Alla inlägg under september 2015

Av Kaela - 30 september 2015 20:58


 




Trots långa arbetsdagar rusar livet så snabbt.

Nyss var det morgon - och nu har nattmörkret fallit där utanför.


Mörker och ljus - det skiftar.

Vinter o0ch sommar.....glädje och sorg.

Allt är den randiga trasmatta som utgöt vårt liv.

Både ljusa och mörka ränder....det är därför det blr så vackert.


Vår stund på jorden är till brädden fylld  - det är stort.

Något att känna tacksamhet för.


Sorg förknippas framför allt med att någon närstående dött, men även andra svåra händelser och upplevelser i livet som innebär förlust av något slag kan rymma inslag av sorg.


Sorgen är det som får oss att gå på djupet i våra liv.

Upptäcka nyanser vi knappast anat.


Vi vet aldrig hur länge vi har varandra.

Så låt oss vara rädda om de som står oss nära.

Familj och vänner.


Livet är skört och kan växla snabbt från glädje och harmoni till sårbarhet och sorg.


Låt oss mötas i båda delarna och vara rädda om varandra1


Nu är det dags att sova.

Jag går isäng med en stor tacksamhet mot livet.

Som givit mig bräddfyltt med både glädje och sorg.


Önskar DIG en skön och stärkande natt!


Och så ett citat!


"Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen."

Albert Einstein


Av Kaela - 30 september 2015 19:20

    



På mitt jobb kör vi med pärmsystem".

Medelålders för att inte säga stenålders tycker en del.

Men vi vet att när vi förvarar adresser och andra kontaktuppgifter till mottagare och frivilliga i pärmar i kassaskåp, kommer ingen åt dem.


Dessutom har de frivilliga själva skrivit sina registreringspapper och skrivit under.

Handstilar säger otroligt mycket om människor.


Så vi funderar inte på att gå över till att föra ut adresser på webben.

Då skulle det bli dagar när vi hindrades arbeta.

Nätet får ofta problem.


Våra gammaldags pärmar kan vi alltid ta fram.


Bara i morse inträffade ett stopp i datatrafiken på flera storsjukhus i Stockholm.

Nätverken låg nere under över två timmar på Södersjukhuset, Danderyd, Karolinska Huddinge och Karolinska Solna.


Två timmar var ju ändå överkomligt.

Ibland blir det värre än så.

För att inte tala om att offentliga inrättningar glömmer att rensa sina datorer innan de kasseras.

Ibland lämnas de till återförsäljning.

Inte bra.


Jag är ingen bakåtsträvare, men jag vill heller inte aningslöst och utan kritik kasta mig in i nätversvärlden.

Mycket med dator är bra och roligt.


Som detta - att" prata "med er kära läsare


Ja kanske blir allt säkrare med tiden - och då kanske det tänks om - även på mitt arbete.

Men till dess vill vi skydda de som kommer till oss från otillbrliga ögon.



Av Kaela - 30 september 2015 09:45

 




Sommarens
sista strålar

dansar
på min vägg


tänk
så långt

de färdats
dessa strålar


för att spela
sin muntra melodi


på en vägg
på jorden


Kaela

Av Kaela - 30 september 2015 06:07

 



Tittade du på TV-galan igårkväll?

Det gjorde jag - och jag fick ett nytt hopp om vad som kan göras.

De gula btarna som har en tufft testad sjösäkerhet även i mycket hårt väder-hoppas att de får bli mångas räddning.

Läs gärna om dem här i Aftonbladet


Och Hans Rosling engagerade eldtal.

Det gav också hopp.

Vi KAN hjälpa. Och vi MÅSTE hjälpa!

Och det är en hjälp till oss själva i förlängningen!


Imponerad av den mannen....


Nu är det onsdag morgon och en lång arbetsdag väntar för mig.

Ser fram emot den!


Hoppas DU också ser fram emot DIN dag!

Det önskar jag verkligen!


Ett citat på morgonen kommer här:


"Om vi lär oss att öppna våra hjärtan kan vem som helst, inklusive de människor som gör oss galna, vara vår lärare."

Pema Chödrön


Av Kaela - 30 september 2015 06:02

 


Den 30 september är det idag och Helge har namnsdag!

Stort grattis!


Till DIG som har födelsedag idag - också ett stort grattis!


Låt er firas idag!

Av Kaela - 29 september 2015 21:32




 

Bilden från en vän som är biståndsarbetare


Det är ganska skönt när mörkret faller och man vet att man har en skön säng som väntarnnär man är - liksom jag ikväll - ordentligt trött.


Har just tittat på Aktuellt och sett de stora sovsalarna med enkla sängar till de flyktingar som får hjälp av en frivilligorganisation i Stockholm.

Helt otroligt så mycket frivillighet det finns i vårt land.


Det känner jag mig välsdgt glad och tacksam för.

Gissa om det är betydelsefullt för vårt land?


Godhet som översvämmar - omtänksamma tankar som blir handling.

Sånt bugger på ett lands gedigna grund!


Hjälps vi människor åt kommer vi alltid att klara oss.


Flera frivilliga - mera pengar till att organisera frivillighet!

Det är min högsta önskan.


Och det ska jag drömma blir verklighet inatt hoppas jag.


Nu vill jag önska DIG en riktigt god natt med drömmar om det som är din innerligaste önskan.


Och så förstås - kvällens citat:


Din tro formar dina tankar.

Dina tankar formar dina ord.
Dina ord formar dina handlingar.
Dina handlingar format dina vanor.
Dina vanor format dina värden.
Dina värden formar din framtid.
 
Mahtma Gandhi

Av Kaela - 29 september 2015 06:12

   



Ännu kan man inte ana den minsta lilla ljusstrimma på himlen.

Den är vackert midnatssblå.

En lite kallare natt än vi haft tidigare denna höst ligger bakom.


Igårkväll fick vår Bägarranka och Bloddragena inta sina platser inne.

De klarar inte när temperaturen sjunker ner mot ett par plusgrader.


När vi jobbade med att hitta plats för dem tänkte jag på hur noga vi är med våra blommor.

Och hur individuellt vi behandlar dem.

Skyddar mot för mycket solsken...mot regn och mot kyla.


Tänk om vi alltid behandlade människor lika omsorgsfullt!

Jag tror vi vill det - men vi glömmer det lätt!


Idag ska jag tänka medvetet på det - för varje människa jag möter: "Vad behöver just du"?

Vad ska jag skydda dig ifrån?


Gör det du också så startar vi en omsorgs-revolution!


Önskar DIG en dag full av fina möten och mycket mening!


Så ett citat att ta med oss ut i dagen förstås - du har säkert hört eller läsy det förut - men bra saker förtjänar att upprepas:


"Hur kan vi vänta i timmar på en sällsynt fågel, men vända bort blicken när vi möter en udda människa?
Hur kan vi värdera ett feltryckt frimärke till flera miljoner, men en kantstött människa till ingenting?
Varför behandlar vi ömtåliga glas med silkesvantar, men låter sköra människor hamna på gatan"


Okänd tänkare


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards