Alla inlägg under april 2010

Av Kaela - 30 april 2010 18:04

  

Bilden från fotoakuten


Jag är ju en "adopterad mormor" av en liten tjej på tre år.

Hon tillbringar nu och då helgen hos oss - det gör hon just nu.....

Vi har varit ute och plockat vitsippor.

Tänk så underbart det är att få låna en treårings ögon och upptäcka vårens under genom.

Hon plockade så fint och försiktigt...en bukett som hon vill ha på köksbordet.

Men jag får be snällt för att komma fram till datorn-hon har upptäckt Imse Vimse med mera...

Alla föräldrar hittar säkert till den sidan...men du som kanske jag bara har barn ibland kanske inte gör det.

Här kommer länken:http://www.youtube.com/watch?v=lFBrtULy_SQ'

En liten varning bara- kom överens om hur lång tid det lilla underverket får sitta vid datorn för att undvika bedrövelse när man tycker det är nog....helt gör man det inte ändå...

Av Kaela - 30 april 2010 18:01

Ja Kristina - visst är det en underbar bild.

Fick den i ett mail av en vän....har faktiskt skrivit ut den på fotopapper och gjort en liten tavla av den.


Tack för att du finns!

Kram


¨...vem tillhör då gåvan

Av Kaela - 30 april 2010 17:57

Så galet Kristina - att säga om någon annan eller till någon annan att den inte kämpar tillräckligt.

Det kan vi aldrig någonsin veta om varandra.

Dessutom - vad hjälper den den som har så stora svårigheter som du att kämpa med.

Varför ge tistlar när det finns rosor att ge...

Glad att du tyckte om den berättelsen.

Det gör jag också.


Kram och en riktigt fin helg till dig!


....vem tillhör då gåvan

Av Kaela - 30 april 2010 17:50

En del har jag fått....annat hittat i mina böcker...och just ...om jag var utvecklingsstörd.... fick jag av en god vän som arbetar på ett boende för unga vuxna med utvecklingstörning...jag tror att hon sa att hon hittat den på nätet...om jag minns rätt.

Jag läser mycket- i vad jag kallar "tankeböcker" och där hittar jag en hel del som jag gärna delar med mig av.

Så har jag en vän som ofta skickar mail med tänkvärda saker.

Vet inte alltid var hon har hittat det.


Man får låna dikter och tänkvärda saker i min blogg....förstås...varsågod!


Ha det gott och var rädd om dig  nina!


Och en riktigt fin Valborg och Första maj till dig!


....vem tillhör då gåvan




Av Kaela - 30 april 2010 08:23

  



Det berättas om en stor krigare, som trots att han nu blivit gammal fortfarande hade rykte om sig att kunna besegra vilken motståndare som helst.

Hans skicklighet med svärdet såväl som hans vishet hade gjort att han samlat många lärjungar.

En dag fick den gamle mannen besök av en ung man, som var fast besluten att utmana och besegra den gamle mästaren.


Mästarens lärjungar blev mycket oroliga när de fick se vem den unge mannen var, för han hade blivit vida känd som en hänsynslös krigare.


Han hade nästan en kuslig förmåga att upptäcka motståndarens svagheter för att sedan utnyttja dem till sin egen fördel.


Den taktik han använde, som hittils aldrig misslyckats, var att invänta motståndarens första drag, upptäcka den svaga punkten och sedan slå till med skoninglös kraft.


Lärjungarna, som tyckte mycket om sin mästare, ville inte se honom förnedras av den unge mannen och avrådde honom från att anta utmaningen..

Men den gamle krigaren tvekade inte, utan gjorde sig redo för strid.


Redan på väg mot platsen där striden skulle utkämpas började den unge mannen förolämpa den gamle.

Detta fortsatte även sedan de ställt upp sig, och i ett par timmars tid vräkte ynglingen ur sig hånfulla, nedsättande och förödmjukande kommentarer.

Han kastade jord och spottade mästaren i ansiktet.

Men den gamle mannen stod orörlig, utan att säga ett ord till sitt försvar och utan att ge igen.


Till slut gav den unge mannen upp.

Han bugade inför mästaren, förklarade sig besegrad och gav sig sedan hastigt av.


Mästarens lärjungar var förstås glada över segern, men kunde inte låta bli att lite besviket undra hur mästaren kunnat acceptera att lyssna till alla förolämpningar utan att ge igen.

"Om någon kommer till dig med en gåva, som du inte tar emot", svarade mästaren lugnt, "vem tillhör då gåvan?"


Ur boken: "Det är aldrig kört"

Av Kaela - 30 april 2010 06:12

  



Antingen vi någonsin lyckas färdas mellan planeterna eller ej

ligger ett ännu större projekt framför oss.

Det är människans behov av att kommunicera med varandra här och nu

 Norman C

Av Kaela - 30 april 2010 05:53

Professor Hugo Lagerqrantz ifrågasätter om man aktivt ska försöka rädda ett barn som är så mycket för tidigt fött att det inte ens har utvecklad hjärnbark och mycket outvecklade lungor.


Han säger bland annat: - Om det inte finns några förutsättningar att utveckla ett mänskligt medvetande, så tycker jag inte det är fel att avbryta en pågående respiratorbehandling av ett mycket för tidigt fött barn-


En ifrågasatt åsikt.


Detta är ett svårt dilemma.


Och jag kan delvis förstå tankegångarna.


Men där jag inte alls kan hålla med är då han säger :  ett nyfött barn under vecka 23 har man ändå inte etablerat någon kontakt med.

Fråga varje blivande mamma om hon inte har etablerat en slags kontakt med sitt ofödda barn i vecka 23.


Läs hela artikeln i Dagen




Av Kaela - 29 april 2010 22:06


The Barnkickers - "Night Song"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards