Alla inlägg under september 2016

Av Kaela - 30 september 2016 20:05

 


Att få inleda helgen med magen full av en god middag tillagad av världens bästa man - min man - framför brasan - bättre kan man absolut inte ha det!


Hoppas att DIN  fredag också bjuder DIG på sådant som DU längtar efter och värdesätter.


Vill som vanligt dela med mig av ett klokt citat.....


"Det största misstaget du kan göra i ditt liv är att fortsätta vara rädd för att göra ett"
Elbert Hubbard

Av Kaela - 30 september 2016 16:30

 



Det är fredag eftermiddag och tidig hemkomst.

Väldigt skönt tycker jag som sätter mig vid datorn och tar det lugnt medan min man springer den mil i träöningsspåret som han gör ett par gånger i veckan.

Själv gillar jag skarpt att röra mig, men inte att springa bara för att springa en viss längd.

Dessutom skulle nog min nu avtagande syn göra att jag ganska snart stod på näsan.


På jobbet hade vi Frivilligfrukost idag,

Något vi har en gång i månaden.

Då frivilliga (och även andra intresserade )ses och äter frukost ihop.
Idag kom det tre utbytesstudenter.

Tyska trevliga tjejer.
Som gärna ville göra en insats under sitt år i Sverige.

Men så svårt att hitta ett bra uppdrag eftersom de äldre som behöver ledsagning (som är det som kan komma ifråga om man är tillfälligt frivillig) inte alltid talar engelska.

En hel del gör det...men en del har glömt eftersom sjukdom och annat lagt många av deras kunskaper i grus.

Jag vill väldigt gärna hitta uppdrag till dessa tre tjejer.
De kunde också tänka sig något med skydd för djur.

Kanske skulle jag ta och tala med Fia-hemmet som tar hand om bortsprungna katter.

Nu kollade jag där när idèn dök upp meedan jag skriver inlägget.

Men det står inget på deras hemsida om att de tar emot volontärer, frivilliga.
Så jag får nog tänka vidare....

Sånt är mitt jobb....det följer med mig hem!


Istället för att kontakta FIA- hemmet just nu i allafall så ska jag istället dela med mig av vad min hemvändande man står och gör iordning i köket.


Varsågod ett superbra recept.


 




Några rotfrukter -  till exempel potatis, morötter, palsternacka, rotselleri
1 styck gul lök

300 gram kasslerbenfri

1 kryddmått peppar

1 tesked salt

0.5 teskedar timjan

0.5 teskedar rosmarin

1 styck vitlöksklyfta

2 teskedar rivet citronskal

2.5 deciliter mellangrädde
7.5 stycken oliver

 

Så här gör man:
Skala och skiva alla rotfrukterna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten ca 3-4 minuter. Häll bort vattnet och ånga av dem.

Skala och skiva alla rotfrukterna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten ca 3-4 minuter. Häll bort vattnet och ånga av dem.

Blanda rotfrukterna med kassler, lök, det mesta av osten, salt, peppar, timjan, rosmarin, citronskal och pressad vitlök. Lägg det i en smord eldfast form.
Häll över grädden.
Strö resterande ost ovanpå.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter eller tills allt har fin färg och är mjukt. Fördela oliverna över gratängen.

Loar att du får en smaklig måltid. Och supernyttig.

Rotfrukter är kalorisnåla och innehåller mycket kostfiber, vitaminer och mineraler.

 

 



Av Kaela - 30 september 2016 06:09

 

Förytligas ....ett ord som inte låter så roligt.

Ändå kom ordet till mig nu under "min stund"  därute på balkongen.

(Börjar undra hur jag ska tillbringa den där viktiga startstunden på dagen om några veckor då balkongen är inglasad)


Ofta frapperas jag av den gullegulliga samtalstonen på Facebook och andra sociala medier.

Det skriver jag - trots att jag vet att det finns både hatkampanjer och annat på dessa "nät-tillflykter."
Jag ser väldigt lite av detta - för att inte säga ingenting.

Jag har nog inte den sortens vänner som skriver fula saker om och till varandra.

Tvärtom - precis som jag skrev - det är så jättetrevlig samtalston.

Ja men då är väl allt gott och väl.

Absolut är det så delvis.

Men det finns något i tonen som berör mig illa.

I samtalen . I valen av ämnen.

Det är så otroligt ytligt.

Man behöver inte alls göra ständiga djupdykningar i sina samtal.

Men om någon skriver om att något tråkigt hänt dem (som cancerbesked till exempel) så får de massor av "gilla" och rosa hjärtan.

Det är gulligt!

Ja till och med urgulligt!

Vad är det då jag reagerar på?

Jo, att många av de som skickar gulliga ord och symboler inte tar upp telefonen och slår en signal, eller köper en blomma och går hem till personen.

Men vet jag att de inte gör det?

Ja vid ett par tillfällen vet jag - och det är två tillfällen för mycket.


Facebook är en jättebra anslagstavla.

Vi får veta att något hänt en människa som har så stor betydelse i mitt liv att jag släppt in som vän, eller själv sökt vänskap med.

Då kan det inte vara möjligt att jag gjort det mitt hjärta vill genom att skicka gullighet på nätet.

Då behövs jag i verkliga livet!

Annars bidrar Facebook till det fantastiskt tråkiga att förytliga både oss och våra kontakter!


Med de här tankarna vill jag önska DIG en fin fredag!

Ta hand om din dag!

Den är faktiskt helt och hållet DIN!



Ett citat att ta med ut i dagen kanske....


"Att vara medveten om en enda brist hos dig själv är bättre än att vara medveten om tusen hos någon annan. "
Dalai lama

Av Kaela - 30 september 2016 05:52

 



Helge är den som firar namnsdag idag - den 30 september.

Stort grattis till dig som bär det namnet!

Namnet är av nordiskt ursprung och betyder helig eller lyckosam.

Det finns cirka 10 300 män i landet som b'r namnet!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag den 30 september!

 

Ta hand om denna er dag och tillåt er att njuta av den!

Av Kaela - 29 september 2016 20:28

     



Hösten börjar göra sig påmind...vi hade inte hamnat i en evig sommar....bara en lite

längre sådan.
Marken färgas gul i promenaderna av lindarnas blad som i en allt tätare dans dalar ner mot marken.

När ljuset avtar minskar produktionen av klorofyll och bladen ändrar färg.

Det är en vacker färg tycker vi....det är varma, flammande livsbejakande färger.

Just innan frost och oväder river det sista bladet från träden.

Jag tror att många med mig faschineras av den enorma färgprakt som bladen på träden uppvisar innan den  kyliga vinden sliter de sista löven från grenarna.

Som en protest mot den död och den förruttnelse som väntar.

Det doftar liv när jag passerar villaträdgårdarna på min väg till ett möte i jobbet.

Doften av äpple och gräs....mmmm...det känns som en trygg vän man möter med jämna mellanrum.

Äppelpajens tid är nu, med doft av kanel och tillsammans med massor av vaniljsås.

Hoppas någon med trädgård bjuder mig på en hemgjord äppelkaka snart - så jag får njuta med hela mig - av höstens frukter....och inse att hösten är en fin årstid!


Nu vill jag önska DIG en  fin kväll och så småningom en god natts sömn!



Här kommer ett citat för dig som gillar sådana....


"Det som ligger bakom dig och det som väntar framför dig är ingenting jämfört med det som finns inom dig. "
Robin Sharma

Av Kaela - 29 september 2016 06:03

 

 

 

Hade skrivit ett långt inlägg om att hitta ro i våra liv.

Då behagade datorn stänga av sig efter ett sånt där näsvist felmeddelande.

Men jag hittade fakriskt ro i min dags första stund så jag blir inte stressad.

Du slipper läsa ett långt inlägg.

Men du vet ju att jag önskar DIG en härlig torsdag!


Här kommer också ett citat:


"Jag, inte händelser, har makten att göra mig glad eller ledsen idag. Jag kan själv välja vilket det blir. Gårdagen är död, morgondagen har inte kommit än. Jag har bara en dag, idag, och jag ska vara glad i dag."
Groucho Marx

Av Kaela - 29 september 2016 05:28

 



Idag är det den 29 september och Mikael och Mikaela har namnsdag!

Grattis till er som bär något av de namnen!

Mikael eller Michael samt Micael(hebr. Miyka"el, arab. Mika"il eller Mikal) är ett mansnamn med hebreiskt ursprung (?) med betydelsen "Vem är som Gud" Det finns drygt 40 000 svenska män som bär namnet i¨någon av dess former.

 

Mikaela eller Michaela, Micha är ju också ett hebreiskt namn och en femininform av Mikael och har samma betydelse "Vem är som Gud" eller "Sådan är Gud"  Cirka 18 000 kvinnor - de flesta födda under 1989-90 talet bär namnet Mikaela.

 

Stort GRATTIS också till DIG som har födelsedag idag!

 

Ta hand om er egen dag!

 

Av Kaela - 28 september 2016 20:07

s 
GRYTAN RÄCKER TILL FYRA GANSKA HUNGRIHA PERSONER

Är ni bara två så ta hälften - är ni dubbelt så månhga så fungerar den här grytan också bra.

Vill man lyxa till den kan man lägga några räkor på toppen.

Men inte om man bjuder mig eller andra skaldjursallergiger.

Jag gissar att de flesta av oss faktiskt längtar efter fisk ibland.

Det är lite svårt att laga fisk och få den bra.

Men en gryta är lätt att göra.


Detta behöver du ha hemma för denna enkla vardagsgryta med fisk


300 gram lax i tärningar (ev även någon vit fisk)
3 stycken Schalottenlökar
en halv chili

skalen och saften från en lime

1 msk smör

3 dl vatten

2 dl matlagningsyoghurt

6 cocktail tomater
2 msk fiskfond

1 msk maizena

 

SÅ HÄR GÖR DU
Finhacka och låt schalottenlök och chili fräsa i en kastrull

Tillsätt vatten, fond och saften av en lime.

Låt sjuda upp och vispa i yoghurten och red av med Maizena som vispats ihop med lite vatten.

Smaka av med salt och peppar.

Dela tomaterna. Vänd ner fisk och tomater i kastrullen.

Ta kastrullen från plattan och låt den stå i 5 min.

Riv lite limeskal över fiskgrytan före servering.

Servera gärna med ugnsbakade rotfrukter.

 



 







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards