Alla inlägg under februari 2010

Av Kaela - 28 februari 2010 20:10

Katrin A jag förstår din frustration- det är något av vad jag själv känner.

Rädslan för att hårt vunnen jämlikhet hotas av förespråkarna för niqab med mera...


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 19:30

  




Vindsyster -
jordsyster


du som ammade
den gryende dagen
med morgondaggen


medan änglarna andlöst
såg på


du tämjer smärtan
med naglarna inborrade
i ditt vita bröst


medan magnolian
slokar


och rymden blir vit


jag vet
du finns här ännu
nära mig


i tidens frånvaro
bor ingen glömska


finns ingen nåd


Kaela



Av Kaela - 28 februari 2010 19:22

Regeringen har startat en stor arbetsmarknadspoloitisk åtgärd som man kallar "Lyftet".

Det är meningen att arbetslösa ska kunna få 3 eller 6 månaders praktik i den offentliga sektorn.

Jag sam har personer ur en annan arbetsmarknadspolitisk åtgärd  på mitt arbete, vet hur mycket tid det tar från mina arbetsuppgifter att handleda.

Så den offentliga sektorn är inte så intresserad som upphovsmännen till åtgärden skulle önska.


Målet är 40 000 platser- men just nu finns bara 374.


För att ge draghjälp har nu regeringen beslutat att satsa 200 miljoner kronor på handledarstöd.

Nu kanske det börjar ljusna.

Om det är ett vettigt stöd vill säga.

Idéen är god anser jag.

Att gå arbetslös är ju förödande för individen och därigenom för samhället.


Läs mera här:


http://www.dn.se/ekonomi/bara-374-praktikanter-i-lyftet-1.1053026


Av Kaela - 28 februari 2010 19:07

Kunde inte drömma om att mitt inlägg utifrån artikeln om Alia Khalifa som vill bära niqab och ändå arbeta med barn skulle vara av ett sånt intresse.

Men tydligen.

Intressant att se att frågan engagerar så många.

Även Expressen har en artikel där Alia säger: "Förbjud mig inte att vara mig själv"

Som jag ser det så är det ju Alia själv som gör allt för att dölja vem hon är.

En niqab lämnar ju allt utom ögonen åt fantasin.

Något som Alia motsäger i artikeln i Expressen.


Visserligen ser vi inte varandra här på nätet.

Men många som lär känna varandra på nätet träffas så småningom i verkliga livet.


Läs mera här:


http://www.expressen.se/debatt/1.1713314/alia-khalifa-forbjud-mig-inte-att-vara-mig-sjalv

läs också gärna denna bloggen.



http://www.staldal.nu/blog/2009/09/23/niqab-pa-dagis/

och den här:

http://sanneskar.se/wordpress/2010/02/14/jag-tycker-att-ett-forbud-mot-burka-eller-niqab-ar-helt-i-sin-ordning/

Av Kaela - 28 februari 2010 19:05

Det ligger en hel del i vad du säger L-O.

Svårt att identifiera den som bär niqab.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 19:03

Det var ord och inga visor det Anonym - som de gamle brukade säga.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/



Av Kaela - 28 februari 2010 19:01

Peter - Viman har en fråga...eller flera frågor till dig utifrån din kommentar!

Kolla och svara!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 16:42

Någon har sagt: KOm ihåg att du har två öron och en mun.

Ibland skulle man kunna tro att det är tvärtom.

Jag tror att många av oss har lättare för att prata än för att lyssna.


Eller?


  



Hur ofta känner du att du pratar för döva öron?

Hur ofta känner du att personen har sin uppmärksamhet någon annanstans? Hur ofta känner du att den du berättar för är mer intresserad av att berätta sin historia om 'samma sak' än att lyssna på dig?

 Hur ofta känner du att den du berättar för laddar för att berätta 'sin story' så snart du slutar prata?

 Hur ofta känner du att den du berättat för 'tar över', berättar 'sin story' och att du inte orkar ta tillbaka uppmärksamheten till dig?

Ofta? Ibland? Sällan?

Hur ofta tror du att någon som berättar för dig känner att han eller hon pratar för döva öron?

Hur ofta tror du att någon upplever att du har din uppmärksamhet någon annanstans?

 Hur ofta tror du att någon känner att du är mer intresserad av att berätta din historia om 'samma sak' än att lyssna på honom eller henne?

Hur ofta tror du att någon känner att du laddar för att berätta 'din story' så snart han eller hon slutat prata?

Hur ofta tror du att någon känner att du 'tar över', berättar 'din story' och att han eller hon inte orkar ta tillbaka uppmärksamheten när du pratat klart...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards