Alla inlägg under augusti 2008

Av Kaela - 30 augusti 2008 09:46

 



Det finns många som jag känner

nån av dem är god bekant

Men jag har ej många vänner

det är något som är sant

När jag möter nån på vägen

ler vi glatt och säger hej

Någon kanske är enträgen

att få byta ord med mej

Några korta få minuter

uppmärksammar vi varann

Men min inre dörr jag sluter

den  blott  vänner öppna kan

Men ibland det ändå händer

att jag känner sympati

Att en liten gnista tänder

som till vänskap kunde bli

Kanske denna vän kan platsa

i mitt hjärtats yttre rum

Den som inte vågar satsa
är kanhända ändå dum

Men i rummet längst där inne

finns det ingen plats att få

Där är ro och frid i sinne

Där finns bara plats för två

Ty den kärlek kan ej delas

som är byggd på äkta grund

Allting säkert då förfelas

om man sviker för en stund

Den som äger många vänner
han har nån att glädjas med

Sällan ensamhet han känner

när aftonsolen har gått ned

Men jag tror att det är viktigt

ha en enda verklig vän

nån som älskar en på riktigt

nån som aldrig sviker sen

Gösta Björklund

Av Kaela - 30 augusti 2008 09:30

Hur tänker du när du hör ordet invandrare?
Jag tror att vi alla har någon slags bild av en person som behöver hjälpas.

Men tänk om det är precis tvärtom!
Tänk om invandrarna är de som kommer att hjälpa Sverige i framtiden.
Det är ju i så fall inte första gängen som det händer.

vallon-invandringen.

Den var oerhört liten med dagens mått mätt.

Mellan 1600-och 1625 invandrade drygft 200 kontrakterade arbetare.

De flesta av dem kom till Finspång i Östergötland och Gysinge i södra Gästrikland och bruken där.
Och en sak är säker, det finns många spår som visar på hur Vallonerna lyfte Sverige.

De var visserligen väldigt få och jag vet inte riktigt hur stor Sveriges folkmängd var vid den tiden, men 1750 fanns det  1 780 687 svenskar.
Så procentuellt sett var de ju inte så få som samma antal skulle ha varit idag.
Så vem vet-kanske är invandrarna en gåva till vår framtid!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157055


Av Kaela - 30 augusti 2008 09:22


  



De vackraste
och mest värdefulla tingen i världen,
kan man inte se eller ens vidröra"
Samtliga citat av Helen Keller,
amerikansk dövblind författarinna 


"Vad vi en gång upplevt, förlorar vi aldrig.             
Allt vad vi älskat blir en del av oss."
                                                  

   
"Vänd ansiktet mot solen 
så ser du inte skuggorna."


"Vi kan uträtta allt vi vill uträtta,
om vi ägnar oss åt det."


"Jag är bara en, men jag är dock en.
Jag kan inte göra allt;
men jag kan dock göra något."



Av Kaela - 30 augusti 2008 09:09

Min tankebänk


Idag är det en underbart solig dag.

Visst är det lite kallt så här på morgonen men jag har suttit ute på min "tankebänk" längst ut i vår trädgård en stund och njutit av luften och solen och livet.

Så tacksam och glad för allt vad livet ger.

Önskar er alla ett riktigt varmt godmorgon!

Det är lördag och många är lediga.
Har du möjlighet att kliva ut- på din farstubro eller balkong en stund så gör det.

Stoppa livet i fem minuter och bara njut!


Av Kaela - 30 augusti 2008 09:04

Jag har varit in på din sida och läst din starka dikt.

Det vill jag uppmana många andra att göra också.
Förstår att ditt hjärta slits itu många gånger av all denna smärta.

Stor kram!


http://synne.bloggagratis.se/2008/08/29/917066-mammas-sorg/

Av Kaela - 29 augusti 2008 06:10



 



Jag har tre skatter som jag aktar och vårdar.
Den första är kärleken, den andra är förnöjsamheten, den tredje är ödmjukheten.
Bara den som älskar, är fylld av mod, bara den förnöjsamme är storsint,
bara den ödmjuke är lämpad att härska.
Laotse

Av Kaela - 29 augusti 2008 05:55



Jag vill sprida lite glädje
så länge jag förmår
till människor i möte
på stigar där jag går.

Jag vill byta några tankar
om livsförgänglighet
- om varför jämt vi ängslas
för det vi inte vet.

Jag vill ställa några frågor
om vadan och varthän
- kanhända i en kyrka
i bön med böjda knän.

Jag vill finnas så som vinden
- den viskar tysta svar
och smeker dig om kinden
när ständigt runt den far

*************

Kom, när du är glad
då vill jag glädjas med dig
Kom, när du är ledsen
då vill jag gråta med dig
- i en mjuk stund
vill jag komma dig nära

Birger Franzén
 

Av Kaela - 29 augusti 2008 05:49

En dikt som kom till igår förmiddag när känslorna tumlade och oron lagt sig och lämnat plats för lyckan över en ny liten jordevandrare!

 


Jag letar ord
för att välkomna


ett blänkande ord
ett nytt ord
ett ord som aldrig hörts förut


till den som är alldeles ny


på jorden


dagen idag
har du förvandlat


till en av de gyllene dagar
som ska glimma
i minnet


som en ängel
har du landat på jorden


efterlängtad och redan älskad
ett under- ett mirakel


Välkommen Linnea



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards