Alla inlägg under september 2010

Av Kaela - 30 september 2010 21:47

  



Min vän...lilla vän...ordet vän hör man i alla möjliga sammanhang.

Men vad är det att vara en vän?

En verkligt sann vän vet man var man har.

Man kan räkna ut hur personen kommer att reagera innan det händer något.

Man vet att vänskapen består oberoende av vad som händer.

Vänskap har också med medkänsla att göra.

Om du kan dela någon annans känslor och tankar så kan du vara hans vän, men du behöver inte vara överens med personen för det.

Bara du delar tankarna och känslorna med honom eller henne så blir du en vän.

Att bry sig om sina medmänniskor är kanske det allra viktigaste på jorden - eller vad tror du?

Men de funderingarna säger jag godnatt och önskar dig en skön sömn och att du får vakna glad med nyfikenhet på vad din morgondag kommer att innehålla!

 
 



 

 

 

 


Av Kaela - 30 september 2010 21:09

Så kom du då till slut, du var en främling,
en mytgestalt som jag hört talas om.
Så många hade målat dina bilder
men det var bortom bilderna du kom
Vi trodde du var användbar, till salu,
vi skrev ditt namn på våra stridsbanér,
vi byggde katedraler högt mot himlen
men du gick hela tiden längre ner.


Du är ett barn som ligger på ett jordgolv
du fryser om vi inte griper in.
Du rör vid kroppar, hatar orättvisor,
du bjuder älskande på moget vin.
Du stiger ut ur alla tomma gravar
du är en vind som säger: det blir vår!

Du kommer som en flykting över bergen
du följer oss dit ingen annan når.

Du är den sång om livet som jag glömde
den sanning jag förrådde dag för dag.
Jag svek mig själv; den spegel som jag gömde
bär dina bråddjup, dina anletsdrag.
Kom närmare. Bli kvar hos mig. Det mörknar
och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast
som sjunger timman innan gryningen.


Så kom du då till slut, du var en främling,
en mytgestalt som jag hört talas om.
Så många hade målat dina bilder
men det var bortom bilderna du kom
Vi trodde du var användbar, till salu,
vi skrev ditt namn på våra stridsbanér,
vi byggde katedraler högt mot himlen
men du gick hela tiden längre ner.


Du är ett barn som ligger på ett jordgolv
du fryser om vi inte griper in.
Du rör vid kroppar, hatar orättvisor,
du bjuder älskande på moget vin.
Du stiger ut ur alla tomma gravar
du är en vind som säger: det blir vår!

Du kommer som en flykting över bergen
du följer oss dit ingen annan når.

Du är den sång om livet som jag glömde
den sanning jag förrådde dag för dag.
Jag svek mig själv; den spegel som jag gömde
bär dina bråddjup, dina anletsdrag.

Kom närmare. Bli kvar hos mig. Det mörknar
och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast
som sjunger timman innan gryningen.


Ylva Eggehorn

Av Kaela - 30 september 2010 16:36

Ett femtiotal anställda hos LO-facket Handels a-kassa får delta i ett försök med sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.ledningen räknar med att försöket så att säga ska betala sig själv genom minskad personalomsättning och sjukfrånvaro.


Ett spännande experiment tycker jag.

Om det visar sig att personalsomsättning och sjukfrånvaro minskar så mycket att det inte blir dyrare borde det vara något som många företag tar upp.


Läs artikeln i Dagens Nyheter


Av Kaela - 30 september 2010 08:38

Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala finns för att bekämpa mäns väld mot kvinnor.

Men f.d anställda talar om psykisk misshandel gent emot de anställda från ledningens sida.

Detta leder givetvis till ideliga personalbyten som verkligen inte är bra för någon och allra minst för de kvinnor som söker stöd.


Jag sitter och funderar medan jag läser Uppsala Nya Tidnings artikel om detta, hur det kan bli så illa.

Kan det vara så att kvinnorna i ledningen själva varit utsatta för mäns våld tidigare i sina liv och det vi ser är ett besannande av tesen: "Våld föder våld."

Även om våldet här är psykiskt är det inte mindre jobbigt att bli utsatt för det än att misshandlas fysiskt.


Eftersom åtminstone en av kvinnorna omtalas som kompetent och drivande handlar det kanske fram för allt om att hon får den hjälp hon behöver för att kunna driova ledarskapet på ett demokratiskt sätt.



Av Kaela - 30 september 2010 08:30

När vi ska ut och flyga idag så passerar vi , visar passet och går genom metalldetektorn.

Men i framtiden väntar betydligt mera närgångna kontroller
kanske kommer du att gå igenom en sluss där du helkroppsröntgas, skoscannas och sprängämnestestas.

Vi lär få finna oss i det om inte terrorsiter från alla delar av världen ska använda sig av flygplanskapning.

Ett par små undringar har jag när jag läser Expressens artikel:  för den som reser ofta - hur bra är det att gång på gång helkroppsröntgas?

Och hur fungerar det för den som är gravid?


Av Kaela - 30 september 2010 06:20

Eva Cassiday - igen.

Av Kaela - 30 september 2010 06:11

Tidningen Dagen skriver om Lena-Maria Klingvall som vi fick möta i lördags i "Här har du ditt liv" har många strängar på sin lyra.

Hennes bok "Våga drömma" släpps om ett par dagar.

Lena-Maria vill hjälpa oss att hitta drömmarna inom oss och att förverkliga dem.

Hon - om någon är ju ett fantastiskt föredöme.

Hon som för 42 år sedan var det lilla barnet som läkaren föreslog föräldrarna att de skulle lämna på sjukhuset.

Underförstått för att den lilla bebisen  som saknade armar och hade ett alldeles för kort ben,skulle forslas vidare till någon instution.

De vägrade - och hon fick växa upp omgiven av människor som älskade henne.

Säkert en stor anledning till att hon vågat utmana det omöjliga.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards