Alla inlägg under december 2017

Av Kaela - 31 december 2017 11:02

 





Bor du i närheten av Laholm - då har du en strålande möjlighet att få en härlig stund på 

Änglagård

Här några ord ur Änglagårds presentation: "Här kan man kela med djuren och rida på hästarna. Kanske gå en runda med geten lucas. Spela spel kan man göra. Tanken är att detta ska bli långvarigt och året runt. Här är ALLA välkomna oavsett vem eller vad du är. Här blir man lugn av lugnet!"

Råder dig att ta en titt!

Kanske är det vad just du behöver för att ladda batterierna eller baravara en stund!


Av Kaela - 31 december 2017 09:46

     

Årets sista dag i Norrköping är molnig.
Vindstilla och med +1 grad. Inte en enda korn av snö på marken.

Sylvester har namnsdag och gratuleras så varmt!
Med samma värme graulras DU som har födelsedag idag den 31 december
Önskar er en fin bemärkelsedag!

Och Ett Gott Nytt År!


Sylvester är ett namn av latinskt ursprung och betyder skogsman eller timmerman.
Namnet är totalt sett mycket ovanligt i Sverige,
men sedan början på 1990-talet är det flera pojkar i varje årskull
som fått namnet som tilltalsnamn, så trenden är klart uppåtgående.
Idag finns 504 män i Sverige som heter Sylvetser.
Ochy 2 kvinnor.
Dessutom har 16 personer namnet som efternamn!

Medelåldern på namnbärarna är 22 år.


Av Kaela - 30 december 2017 19:52

 

      





"Det har tagit en tid, men nu vet jag det verkligen, den underbaraste gåvan jag haft, gåvan jag slutligen lärde mig att vårda mera än något annat, var gåvan av alla dessa helt vanliga dagar."


Barbara Garrisson

Av Kaela - 30 december 2017 19:14

   

 


Det är kvällen före nyårsafton.

Och det ligger lite i luften  - det där att man börjar summera året som gått.

Ett mycket speciellt år i mitt liv.


Att inte kunna arbeta med det jag älskar mest av allt - samordnandet av frivilligas insatser som ger så underbara möten med fantastiska människor !
Bara på på grund av synen som avtar.
Och som också tar ifrån mig så mycket mera.


Jag har förlotat ännu mera av synen under detta år.

Det är svårt och ibland gråter jag en hel dag.

Ändå vet jag att detta är en av de utmaningar som kan möta människor.

Det är upp till mig hur jag hanterar det!

Det är en utmaning.

Och så länge livet ger oss utmaningar så lever vi!

För vi måste kämpa.

Och kamp är en del av det som gör livet till liv.


Jag försöker låta bli att fundera över hur mycket mera av min syn jag saknar - om ytterligare ett år......




Av Kaela - 30 december 2017 10:45


 



I dina ögon
möter jag det barn
du en gång var

när någon
stängde dörren

om femåringens
gråt


Kaela

Av Kaela - 30 december 2017 09:32

     

  



En klar morgon möter oss i min stad när vi vaknar.

Och det är kallare än tidigare dagar. -1 grad. Svag vind!

Abel och Set har namnsdag idag och jag gratulerar så hjärtligt!

Gratulerar också DIG som har födelsedag idag med samma hjärtlighet!

Önskar er en fin dag att fira på!

Inget allmänt tema idag så vi får var och en ha vårt eget!


Abel  "andetag" eller "son till anden som andas". Abel är ett mansnamn med bibliskt ursprung. ... 
Adams och Evas andre son.
Han arbetade som herde, men mördades av sin äldre bror Kain.

I vårt land finns 640 män och 10 kvinnor som bär namnet Abel som förnamn.
80 personer har namnet som efternamn. Medelåldern på namnbärarna är 22 år.

 

Seth/Set, är ett hebreiskt namn med betydelsen rotskott eller telning.
Set var enligt gamla testamentet namnet på Adams tredje son.
I Sverige finns 3 271 män som bär namnet Set/Seth, Dessutom 7 kvinnor.
Som efternamn bärs namnet av 276 personer.

Medelåldern på namnbärarna är: Set: 65 år/Seth 39 år

 

Av Kaela - 29 december 2017 18:15

 




Vi svenskar sägs vara så kallade  early adapters, pigga på nyheter och förändringar,.

Vi fixar ett nytt hem, ny look  - och vi älskar "gör om mig" programmen.

Allt detta tyder ju på att vi är bra på förändringar.

Faktiskt inte bara gillar det utan faktiskt sträcker oss efter den. Tar lätt till oss nya stilar.

 

De senaste årens fyktingvåg har givit oss ett fantastiskt utbud när det handlar om nyjheter.

Möjlighet till nya vänner från världens alla hörn.

Människor som är nyfikna på oss....som vill lära känna oss och känna sig inkluderade.

Men på det området ser man ju tyvätt inte alls samma nyhetsförtjsning.

Vo BORDE vara experter på integration.

Det ger oss fantastiska förändringar....


Jag pratar ibland med invandrare som frågar efter kodernaDu vet - de där sociala koderna som man måste kunna knäcka för att bli insläppt i det sociala livet.
Vi är ju faktiskt jättebra på det vi kallar mottagande.

Men sedan då.....???

Varför bygger vi muren så hög och varför håller vi så hårt i koderna?

När jag tänker på vår bristande vilja eller förmåga eller vad det är som gör oss så usla på att släppa in nya människor som vi givit skydd i vårt land bävar jag inför det framtidsperspektiv som jag anar.

 

Integration handlar om mycket mer än jobb och bostad!

Det handlar om att  bli insläppt i gemenskapen.

Få vänner.


Mångfals kallar vi något som vi teoretiskt gillar.

Men mångfalden måste få påverka vårta liv....annars får vi stora problem att lösa i framtiden.

Av Kaela - 29 december 2017 16:09

   
 



En bra rätt när fantastin tryter....gott är det också!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

Räcker till fyra personer.

1 tesked salt

2 dl vatten

1 kryddmått svartpeppar

1 matsked olivolja

1 kilo fast potatis

1 styck finhackad gul lök

2 finhackade vitlöksklyftor

600 gram nötfärs

3 matskedar tomatpuré

1 matsked koncentrerad kalvfond

Ca 150 gram gratängost


Alltså....saker man oftast har hemma.


SÅ HÄR GÖR DU:

Sätt ugnen på 225°.

Bryn färsen i olja 2–3 min

Rör ner lök och vitlök och fräs ytterligare 1 min.

Tillsätt salt, peppar, tomatpuré, kalvfond och vatten.

Låt puttra ca 5 min.

Skala och skär potatisen i drygt 1/2 cm tjocka skivor.
Varva potatis och färsröra i en smord ugnsform.
Strö över ost. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min.
Servera tillsammans med bröd och en sallad.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards