Alla inlägg under oktober 2015

Av Kaela - 31 oktober 2015 22:00

 


Haft mina underbara svärföräldrar här på middag idag.

Eller kanske en blandning av lunch och middag.

Eftermiddagslunch.


De börjar bli äldre...jag ser hur tecknen ökar nästan för varje gång vi möts.

Men glimten i ögat finns kvar och vi hade några underbara timmar.


Så fint det är att få ha dem en stund!

Så rikt!


Nu kommer det inte att dröja så där väldigt länge innan jag söker upp sängen för en god natts sömn!


Önskar DIG en fin avslutning på lördagen- och en riktigt skön nattsömn!


Ett citat - förstås:


"Succé är inte nyckeln till glädjen.

Glädjen är nyckeln till succé!"

Okänd tänkare



Av Kaela - 31 oktober 2015 10:43

 


Vi pratar mycket om integration just nu - i den flyktingström vi tar emot.


Om man slår upp ordet integration i lexikon står det bland annat: sammanförande till en enhet där delarna samspelar.


Det är gott och väl om vi vill integrera våra nya svenskar till delar av en enhet, bara vi inte vill ha dem till likadana enheter som oss själva.


"Vad är poängen med rötter, om man inte kan ta dem med sig?” undrade en gång Gertrude Stein, judinna boende i Frankrike!

Av Kaela - 31 oktober 2015 07:49

 


Läste orden "Omskola dej själv till att börja tänka positivt" i någon tidning för en tid sedan.

Omskola - det låter tråkigt - men också lite hurtfriskt och klämkäckt som min mor skulle ha sagt!


Kan vi omskola oss till att tänka positivt istället för negativt?

Ja det är jag övertygad om - även om jag hellre skulle formulera det så här: "VÄLJ de goda tankarna"


Vi har alla problem av olika slag.

Vi har kanske sjukdomar och vi har kanske ekonomiska bekymmer osv. 
Men trots bekymren och trots det svåra  har vi möjlighet att välja glädjen.


Som människa har du och jag en fri vilja att välja! 
Vi kan välja hur vi  förhåller oss till vissa situationer som uppstår, hur vi ska tolka det vi möter.


Jag gissar att det är för dig som för mig - att det finns alldeles för många gånger som jag kommer på mig själv att fastna i mindre bra, ja till och med dåliga  tankar om mig själv.  

Många gånger då min tanke verkligen pekat ut riktningen in i depression och mörker : "det här är undergången, jag kommer aldrig…. det här va det värsta som kan hända….. ingen är så ….. bara jag som …… att jag alltid ska ……"


Visst känner du igen dig?


Då och där gäller det att stoppa den negativa spiral man startat med de där dumma och felaktiga tankarna.

Att istället tänka:" Ja det här var svårt och det kommer att bli tufft, men jag klarar det för jag är stark!"


Just idag klarar vi det - eller hur?



Lyssna på sången Just idag är jag stark!



Och så är det förstås dags för ett morgoncitat:


Frihet är inte värt att ha, om den inte omfattar friheten att göra fel

Mahathma Gandhi


Av Kaela - 31 oktober 2015 07:43


 


Ett varmt grattis till Edit och Edgar som firar namnsdag idag!


Och - förstås till DIG som har födelsedag!


Låt dagen bli ett fint minne!

Av Kaela - 30 oktober 2015 22:15

 



Varje enskild människa som förstår att kärleken, godhetem  kommer att göra skillnad, ju fler vi blir som lär oss att tänka så, desto bättre kommer världen att bli.

Det är inget som kommer att ske över en natt utan det är ett långsiktigt arbete alla har framför sig, som vill skapa en bättre värld.


Med kärleksfulla tankar kommer kärleksfulla handlingar och målet är att allt skall utgå från ett kärleksfullt hjärta där både tanken och handlingen blir av att du är kärleksfull.


Du vet aldrig vad en kärleksfull handling som du kanske tycker är obetydlig kan få för konsekvenser, vilka ringar på vattnet det kan skapa både i tid och rum.


Du kanske är vänlig mot en person du möter i affären, den personen blir glad av ert möte och i sin tur sprider den glädjen vidare till nästa person som kommer i dess väg.

På så vis kanske du har gjort hundratals personer glada innan dagen är slut utan att du har en aning om det.


Det fungerar förstås på samma sätt med negativitet.

Om alla kunde se verkningarna av sitt handlande varje kväll de går och lägger sig och fullt ut förstå den skapande kraften vi alla besitter så skulle nog de flesta bli mer försiktiga med hur de använder den.

Om du hade förstått hur mycket ett positivt och stärkande uttal i rätt ögonblick för en person kan göra skillnad i dennes liv skulle du vara mycket mer generös med dina ord.


Nu är det kväll och dags för vila för alla trötta så småningom!


Jag önskar DIIG en skön avslutning på denna fredag och en god början p å DIN lördag imorgon!


Så ett citat förstås - annars vore det inte min blogg du är på!


"Om du inte visste detförut så vet du det att du är född unik för att du INTE ska vara som andra
Så släpp tron om hur du och allt annat ska vara. Våga gå in i dig själv och var den du innerst inne är, god och kärleksfull"


Robert Birming




Av Kaela - 30 oktober 2015 17:38


 





En viktig aspekt då det gäller vårt förflutna..är att acceptera det som har hänt oss i livet.



Kom bara ihåg att det inte betyder att vi inte längre bryr oss om det som hänt oss  - utan vi tittar på det som skett och inser att den händelsen skulle vi gå igenom för att lära oss något av den.

 Många av oss vet det här redan, men det gäller att verkligen titta på djupet
och framför allt våga titta på djupet eftersom det innebär en stark känslomässig resa,som vi många gånger vill slippa göra.
Försök också att se att det tillhör ditt förflutna och att det inte är den du är idag!
För idag - i nuet kan du välja att vara den du verkligen vill vara!

 

Bestäm dig för att också agera utifrån den vetskapen i den vardag som du lever i idag.
Låt kärleken hela dina rädslor eftersom rädslorna inte är en del av dig!


DU är en fantastisk person - göm inte denna gåva till världen  genom att leva som kopia.

DU är underbarast som original!

 

Av Kaela - 30 oktober 2015 06:26

 



Så här i den första stunden av den nya morgonen är det svart utanför fönstret!

Men snart kommer mörkret att försvinna.

Och har vi tur så kommer solen att skina!


Oavsett mulet eller soligt idag så blir det ljust.

Just för att solen finns någonstans.

Även när vi inte ser den.


Ibland hamnar vi i svackor och dalar där det känns mörkt och ogästvänligt.

Solen har inte slocknat.

Livet är inte slut.

Det är bara en mörk passage!


Det är med tunga steg vi går igenom dessa mörka dagar av livet!

Och vi behöver mer än någonsin en hand att hålla i - någon som ser och förstår!


Är du i en av denna livets dalar?
Det ljusnar....undan för undan.

Sträck ut din hand och säkert hittar du en annan hand.

Det finns oftast någon som vill gå en bit med oss genom dessa dagar-

Som vi inte önskar!

Där livet är svårt!


Om DU befinner dig på solens baksida vill jag att DU ska känna att det ljusnar så småningom!

Mörkret kommer inte att vara för evigt.


Om dagen som börjat för DIG känns tung - kom ihåg - det finns säkert de som tänker på DIG!


Så dagens citat:


"Från botten finns bara en väg och det är upp."
  Ulf Lundell

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards