Alla inlägg under april 2017

Av Kaela - 30 april 2017 21:59



 

Vid elden i Folkparken!

Någon sa att det var 5 000 personer där.

Kan inte konfirmera det - men många var det i varje fall! 

Av Kaela - 30 april 2017 16:50

   


Jag hörde här om dagen talas om en man som just fått en cancerdiagnos. Och den var hård.

Inoperabel cancer.

Jag kände till detta- men inte det jag kommer att berätta här.

 

Han var mitt i livet mitt i karriären med tre tonåringar därhemma.
Jag har aldrig träffat honom, men jag känner hans syster.

Hon berättade att det första han gjorde efter diagnosen var att ta med sig hela familjen på en revy.

Ganska snart därefter berättade han för sin fru hur det var. Och därefter berättade de tillsammans för barnen. Två flickor och en pojke mellan 14 och 17 år.


Han visste att han skulle ha i bästa fall fyra till fem månader på sig att göra saker.

Han och hans fru kom överens om att utifrån vad de hade pratat om att de längtade efter att göra - se till att genomföra så mycket som bara gick av det!

 

De sålde sin villa och sin sommarstuga för att flytta in i en hyreslägenhet.

Så åkte de till Kuba. Det hade de pratat om att de ville se.
Därefter till New York.
Hustrun hade en del innestående semester.
Därutöver tog hon först tjänstledigt och sedan vård i livets slutskede när hennes man inte längre orkade göra dessa saker.

De köpte kokböcker och lagade mat de talat om att pröva. Gick på konsert och bio.
Efter en ganska tuff strid med barnens rektorer fick barnen extra ledigt då de åkte iväg.

Kort sagt. De försökte uppfylla alla drömmar.
De hade många fina stunder och både barnen och hustrun säger ett de inte ångrar flytten eller att det blev lite kärvt ekonomiskt och extra krafttag i skolarbetet under hemmaperioderna.

14 - åringen hade sagt till sin mamma häromdagen: "Vadfint det var när vi stack förra året, till Grekland sista april. Vi fick verkligen vara med pappa och jag kommer alltid att bära honom inom mig.Det har gjort att jag har funderat över dem idag! Burit i mina tankar.


Så här kan eller vill nog inte alla göra.

Men det kändes bra att höra att de upplever att det de arrangerade är en hjälp nu.

Pappan gick bort i september 2016.
De fick faktiskt nästan ett halvår för att göra spännande saker innan hans tillstånd krävde vård..Som hans hustru gav honom hemma. (i samarbete med lasarettet förstås)


Jag har som sagt tänkt mycket på den här familjen idag!

Och funderat på hur viktigt det är att vi var och en tillsammans med våra allra närmaste får se till att den sista tiden i livet inte bara blir en väntan i dödens väntrum!
Att vårt liv är liv - så långt det är möjligt och på det sätt vi var och vill ha det!



Av Kaela - 30 april 2017 12:30


   


Den som aldrig har hållit
ett barn i sin famn
vet väl ganska lite om livet
- den som aldrig har viskat
ett avhållet namn
är ett barn som är övergivet


Den som aldrig har hållit
ett barn i sin famn
har ej kommit livsglädjen nära
- att ett finlemmat knyte
kan vara så starkt
att det hela livet kan bära


Den som aldrig har hållit
ett barn i sin famn
tror väl kanske inte på under
- att få känna den värme
som barnet oss ger
blir med ens livets bästa stunder


Den som aldrig har hållit
ett barn i sin famn
kanske hårdnar lite omsänder
- att bli anförtrodd något
som ömtåligt är
fordrar varma, varliga händer.

Birger Franzén

Av Kaela - 30 april 2017 01:26

   

 

 

Sista april - eldarnas afton....då har Mariana namnsdag!

Vi gratulerar dig som bär det namnet!

Se till att få en fin bemärkelsedag!

Vi ska förstås inte glömma att gratulera kungen - han fyller år idag!

 


 Mariana har omkring 8000 bärare, de flesta äldre.
Ca 1500 har det som tilltalsnamn. Namnet har funnits i Sverige sedan 1400-talet, men ursprunget är lite oklart.
Förmodligen har det flera olika ursprung, till exempel en sammansättning av Maria och Anna, en variant av Marianne eller en feminin form av det latinska namnet Marianus.
Mariana är ovanligt som tilltalsnamn i dag

7 262 kvinnor bär namnet i Sverige!
Av Kaela - 29 april 2017 12:00

  

Bröderna Wright på en bild jag letat upp på nätet,



Min morfar som faktiskt föddes strax före förra sekelskiftet hade en farbror i USA.

Denne farbror vistades när jag var ett litet barn ungefär ett år i Sverige efter att hans hustru dött.
Och då berättade han denna historia för min morfar som skrev ner den och sedan skickade den till mig i ett  brev.

Detta brev hittade jag i flytten hit och så blev den åter liggande efter att jag läst det
Nu delar jag brevets fantastiska berättelse med dig!

"I slutet av 1800-talet, reste en välkänd biskop runt i USA och pratade med religiösa och akademiska ledare.

Under ett av sina framträdanden blev han inbjuden till middag med några prominenta ledare.

Under middagen blev han tillfrågad om vad han trodde om framtiden.
Efter en stunds tystnad svarade han; ” Framtiden ser dyster ut och enligt min uppfattning har vi upptäckt allt som går att upptäcka, skapat allt som går att skapa och uppfunnit allt som går att uppfinna”.


En av de andra gästerna svarade;
”Jag tror att en dag kommer människan att likt fåglarna kunna flyga”.

Biskopen svarade; ”Ni är galen, att flyga är förbehållet änglarna”Med det konstaterandet rusade han ut ur rummet.
Men historien är inte slut här!


Biskopens efternamn var Wright.


Flera år senare gick hans båda söner Orville och Wilbur till historien.

En kylig morgon den 17 december 1903 gjorde de både cykelmekanikerna den första flygningen med ett motorflygplan och Kitty Hawk, North Carolina skrev för all framtid in sig i historieböckerna."

Av Kaela - 29 april 2017 12:00

  



Tro är

ingenting du kan se

det är ingenting du kan göra

men du kan känna den i ditt hjärta.


Tro är

det som får dig att fortsätta försöka

när andra skulle ha gett upp

den får dig att fortsätta tro på

det goda i andra människor

och hjälper dig att finna det.


Tro är

att lita på en makt

högre än dig själv

och veta att vad som än händer

kommer denna tro att leda dig
igenom vad som helst


Tro är

frid mitt i stormen

beslutsamhet mitt i en motgång

och säkerhet mitt i ett bekymmer

för ingenting kan röra en själ

som är skyddad av tro.

Av Kaela - 29 april 2017 09:46

 


Jag tror inte att det finns en enda människa som inte vill bo kvar i sitt eget uppbyggda hem så länge som det bara är möjligt!

ALLA vill det.
Men ibland blir det för svårt och för otryggt.

Som 92-åriga Mary i Norrköping

Hur i allsin dagar kan det finnas en enda biståndshandläggare som bättre än Mary kan bedöma hennes känsla av otrygghet och hur hon  uppleversitt behov!

Blir så otroligt ledsen när jag läser och hör om Mary!

Hur hon nekas äldreboende.
Ålder är ingen orsak....det är en förklaring  till avslag på ansökan om boende jag hört till leda från politikerna i min stad.

Men om äldern innebär diverse svåigheter då bör det vara en anledning.

Ibland är jag inte stolt över min stad.
Detta med äldre som vill flytta till äldreboende och anser att deras behov ska ge rätten till det, men som nekas har varit en hel del senaste åren som figurerat i ortstidningen.


Av Kaela - 29 april 2017 07:41

 

Anar en försiktig sol bakom grå morgonsky denna dag - lördagen den 29 april - då Tyko har namnsdag!

Varmt grattis  till DIg som bär namnet.

Och ett varmt grattis också till DIG som firar födelsedag idag!

Se till att få en fin firardag nu!

 

Tyko (Tycko, Tycho m.fl.) är ett namn vars ursprungär lite oklar, men troligtvis är det en latinisering av det medeltida namnet Tyke (den danska och sydsvenska formen var Tyge), i sin tur sidoformer av namnet Toke ("tok"), som var ett vanligt vikinganamn.
En annan förklaring är att det skulle komma från grekiskans ty"che - "lycka", eller att det skulle vara en kortform av Torkel (formerna tykir eller tyki).

Namnet är ovanligt. Endast 446 män i vårt land bär det!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards