Alla inlägg under september 2017

Av Kaela - 30 september 2017 16:31

 


Du kan gråta varje dag över att hon är borta.

Eller du kan le för att hon har levt....


Du kan sluta dina ögon och be att hon kommer tillbaks.
Eller du kan öppna dina ögon och gråta över att hon lämnade dig.


Ditt hjärta kan vara tomt för att du inte kan se henne.
Eller det kan vara fullt av den kärlek du kände.

Glädjen över att du har känt henne.

Du kan vända dig från morgondagen och sörja gårdagen.

Eller du kan vara lycklig imorgon för att hon var en del av ditt liv igår.

Du kan komma ihåg henne med ledsamhet att hon är borta.
Eller du kan ära hennes minne och låta det leva vidare.


Du kan gråta, stänga din själ, vara tom och vända ryggen mot livet.
Eller du kan göra det hon ville – Le, öppna dina ögon, älska och gå vidare


Okänd poet

Av Kaela - 30 september 2017 12:40

 

 

 

 

Affischen jag skrev om i mitt tidigare inlägg bev mycket populär bland allmänheten.

De sista femhundra delades ut idag på morgonn utanför Stadsbiblioteket

I kön stod mannen i mitt liv.

Och hade tur.

Han hann bli en av de lyckliga som fick en affisch!

Nu pågår en viss diskussion - även om vi är ganska ense - om den ska ramas in elle rinte - och vad kan det kosta?

Ha en underbar lördag kära vän där just DU befinner dig!


Av Kaela - 30 september 2017 09:22

 


Varje år formger en ny Norrköpingskonstnär Kulturnattens affisch. I år är affischen skapad av konstnären Erika Pardo Skoug.

 

Så mycket bättre väder än idag kan man  inte önska.

Solen strålar och luften är höstligt sval men med en underton av värme från solen.

Hoppas det stannar kvar över eftermiddag och kväll för alla som vill vandra runt och ta del av det som bjuds under Kulturnatten (vars program ligger mera på dag och kväll än natt).


Vad är egentligen Kultur och vad står begreppet egentligen för?

Man talar om kulturtanter och kultirsnobbar och så om ett levnadssätt  för ett folkslag.

Ofta tänker vi att det handlar om konst, litteratur, musik teater och film.

Och det är väl en slags uttryck för just den folkgupp vi lever i.

Kulturtuttryck.

 

Kulturnatt i Norrköping med  något för alla. Vare sig man är intresserad av musik, konst, teater, film eller annat så finns något fatt njuta av!

 

Det ska bli riktigt roligt.

Klockan 14.00 ska vi gå på Cnema och se en film om Istanbulls vildkatter.

Vi var för några år sedan i Istanbull och blev förtjusta i den stad som i sig förenar både öst och väst.

Sedan går vi hem för att möta dotter och dotterdotter som kommer med tåget och ska gå med oss på den fortsatta kulturvandringen och avsluta med middag med en hel del goda vänner.

Jag har sovit urdåligt inatt....men med så mycket roliga saker blir det inte svårt att hålla sig vaken i alla fall.

 

 

 

 



Av Kaela - 30 september 2017 01:34

 



Inget roligt väder idag den 30 september.

Lite synd med tanke på att det är Kulturnatten i stan
och alla skulle vilja ha lite skönare temperatur.
Inget regn hoppas vi i alla fall.'

Det är den 30 september och det betyder att Helge har namnsdag!

Jag gratulerar alla som heter Helge och DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en extra fin dag!


*Helge är ett mansnamn med nordiskt ursprung, med betydelsen "helig" eller kanske ursprungligen "lyckosam".
Namnet var vanligt i början av 1900-talet, men är nu mycket ovanligt bland de yngsta. 
10 247 män och 5 kvinnor bär namnet Helge som förnamn.
Som efternamn bärs namnet av 361 personer.



Av Kaela - 30 september 2017 01:12


 
Lånad bild från google

Så här dags bör man ju helst ligga i sin säng och sova.

Eller möjligen vara vaken för att man är på galej

Gissar att jag inte är den enda personen i stan som inte kan sovs.

Det brinner n'ämligen i ett hus i centrala stan, ungefär en kilometer om man ska gå efter gatan, något kortare fågelv'ägen.

Och vi som vill sova med öppet fönster klarar inte av det för röklukten.
Den lukten beskriver ju fara.

Brand är ju något vi har stor respekt för.

Och med fönstret stängt har jag svårt att sova.

Men jag har det ju så gott i mitt hem.

Stackars de som bor i huset och är evakuerade till någon lokal.

Undrar om de kan sova där?

 

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/brand-i-centrala-norrkoping-boende-evakuerade-om4833946.aspx

Av Kaela - 29 september 2017 12:10

 

 

 

 

 

Var på min "gamla" arbetsplats  - Frivilligcentralen -  på Frivilligfrukost på morgonen idag.

Många härliga möten med härliga människor.

Många samtal pågick runt omkring...och någonstans i ordvimlet hörde jag meningen..."jag har inte reflekterat på det".

Och på promenaden hem som faktiskt tar bortåt 25-30 minuter om man går snabbt fick jag gott om tid att fundera över varför den meningen bland mmånga andra som jag också hörde, blev den som stannade kvar i tankarna.


Att reflektera över något... reflektion kan leda till att vi förändrar vårt beteende på någon punkt.
Att vi hittar nya sätt att agera i situationer där vi har känt att det inte varit bra att agerar på ett sätt som vi ditintills gjort.


Reflektion är ju en spegling  - ett återkastande av dens bild som stannar till och tittar i spegeln.


Att reflektera över vårt beteende, våra tankar. våra värdegrunder eller vad det nu är, är alltså som att ställa sig i en "mental spegel" skulle man kunna säga.

Om jag i spegeln ser att jag har en fläck på näsan har ju speglingen varit mig till hjälp. Jag fick veta att jag behövde tvätta näsan.

På samma sätt kanske reflektionen, den tankemässiga får mig att upptäcka något som jag skulle vinna på att göra på ett annat sätt.



Ja ...nu har jag plågat dig med lite av alla tokiga, oviktiga och visa tankar som dyker upp hos mig....

Kanske känner du igen något från dig själv - för när du nu läser det jag skrivit här så speglar du liksom dina egna tankar i det skrivna.....


En underbar fredageftermiddag till DIG!


Av Kaela - 29 september 2017 07:49

 



Alltför ofta går vi människor förbi varandra .
Kanske ser vi mest det yttre – men vi är inte så närvarande i nuet att vi verkligen kan se eller möta andra människor.
Vi ser att någon har klippt sig eller gått upp eller ner i vikt.

Men ser vi om den vi möter har en sorg i sin blick....eller en oro?

 

Ensamhet eller känslan att ”ingen bryr sig om hur jag mår” kan göra en människas steg så tunga ocgh dagarna så mörka.  
Vi måste våga fråga ”Hur är det egentligen? "

Behöver du prata finns jag här.

Kan vi ta en fika eller en promenad  - jag vill veta hur du har det - jag bryr mig om dig!

 

Våga fråga!

För det är så svårt att våga be om hjälp!

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards