Alla inlägg under oktober 2013

Av Kaela - 31 oktober 2013 16:22

 

Han är så snäll så han är dum....

Du har säkert hört det dumma uttrycket.


För om något är dumt och dessutom fullständigt fel så är det detta uttryck...


Att vara snäll är klokt. 


En snäll människa är inte svag, utan vågar ta ställning för det hon tror på och ibland krävs det stort mod för att vara snäll.

Och en snäll individ är inte dum, utan tvärtom en människa som agerar med eftertanke och omdöme, men andra ord en ganska så vis person.


Börja med att vara snäll mot dig själv.
Det är du värd!

Du är en sån fantastisk person!


Och när du är snäll mot dig själv så blir du automatiskt snäll mot andra.

Sprid vänlighet.....det är smittsamt ....och ju mera vi sprider den - ju bättre blir vår omvärld - och givetvis vi själva.




Av Kaela - 31 oktober 2013 07:00

 



Ni som läst min blogg ett tag vet att jag ibland får ord i huvudet som sätter igång en tankegång.


För ett par dagar sedan var det orden godhet och medkänsla.

Så viktigt att vi har dessa två egenskaper.

Oavsett hur vår livsstil ändras, hur kulturen förändras, hur vetenskap och teknologi gör framsteg och hur fantastisk datorn än blir, så behöver vi fortfarande kärleksfull godhet och medkänsla.

Frånsett de fysiska behoven av värme och föda tror jag att detta är vad vi alla behöver mest.

Att få möta goda människor som vill oss väl.

Och att få känna någons medkänsla när livet är uppförsbacke.


För att vara kapabla att visa  godhet och medkänsla krävs mycket kunskap, mod, visdom och tålamod. 

Ibland tänker vi kanske att en viss ilska är nödvändig för att få saker och ting gjort och om man alltid är vänlig och visar medkänsla så är det tecken på svaghet.

Men jag tror att det är alldeles tvärtom.

Är vi goda och medkännande så blir vi starka.

Och inte bara vi själva - utan också de som möter oss.


Jag är absolut övertygad om att vi  blir lyckligare av att visa kärlek för andra.

Pröva medkänslans väg – och må bättre själv!


Vi har också ett ansvar skulle jag vilja säga _

Vårt sätt att behandla våra medmänniskor fortplantar sig. 

Den medkänsla du visar en annan människa ökar chansen att hon gör likadant mot andra, - samtisigt som motsatsen också fungerar - tyvärr - den egoism och aggressivitet du utsätter en medmänniska för riskerar hon att föra vidare.


När det gäller våra närmaste är nog detta ganska enkelt, -  men ska man gå den medvetna medkänslans väg gäller omsorgen också andra.

Arbetskamrater och vänner – men också de som spontant passerar vår väg och de som finns långt ifrån oss.

Av Kaela - 31 oktober 2013 05:33

Idag har vi torsdagen 31 oktober och Edit och Edgar har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


I Sverige  finns 6 765 kvinnor som har förnamnet Edit.

Av dessa har 2 982 namnet Edit som tilltalsnamn.

Det finns även 2 män som bär namnet, båda använder det som tilltalsnamn.

Edit är ett fornengelskt namn, ursprungligen Ædgyth som är sammansatt av ord som betyder rikedom och strid.

Har funnits i Sverige sedan 1836

Historiska personer som bar namnet: Edit engelsk drottning, på 1000-talet.

Edith Södergran, 1892-1923, finländsk författare.


Och det finns 1 540 män som har förnamnet Edgar.

Av dessa har 613 namnet Edgar som tilltalsnamn.

Dessutom bärs Edgar som efternamn av 106 personer.

Edgar är ett fornengelskt namn, ursprungligen Ædgar som är sammansatt av ord som betyder rikedom och spjut.

Har funnits i Sverige sedan 1821.

Historisk person som burit namnet: Sankt Edgar, engelsk helgonkung, död år 975.

Av Kaela - 30 oktober 2013 22:09

    

Bilden lånad av Elisabet



En liten skyddsängel går igenom ett mörkt rum, släcker sitt strålande ljussken och hänger upp sina vingar.

Ger en öm puss på din kind och sätter sig bredvid dig.

Känn efter noga just när du ska somna så anar du kyssen.

Denna skyddsängel är med dig dag som natt gråter med dig när du gråter och ler när du skrattar!
Med de orden önskar jag underbara bloggvänner och tillfälliga besökare en riktigt god natt!

Sov gott och samla krafter inför en ny dag!

Av Kaela - 30 oktober 2013 12:08


 





När jag träder fram sådan jag är, när jag visar mig utan försvar,
utan rustning, bara jag.
När jag kan acceptera faktum att jag har många svagheter och fel,
gör många misstag.
Ofta är okunnig när jag borde veta.
Ofta fördomsfull när jag borde vara fördomsfri.
Ofta har känslor som inte kan rättfärdigas av omständigheterna.
Då kan jag vara mycket verkligare.
Och när jag kan stiga fram utan att bära min rustning.
Utan att anstränga mig att vara annorlunda än jag är, då lär jag mig
mycket mer också av kritik och fientlighet - är mycket mer
avslappnad och kommer mycket närmare människor.
Om jag är beredd att vara sårbar lockar det dessutom fram så mycket
mer av verklig känsla från andra i relation till mig, att det upplevs
som mycket givande.
Livet blir för mig mycket roligare när jag inte är på min vakt,
inte gömmer mig bakom en fasad,
utan bara försöker vara och ge uttryck åt mitt verkliga jag.


Hittat i Tidningen Må Bra

Av Kaela - 30 oktober 2013 08:14

Idag är det onsdagen 30 oktober och Elsa och Isabella har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 42 722 kvinnor i vårt land som har förnamnet Elsa.

Av dessa har 20 982 namnet Elsa som tilltalsnamn.

Även 3 män bär namnet - men ingen av dem som tilltalsnamn.

Elsa är en försvenskning av Elsaby och Else som är tyska och danska former av det ursprungligen hebreiska namnet Elisabet som betyder Gud är fullkomlighet.

Har funnits i Sverige sedan 1422.

Historiska personer som burit namnet:Elsa Beskow, 1874-1953, konstnär och barnboksförfattare.

Elsa Brändström, sjuksköterska som kallades Sibiriens ängel, 1888-1948.



Och det finns 12 481 kvinnor som har förnamnet Isabella.

Av dessa har 6 907 namnet Isabella som tilltalsnamn.

4 män bär också namnet - 2 av dem som tilltalsnamn.

Isabella är en spansk eller provensalsk ombildning av Elisabet.

Elisabeth är ursprungligen ett hebreiskt namn, Elisheba som betyder Gud är fullkomlighet.

Har funnits i Sverige sedan 1564

Historiska personer som burit namnet: Isabella I, 1451-1504, regerande drottning av Kastilien.

Isabella II, 1830-1904, regerande drottning av Spanien. Hon fördrevs och ersattes av sin son, Alfons XII.

Av Kaela - 29 oktober 2013 19:00




 





Som en varm vind
mot mitt trötta ansikte
når mig
doften av Din nåd

suddar ut
de stillastående vägarna

får mina fötter att dansa
mot den hårda asfalten

Jag lämnar skuggorna
och andas min framtid
ur Din hand


Kaela

Av Kaela - 29 oktober 2013 08:43


 


Ingen storm blev det i Östergötland.

Upplever det lite som "i väntan påGodot" Samuel Beckets roman

Jag tror det mesta av stormen har bedarrat i Skåne också.

Även om den ställde till med en hel del elände där.


Tänk så små vi är inför naturens krafter.

Den ryter och vi får snällt huka oss.


Människan är liten.
Men i sin litenhet är hon ändå ett mäktigt storverk.

Det finns så mycket mod och så mycket vilja i människor.

Vilja att bistå och att göra det man kan.


Eller för att uttrycka det som en av våra frivilliga sa i ett samtal när jag undrade var hon får kraft ifrån....att möta ensamheten och sorgen som så ofta är anledningen till att någon vill ha en frivillig...

" Jag får kraft från mötena med människor. Jag upphör aldrig att förvåna mig över vad som ryms i en människa. Ibland när jag går hem tänker jag: ”underbart, där fick jag en ädelsten med mig”.


Nu drar dagen igång här på mitt arbete ....frivilliga kommer och går - och jag känner en djup tacksamhet över att få arbeta med dessa underbara starka människor.


Önskar dig en fin dag idag - oavsett om det stormar eller solen skiner - och glöm inte- du är stark!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards