Alla inlägg under januari 2017

Av Kaela - 31 januari 2017 20:27

   

Ikväll blir det tidigt sänggående.

Men innan jag uppsöker sovrummet ska jag se vad GW har för sig i kvällens program.

Imorgon ska jag återigen göra några timmar på min "gamla" arbetsplats.Ser fram emot det!

Önskar DIG en skön avslutning på kvällen och en GOD natts sömn!



Av Kaela - 31 januari 2017 12:15

   



Att vårt sätt att leva är en rovdrift på jordens resurser är vi nog alla medvetna om - även om vi förpassar vetskapen in i den allra mörkaste vrån av vårt vetande.

Men vet vi att om vi fortsätter som vi gör behöver vi två jordklot redan 2030!?


Beräkningen har gjorts av Global Footprint Network.


Våra ekologiska fotavtryck på jorden är vi alla med och sätter.

Vi gör det varje gång vi handlar mat och kläder.

Vi gör det varje gång vi reser, värmer våra bostädereller köper nya prylar.

Vi sätter alla mindre eller större”fotavtryck” på jorden.


Men vi kan faktiskt förändra.

Genom att vara noga med vad vi köper bland annat.


Här är bara några små exempel: *Undvik att använda engångsartiklar så ofta du kan. Använd inte en hel rulle hushållspapper för att rengöra dina fönster när en trasa trasa skulle fungera. Köp smörgås behållare istället för plast smörgås påsar.


*Spara vatten och el genom att stänga av kranen när du inte behöver ha den på.

Låt den till exempel inte stå på medan du borstar tänderna eller skrubba potatisar.

Stäng av lampor, hushållsmaskiner och elektronik när den inte används.


*Varje gång du startar bilen, du använder fossila bränslen och släpper ut skadliga kemikalier i miljön. Istället för att köra, prova gå, cykla eller ta en buss.


Allt detta är inte särskilt svårt.

Men om vi är många som lever efter de här tankarna - då kommer fotavtrycken att minska lite.

Av Kaela - 31 januari 2017 09:12

  F

Finns det någon som kan ge ett bättre råd om hur man blir över hundra som den som faktiskt är där.

Hos Fråga doktorn igår kväll svarade vår äldsta bloggerska på frågan om hur man blir 105 år (som hon fyller i maj) och mår så bra som hon gör både mentalt och kroppsligt.

"Man ska inte "gamla"till sig" blev hennes svar.


Inte alltid det lättaste. Jag tror det är en yttre press som gör oss gamla många gånger...

Jag sa "jättedumt av mig) till en dam jag mötte i mitt jobb som firade sin 97 födelsedag: "Tänk att du blivit så gammal".

Svaret från henne blev ett snörp på munnen och så sträckte hon på sin lilla gestals och svarade: "De har fel, jag är inte gammal. Jag har bara levt länge!"

Så låt oss sluta säga till oss själva och andra att vi är gamla....årsrika kan vi människor bli - men gamla- det blir vi ju aldrig, eller hur?

Av Kaela - 31 januari 2017 08:59


 



Det var en gång ett viktigt jobb
        Som Alla tyckte att
        Någon borde göra.
        Vem som Helst kunde gjort det,
        men Ingen ville göra det.
        Någon blev arg -
det var ju Allas jobb.
        Alla tyckte att
        Vem som Helst kunde göra det,
        men Ingen insåg att
        Alla faktiskt inte tänkte göra det.
        Det slutade med att Alla
        kritiserade Någon
        eftersom Ingen gjort
        det som Alla skulle ha kunnat
       göra.

 

Läst i en gammal tidning från 1953. Men visst känner vi igen företeelsen även idag?

Av Kaela - 31 januari 2017 07:04

 


Allra sista dagen i årets första månad - 31 januari har Ivar och Joar namnsdag!

Varmt grattis till er  och likaså varmt grattis till DIG som firar födelsedag idag!

 

Det finns 19 800 män i vårt land som heter Ivar som är ett namn med fornnordiskt ursprung vars förled iwa- har betydelsen "idegran" eller "stridspilbåge (av idegransträ)" och slutleden kommer av harja med betydelsen "krigare". Ivar kan även vara en kortforn av Ingvar (namn) Ingvar som betyder "Ings krigare".

 

I Sverige har vi 1 201 män som heter Joar  -  ett nordiskt mansnamn, som på runstenar skrivs som Iuar, och betyder "hästkrigare".
Förledet jo- är ett urgammalt ord för "häst" (isländska . Efterledet -ar betecknar maskulinum, alltså man eller krigare.

Av Kaela - 30 januari 2017 19:03

 



Visst är det roligt om man lyckas hitta någon riktigt personlig prexent.

Något som visar att jag tänkt till mer än en gång.

Svårt att hitta.Absolut med det finns hjälp.


Kolla gärna på Foto-örngott

Det finns mer än örngott som du kan få sätta personlig prägel på.

Förkläden, baby och barnkläder med mera.


Av Kaela - 30 januari 2017 16:50

 


Det är när det är måndag man behöver duka lite extra och äta något man gillar!!!!

Av Kaela - 30 januari 2017 07:27


 

Bilden lånad på Google

 

 

Det finns ord som man kan uppleva mera positivt än andra ord.

i tidiga morgonen innan jag ens var riktigt vaken dök meningen "bejaka dig själv" upp i mitt huvud.

Det satte igång tankekedjan innan kroppen hunnit fatta att jag var vaken och att det  därmed var dags att stuga upp.

Att bejaka sig själv handlar om att ta emot sig själv som den man är – inte om att bli någon.

Att se sitt värde oavsett vad man lyckas förverkliga eller prestera.

Bara för att jag är jag!

Det är sannerligen inte enkelt att vara människa.
Alla har vi vår historia av förhoppningar och besvikelser, av konflikter, sorg och ensamhet

Men också av förväntan som slagit in. Hopp som infriats.Allt har bildat den vi är idag.


Jag längtar efter en förändrad attityd i vårt samhälle, vår omvärld -  till svaghet och brist -  en större ömhet och tolerans inför felsteg och ofullkomlighet.Våra egna och andras.

Och inser att enda vägen till det som jag vill kalla för att bejaka andra just som de är -  är att bejaka mig själv som den jag är.

Jag vill utmana DIG och mig att våga bejaka oss själva fullt ut idag.

Med både det starka och det svaga som bor i oss.

Att få kontakt med kärlekens källåder i oss själva -  som finns där inom oss var och en.


Det är min utmaning till mig själv idag.

Jag blir glad om du väljer att dela den och göra den till din.

Allt gott till DIN måndag!


Avslutar mina tankar med Margareta Melins dikt.


OM JAG INTE VILL
Om jag inte vill det jag gör
då är det inte jag som gör det.

Om jag gör det jag gör

för syns skull för skams skull

för att vara till lags

och slippa kritik

då är det inte jag
som handlar

utan fruktan som bor i mig


Om jag inte vill
då är det inte jag. 

Om jag tvingar min kropp
att tala kärlekens språk

när jag inte vill

då är det inte jag som talar

Då skiljs jag från kroppen

och står hemlös utanför.

Och varje rörelse

utan min närvaro
smakar tomhet. 

När jag gör
det goda jag vill

när jag vill det jag gör
då är jag ett med mig själv.

Då är jag sann

Då är jag fri
Då är jag JAG.
 

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards