Alla inlägg under december 2007

Av Kaela - 31 december 2007 11:26

Sista dagen på år 2007.

Det ger alltid upphov till tankar.
Hur har jag levt det år som ligger bakom.? Har jag sett dem som räckt ut handen och behövt min tid, mitt öra?
Har jag gått den väg som Gud velat eller har jag irrat iväg på egna vägar?
Den frågan är jag kanske int ehelt kapabel att själv besvara.

det har varit ett jobbigt år på många sätt.

Jobbet har slukat mig.

Eftersom det är behovets barn på ett särskilt sätt jag möter i mitt jobb så tappar man sånt med arbetstider.

Vill du veta lite om vad det är jag gör på jobbet?


Kolla här: www.frivilligcentralen.se


Jag är så oerhört imponerad av alla "mina" underbara frivilligarbetare som ger så mycket av sin tid och sin kraft till okända medmänniskor.
Ja de är okända till att börja med i alla fall.

Ofta utvecklas ju en djup och livslång vänskap.
Jag ser fram emot ett nytt år tillsammans med dem alla.
Med nya utmaningar, nya skratt och nya tårar.


Jag önskar alla ett riktigt Gott Slut på år 2007!




Av Kaela - 30 december 2007 19:34

Igår var vi vid lillasysters grav.
Min syster Elisabeth från Florida, min syster Catharina och Eva Marias man.
Så oerhört overkligt att se hennes namn på en gravsten.
Allt kändes så fel.
Vi stod där och höll om varandra och grät.
Lilla lilla Eva Maria vad du är saknad.

Din man grät också.
Och hans sorg är ju stundlig. Kände den stora skillnaden när vi var i ert hem. Väntade bara att få höra ditt mjuka skratt som studsat mellan de väggarna så många gånger.
Tur att han och barnen har församlingen.
Kaffebordet dignade av massor av kaffebröd som vänliga människor från församlingen försett dem med inför julen.
Jag var glad att se det beviset på att han och barnen är omhändertagna.

Kära syster

solsken och skuggor möttes
när dina tårar blänkte
i ditt ansikte

Så stort
att jag fick komma
så nära
ditt väsens
förunderliga
värme och ljus

När jag ser ditt namn
på en sten
av grå granit
möts ändå
längtan och hopp

Tårarna
tvättar mina ögon
så de tål ljuset
i insikten om
hur rik jag är

som fått ha dig

Av Kaela - 28 december 2007 14:46


 En flicka jag mött i mitt arbete handlar denna dikt om


Inklämd i baksätet på en tjänstebil
mellan två socialtanter
på väg till ett nytt hem - igen
o jag är bara tretton....


hårt målade barnaögon blickar
genom bilens sidoruta
inte är det mycket jag ser
av åkrarna vi åker förbi


hela jag är knuten i en enda stor undran
hur är dom - dom där människorna
som ska bli någon slags nya föräldrar?


för att riktigt visa hur hård jag är
har jag de sista dagarna
hållit cigaretten upp och ner
så fingrarna fått den rätta gula tonen


de smala insydda jeansen
har den rätta fransningen nertill
och hål som visar mina knän


blusen lagom mycket öppen
så den falska tatueringen
som Ninni - LVU:are som jag
fixade innan vi for


tatueringen som föreställer
ett upp och nervänt kors


de lär ju vara religiösa de där nya
kan ju vara bra att retas lite
så de vet sin plats...


men kanske är det bra
att de är religiösa menar jag
kanske kan religiösa låtsasfarsor
hålla händerna i styr


oj - redan framme
bilen rullar upp på gårdsplanen
dörren öppnas



tar en sista koll så att masken
är tät
och inte går att se igenom.....



Av Kaela - 28 december 2007 14:41


Den som älskar mycket


den


som älskar
mycket


får sörja
mycket


och den
som dansar


på många
bröllop


får gråta


på många


begravningar

Av Kaela - 28 december 2007 13:06



Om du har kommit in här på min sida så har du kanske börjat undra vem jag är.

Det är du inte ensam om.

Det gör jag också med jämna mellanrum. Livet ger oss så många roller och det är lätt att börja undra vilken av dessa roller vi är. Eller är vi kanske ingen av dem?
Är vårt sanna jag en hemlighet inte bara för andra utan även för oss själva?
Djupa tankar mot slutet av ett år.

Bara några dagar kvar av 2007.

När ett år är på väg att ta slut så summerar man gärna vad det gav.
Hur vi själva har levt.
Om vi lyckats med de förestatser vi hade när året var nytt!
Kanske att just DU bestämde dig för att sluta röka förra nyårsafton. Och är rökfri idag!
Isåfall är du att gratulera.

Kanske bestämde du dig för att gå ner 5 kilo och du har gått ner sju.

Grattis.
För mig har det här året varit ett rikt år. Jag har fått många nya vänner. Jag stormtrivs på mitt jobb.

Jag älskar mina barn och inget allvarligt har hänt någon av dem.
Martina har en bebis i magen som ska komma i februari

Äntligen!
Efter många missfall och ett utomkvedshavandeskap.

Det är stort och jag bävar med henne när jag hör hennes oro och minns så väl hur det var.
Men jag gläds också och tackar Gud för denna lilla nya familjemedlem som är på väg.

Det har också varit ett sorgens år.

Att förlora en lillasyster har tagit djupare på mig än vad jag trodde det skulle jag göra.

Eva Maria min sköna lillasyster, jag saknar din lugna vishet, ditt glada mjuka skratt, din eftertanke, din klokskap!
Jag saknar dig och gråter många gånger för att du inte finns ibland oss längre,.

Vi har inte köpt hus och inte lägenhet som vi bestämde att vi skulle göra detta år- just nu väntar vi bara och ser om precis rätt hus dyker upp.

Hör ju på min man att det är hus han vill ha.

Med de sammanhängande långa ledigheter han har som lärare vill han ha lite byggprojekt.
Så - kanske kanske innebär detta år att vi hittar ett lagom begagnat hus.

Köpt hus har däremot dotter Wanda med hjärtevän Niklas gjort.
Nu har jag sett det och vet att det är jättefint och att de har det bra där.

Massor att göra, en jättetomt. men de är så unga och så starka.

Ett år är snart slut! och ett nytt börjar!
Kan inte hindra mig själv från att fundera över OM jag sitter om ett år- och vad det då är jag har att summera!





Av Kaela - 23 december 2007 18:14


I MIN FAMN

I min famn i mina vingars skydd
får du vila från mörka tankar
Låt mina vingar skydda dig
låt min läkande kärlek hela dig


Du är ett älskat barn i min famn
låt mig få hålla dig
tills tårarna torkat
- jag vill se ditt hjärta blomma


Kärlekens helande kraft
ger jag dig i din svåra stund
Nådens mjukhet bäddar dig ett bo
ett dunigt helande bo
där du kan läkas


Jag är alltid hos dig
precis i din närhet
tyst och varsamt som en viskning
liksom solen försiktigt
tränger undan molnen
låter jag min kärlek
tränga undan sorgens skuggor


*********

   MÖTE MED GUD

Här går jag
som rusig av rosendoft
fast inga blommor finns
jag skälver
i en gudomlig gryning
ljuvliga löften
viskas i mitt öra.


Orden kan inte berätta
vad som hänt med mig


Kanske
är allt som förut
ändå
är allt som förbytt


Världen omkring
strömmar av smuts
men sänkt i Din skönhet
blir heligheten
mycket nära
Du andas -här - nära mig....
********

NÄR DAGEN FICK NATTEN TILL VÄN

När dagen fick natten till vän


fann jag en ny dimension


ett nytt djup


genom mörkrets skuggor.


När natten fick dagen till hjälp


upptäckte jag ljuset.


och förstod


att stjärnorna behövde mörkret


för att tindra.....




Av Kaela - 23 december 2007 18:11


Fånga solen

Du kan inte fånga solens strålar
i dina händer
när händerna sluts
stänger de inne
även den minsta strålen
av solljuset du kupade dina händer omkring

Av Kaela - 22 december 2007 09:40

En ny morgon.

Och min öroninflammation som jag tänkte skulle gå över av sig själv eftersom det gick hål utan smärta så jag inte märkte att något var fel innan det började rinna tycks ha tagit övertaget.


Sitter och tycker synd om mig själv en stund.

Men - det hjälper inte så det blir en dikt istället....


Livet

har så många

dimensioner

men

för att hitta dem

måste man

öppna

mot det okända


Våga gå

bortom det invanda

Följa impulsen

låta strömmen föra



I djupen

möter du kanske

ditt verkliga jag

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards