest för sig själv?

 

Kanske tror man att det är  för dens skull som har gjort mig ila!
Givetvis är det så att om den personen ber mig  till den personen.

 

Men - jag ger faktiskt också mig själv en gåva!

 

Någon har sagt: "Att förlåta är att släppa en fånge fri och fången är jag själv"

 

Jag kan alltså förlåta även om den som förbrutit sig moy mig aldrig kommer och ber om förlåtelse.

 

Så väl att det är så!

 

Annars vore jag beriebde av att denna människa bpde inser att han/hon gjort mig illa - och kommer och ber om förlåelse.

 

Istället kan jag förlåta a genom mitt e beslut!get 

Av Kaela - 14 september 2018 08:13

   

              

 

Det är omöjligt sa tvivlet -

Det är farligt sa rädslan -

Det är onödigt sa förnuftet.

Gör det ändå viskade hjärtat.

 

Okänd tänkare

Av Kaela - 14 september 2018 07:33

 

           

 

 

Ingen sol men inte massor av moln heller här i Norrköping iddag.

 

Dagens officiella tema:

5 September
4H-dagen
Internationella dagen för demokrati*
Internationella lymfomdagen*
Software freedom day
Worldwide spin in public day
Internationella röd panda-dage

 

 

Ida  har namnsdag idag och får hjärtliga gratulationer!

Detsamma givetvus till DIG som har födelsedag idag!

 

Det är fredag idag och jag öbsjar alla en underbar helg!

  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards