Alla inlägg under december 2015

Av Kaela - 31 december 2015 23:30

 


De flesta av oss är vakna fast timmen är sen.

Det är ju nyårsafton - och det nyaq året ska vakas in!


Nutidens tradition att vaka in det nya året var från början något som man, i första hand, ägnade sig åt inom överklassen och bland ungdomen.

Idag är det mer eller mindre allmänt.


Om man i något avseende vill bättra sig under det kommande året kan man avge ett nyårslöfte, en tradition som härstammar från USA.

Handlar ofta om att sluta röka. Bli mera ordentlig med sina saker.
Med merta....

De flesta löften glöms under den första veckan av det nya året.


Hur firar man nyår i andra länder då?


Mellan jul och nyår är björnar en vanlig syn på gatorna i Moldavien.
Att dra på sig ett björnskinn och dansa och sjunga till trummor i parad är en gammal tradition som ska driva ut onda andar och bringa tur inför det nya å.ret

Och ja, det är riktiga björnskinn!


I Brasilien ska du bära vita kläder om du är där över nyår – det ska mota bort onda andar. Har du inga vita kläder kan du bege dig till stranden och hoppa över sju vågor (en för varje veckodag) för att få tur.


! Spanien säger man att man ska bära nyköpta röda underkläder skall ge tur i de kommande året både i allmänhet och i kärlek.

Det är ungefär det jag känner till....

En sak är säker...de flesta länder har sina traditioner.


Men visst är det härligt att mitt i natten få ta emot ett fullständigt nytt år.


Jag önskar DIG ett fantastiskt 2016


Här kommer kvällens kloka ord:


"Förra årets ord tillhör förra årets språk och nästa års ord väntar en ny röst. Att göra ett slut är att göra en ny början."

T.S Elliot

Av Kaela - 31 december 2015 14:19


 




Nyårsnatten
stänger en dörr
försluter och låser
noga


Gjort är gjort

och sagt är sagt
det ligger för alltid
bakom

N
u kan vi ta emot
det nya årets löften
med förväntansfullt hjärta
och tom hand

Ett oskrivet blad
är det år som gryr
Fatta den penna som räcks
i kärlek och ogrumlat hopp


Ett nytt år gör allting nytt

glömda är våra tillkortakommanden
våra misslyckade försök
att våga visa vem vi verkligen är.

De insikter de gamla året givit
kan ingen ta ifrån oss
det är genom dem
vi ska skapa det nya året bäst

Kaela











Av Kaela - 31 december 2015 09:47

    




Det finns människor runt omkring oss som är något alldeles extra.

Vi ser dem inte.

Eller i varje fall oftast inte.

De utmärks inte av något särskilt.

De ser ut som alla andra.

Och de tycker sällan eller aldrig att deras insats 'r särskilt viktig att nämna.


Vardagshjältar!

Dem vill jag lyfta upp så här på årets sista dag!


Jag har en oerhörd förmån i mitt arbete.

Dagliga möten med vardagshjältar.


Jag är säker på att det finns många fler vardagshjältar.

Media är inte bra att lyfta upp dessa som med egna uppoffringar och kanske till och med risker gör allt för att hjälpa en annan människa.


De är ljus som skingrar mörker....


Jag tänker inte i första hand på dem som i sina yrken har valt att arbeta med andra människor och som där gör just vad arbetsföreskrifterna säger.

- Men på dem som gör något utöver det arbetsföreskrifterna säger att de ska göra för någon.


Jag tänker på makan som fastän hon själv har många år på nacken vårdar sin svårt sjuke make.


På dottern eller grannen som handlar åt mamma/granne/pappa eller någon annan regelbundet.


Jag tänker på den som tar sig tid för den som är sjuk eller gammal


Jag tänker på dem som utan att tveka tar sig an en annans barn och öppnar sitt hem som familjehemsförälder, som granne till en flerbarnsfamil/ensam förälder m.m


Jag tänker på dem som använder sin fantasi och uppfinninsrikedom till att uppmuntra andra.


Jag tänker förstås också på dem - som vid ett visst speciellt tillfälle tar en risk för att hjälpa och rädda en medmänniska i nöd.


Jag vet att de finns - inte bara  som frivilliga på en frivilligcentral - utan tyst och anonymt.

Hörde en gång en kvinna berätta om hur det i hennes hem ofta förekom våld.

En gång så illa att grannarna ringde polisen.

En av dem som kom var en kvinnlig polis.

Hon tog den lilla flickan vid handen och sa: KOm vi går till ditt rum så du får visa mig dina leksaker.

Men flickan bara grät.

Då lyfte polisen upp den lilla i sitt knä och satt med henne så.
Smekte henne över håret och gav trygghet mitt i det som gått sönder.

En enkel handling kan man tycka.

Men ändå - en handling av en polis som såg bortom sin arbetsbeskrivning och gav något av sig själv.
Och som kvinnan som vuxen beskrev som en stund av trygghet som gav henne nytt hopp - och ett uppskattande av polser.


Jag tänker på många som jag mött.

Och skulle vilja ge dem alla ett ansikte.

Men jag nöjer mig med att säga - de finns  - och de är värda en särskild eloge!


Nu önskar jag DIG en fin nyårsafton!


Och här kommer morgonens citat:


”Om kvaliteter som kärlek, tålamod, tolerans och förlåtelse verkligen är vad lycka består i och om det också är sant att medkänsla, definierad som omtanke om andra, är både källan och resultatet av dessa egenskaper, då blir det så att ju mer medkännande vi är desto mer ombesörjer vi för vår egen lycka.”

Dalai Lama

Av Kaela - 31 december 2015 09:34

 



Idag är det nyårsafton och 483 män och 3 kvinnor har namnsdag!


Grattis ni som bär det relatovt ovanliga namnet Sylvester!


Grattis också till DIG som firar födelsedag på årets sista dag!


Ta hand om er bemärkelsedag!

Av Kaela - 30 december 2015 22:49


 


Kvällen är sen.

Men inte ruskigt sen.

Nu börjar det dock dra ihop sig till sängdags efter en lång och härlig dag som tagit massor med kraft - men givit mycket.


Jag hoppas att DU också haft en sådan dag!


Lova att göra det bästa av DIN  avslutning av den här dagen.

Låt oss både DU och jag avsluta den i tacksamhet för allt vi har!


Önskar DIG en riktigt god natt!


Och så kvällens citat:


"Jag skulle påstå att tack är den högsta formen av tänkande,
och att tacksamhet är lyckan som fördubblas genom förundran."

Jan Richter

Av Kaela - 30 december 2015 17:45

 



Hemma igen!


Någon har sagt att det bästa med att åka bort är att komma hem.

Och det är inte utan att jag håller med.


Vi hade två härliga dagar!

Sprang först på Mall Scandinavia som ni läst om ifår.

Idag försökte vi dra in dottern som bor utamför Stockholm till lunch....men de var fullt upptagna.


Så då blev det Sickla köpcentrum Nacka i ett par tre timmar innan vi styrde kosan hemåt igen!


Inte mycket handlat...men lite jumprar och T-shirts på rea.

Hade helt klart gått smabbare att köpa detta här på stan.

Men - kanske hade det inte varit lika roligt.





Av Kaela - 30 december 2015 08:40

Grattis på namnsdagen idag den 30 december Abel och Set! Och grattis förstås också till DIG som har födelsedag idag!

Av Kaela - 30 december 2015 08:27

Morgonen gryr i Vasastan i Stockholm. En regnig morgon som i varje fall sopat bort den snö som låg på balkongen igårkväll. Jag har sovit gott, men drömt märkligt om hur jag irrade runt i ett glittrande köpcentrum utan att hitta ut. Helt klart hjärnans sätt att bearbeta gårdagens besök på Skandinaviens största köpcentrum. Vad dagen ska innehålla vet jag inte - men jag vet att det blir en bra dag- jag har bestämt mig för att ta emot den i glädje och tacksamhet! Önskar Dig en bra dag som har gläje att ge! Och så ett citat inför dagen: ?"Att förlåta är att släppa en fånge fri - och fången är jag själv" okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards