Alla inlägg under april 2009

Av Kaela - 30 april 2009 09:20



Grattis säger vi till kungen som fyller 63 år idag!

har en liten vän som  fyller fem år idag.

Får jag avslöja något om den lilla tösen?

Hon tror att det är för henne man flaggar!



Av Kaela - 30 april 2009 08:34


Birgit Cars 89 år är en människa med "guldhjärta" en sån där vardagsängel som gömmer vingarna under Elloskoftan.

Hon skriver fina dikter eftersom hon tar dem ur sitt fina inre.


 Här kommer en av hennes dikter:



Upp till kamp
mot det onda på Jorden
mot de vassa och hjärtlösa orden
mot det fega och påtagligt dumma
och mot rädsla som gör oss så stumma


Upp till kamp
för det mjuka och ömma
låt kärleken värma och strömma
det är bara de vänliga orden
som kan skapa fred på Jorden



Vill du veta mera om Birgit och se hur hon ser ut:

http://www.frinnaryd.com/notiser/Birgit%20Cars%20dikter.htm

Av Kaela - 30 april 2009 08:24

Som ett barn av Uppsala längtar jag alltid "hem".

Även om jag funnit mig väl tillrätta i Östergötland så blir det aldrig hemma på samma sätt .

När jag går på Uppsalals gator sjunger mitt hjärta.

Just den här helgen tänker många på Uppsala.

Även kanske de som inte har sina rötter där.


Sista aprilfirandet i Uppsala med mösspåtagningen i Carolinabacken slås inte av något annat firande någonstans.

Men idag blev jag ledsen när jag läser om baksidan som finns även där- i min längtans stad - med många fulla barn får man väl säga när de är under femton.

Kristna nattvandrare ska ge hjälp till de unga som fått för mycket i sig.

Visst är det tur att det finns frivilliga!!


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169128

Av Kaela - 30 april 2009 08:12

Svenska Kyrkans förlorar en miljard på finanskrisen.

Visst är det lätt att säga att kyrkan har ju massor med tillgångar. Bland annat i form av byggnader.

Men nu tror ju inte jag att en kyrka är så där oerhört lätt att avyttra om de nu skulle vilja börja sälja ut kyrkor.

Många församlingar slås ju ihop idag och varje präst får ett betydligt större tjänsteområde.

Vilker gör allt mera opersonligt.

Svenska Kyrkans dagverksamheter betyder mycket för många ensamma och isolerade.

Så jag hoppas att det är de sista de tar bort.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169212

Av Kaela - 30 april 2009 06:13

Gå inte alltid dit vägen leder

Gå istället där ingen väg finns -

och lämna spår.


Okänd tänkare

Tro

Av Kaela - 30 april 2009 06:10

Tro är
ingenting du kan se
d
et är ingenting du kan röra
men du kan känna den i ditt hjärta


Tro är
det som får dig att fortsätta försöka
när andra skulle ha gett upp
det får dig att fortsätta tro på
det goda i andra människor
och hjälper dig att finna det

Tro är
att lita på en makt
högre än dig själv
och veta att vad än som händer
kommer denna tro att leda dig genom vad som helst
det är att tro på sig själv
och ha modet
att stå upp för vad du tror på

 

Tro är
frid mitt i en storm
beslutsamhet mitt i en motgång
och säkerhet mitt i ett bekymmer
för ingenting kan röra en själ
som är skyddad av TRO

Av Kaela - 30 april 2009 05:53

I Östergötland är det inte eldningsförbud men räddningscheferna varnar till stor försiktighet!

Det är torrt i markerna och eld kan sprida sig snabbare än man tror.

Så det gäller att ha vatten nära.

Norrköpings kommun har ju valborgseld på en massa ställen ikväll så det vi får hoppas att alla tar varningen på allvar.

Bor du i Norrköping hittar du alla platser där man samlas ikväll här:

http://www.norrkoping.se/organisation/nyheter/2009/fira-valborg-i-norrkoping/index.xml

Men som sagt- var försiktiga!


http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5161025

Av Kaela - 30 april 2009 05:44

Chans till värmerekord under helgen är ju skönt på 1 maj men mindre kul ikväll när vi ville stå vid brasan och höra "Vintern rasat ut....."

I vissa delar av Sverige är det eldningsförbud så där får det bli samling runt något annat än brasan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vader-1.855884

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards