Alla inlägg den 26 mars 2008

Av Kaela - 26 mars 2008 11:13


När vi är små och våra leksaker är sönder, byter vi ut dem

När vi är större och våra skor går sönder byter vi ut dem

När vår tvättmaskin kastat in handduken byter vi ut den.



När vi tröttnat på våra gardiner byter vi ut dem.

När vi hittat en ny fin soffa byter vi ut den gamla



När jag var lite fanns det en serie som hette ”Trasdockorna”

Den handlade om leksaker som blev utbytta för de var inte perfekta

De var en egen lite grupp som hade varandra och var glada.

De var underbara individer men de var inte perfekta.

Därav ville ingen ha dem.



Jag vet hur de känner sig.

Jag har blivit utbytt.

Jag är en trasdocka.

Dock får jag inte vara med i en grupp

Utan jag är själv.



Fakta säger en sak, känslor en annan

Känslor är sällan logiska eller rationella

Men de är min livsvärld, hur jag upplever något

En känsla kan aldrig vara fel.



Min känsla är att jag är en trasdocka.
Johan

Av Kaela - 26 mars 2008 11:11


Tack bitte för att du uppskattade berättelsen om  en av mina underbara frivilligarbetare.

kram till dig!

Av Kaela - 26 mars 2008 10:50


Ingen fågel förflyger sig hit i min undanskymda vrå,
ingen svart svala som bringar längtan,
ingen vit mås som bebådar storm...
I klippors skugga håller min vildhet vakt,
färdig att fly för minsta rassel, för nalkande steg...
Ljudlös och blånande är min värld, den saliga...
Jag har en port mot alla fyra vindar.
Jag har en gyllene port mot öster - för kärleken som aldrig kommer,
jag har en port för dagen och en annan för vemodet,
jag har en port för döden - den står alltid öppen.

Edith Södergran

Av Kaela - 26 mars 2008 10:49

Tack anebettan för ditt jättegulliga avtryck!

Kram till dig!

Av Kaela - 26 mars 2008 08:43



Just avslutat ett telefonsamtal med en av våra härliga frivilligarbetare.

Ingenting i världen kan få mig på så bra humör som dessa underbara människor som ger av sin tid för att glädja någon annan.

verkligen stort!


Denna frivilligarbetare har nu under drygt två år besökt en nu 87-årig dam som det senaste året blivit allt mera dement.

 Idag sa dennea härliga människa så här: "Tänk, lilla A, hon är helt snurrig och vet inte vad hon gjorde för en minut sedan...men gissa när hon börjar sjunga sina gamla läsarsånger.

Då kan hon vers efter vers utantill.

jag tror att det inte är i hjärnan som A. har de sångerna , det är nog i hjärtat. Och hjärtan blir ju aldrig dementa.


(Om du inte varit här förr- och undrar var jag jobbar - här är länken www.frivilligcentralen.se)


Av Kaela - 26 mars 2008 08:20


Ingen som besökt min blogg har troligtvis lyckats undvika att se att det finns två saker jag är mer än förtjust i.

Det ena är dikter och det andra är ordspråk, kloka ord, tänkespråk.

Här kommer dagens första:


Humorn är Guds leende på jorden
H Zetterström


"Man kan inte hjälpa alla, sa den snåle
- och hjälpte inte någon"
Ebner-Eschenbach

Av Kaela - 26 mars 2008 08:17



Har du funderat på varför himlen är blå?

Det hade i varje fall den lilla femåring jag träffade härom veckan.

tanken och frågan stannade inom mig och jag gogglade och fick det här svaret:

"Den blå färgen beror på att solens ljus bryts och sprids i luftmolekyler och vattendroppar i jordatmosfären. Solljuset är inte vitt, utan inrymmer olika ljusvågor med var sin färg.
Dessa ljusvågor svänger med olika hastighet, och vågornas längd kallas våglängd. Långa vågor ger rött ljus, medan blått ljus har kort våglängd. Eftersom korta våglängder böjer av lättare än andra så sprids de också mest - och ger vår blåa himmel."
Hans Fridlund heter den som visste detta!

Av Kaela - 26 mars 2008 07:42



Din närvaro är en gåva till världen.
Du är unik och det finns bara en som du.
Ditt liv blir vad du gör det till.
Ta en dag i taget.

 Se till din lycka, inte till dina bekymmer.
Du klarar allt.
I dig finns så många svar.
Var förnuftig, modig och stark.

 Sätt inga gränser för dig själv.
Många drömmar väntar på att bli verklighet.
Beslut är alltför viktiga för att utebli.
Sträva efter höjdpunkter, mål och belöningar.


 Inget tar så mycket energi som att oroa sig.
Ju längre man bär ett bekymmer, ju tyngre blir det att bära.
Ta inte saker alltför allvarligt.
Lev ett fridfullt liv, inte ett liv att ångra.

 Kom ihåg, att lite kärlek räcker långt.
Kom ihåg, att mycket kärlek varar för alltid.
Kom ihåg, att vänskap är en klok investering.
Livets skatter är människor . . . tillsammans.

 Förstå, att det aldrig är för sent.
Gör vardagliga saker på ett ovanligt sätt.
Må bra, ha hopp och känn glädje.
Använd din tid till att sikta mot stjärnorna.

Och glöm aldrig,
inte för någon enda dag . . .
hur oerhört speciell du är!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards