Alla inlägg under maj 2014

Av Kaela - 31 maj 2014 19:14

Hemma - efter badet - väntade tre tårtor och ett berg av presentet på de tre födelsedagsbarnen

Av Kaela - 31 maj 2014 17:40

Tre syskon fyller år! 12,10 och 5 år! Firar i hyrt badhus i Åby! Barnen är brorsbarn till mannen i mitt liv.

Av Kaela - 31 maj 2014 13:15

 



När du förlåter förändrar du inte det förflutna.

Du förändrar framtiden.


Okänd tänkare

Av Kaela - 31 maj 2014 12:00

 


Flickan och skulden av Katarina Wennstam är en bok som varenda en borde läsa!

 Det handlar om hur offret får bära skulden för det som skett när en våldtäkt ägt rum.

Ja i vissa andra länder ja- kanske du säger...nej - här - i vårt så kallade upplysta land.

 Det är en fackbok där författaren tar fram material som gör klart att vi - i Sverige  idag lägger skulden på kvinnan vid våldtäkt....

..."Lena blir utsatt för en gruppvåldtäkt. I rättegångsprotokollet står det: "Hon hade en kort svart klänning, en orange genomskinlig topp, skor samt behå och trosor på sig."


Det är ingen som skulle säga att det är så - att vi skuldbelägger offret - men hur det döms och vad man säger under en rättegång visar att det är just det som händer.


Boken kom ut 2002.

Jag har inte hittat den och läst den förrän nu.

Det har gått 12 år - men när jag tittar på vad som sker idag har ingenting förändrats.

Jag hoppas denna bok skulle kunna få bli en väckarklocka för varenda jurist, varenda åklagare, varenda domare och varensa juryman/kvinna!!

Även om det inte skett ännu...


Katarina Wennstam har en bakgrund som kriminalreporter på Sveriges television


Du kan köpa boken bland annat här

Av Kaela - 31 maj 2014 11:00


 



Vad livet vore fattigt
om inte språket fanns,
där tankar prövas, formas
och orden får substans,
där dikt och prosa ständigt
ger nya perspektiv
åt detta sköna, sköra,
som vi benämner LIV.


Vad livet vore inskränkt
om inte konsten fanns,
där färg och former blandas
för själens stimulans,
där skönheten får blomma,
revoltens glöd berör.
I skaparkraften väcks det
som hänför och som stör.


Vad livet vore tråkigt
om ej musiken fanns,
som med sin här av rytmer
i oss får resonans.
I ord och toners mångfald
får maktlöst liv nytt hopp,
får tröst och glädje spelrum
i ande, själ och kropp.


Vår existens blir torftig
om ingen skapar mer,
om ingen fångar livet
och tolkar det som sker
i ord, i konst, i toner
där själen tillåts gro,
där friheten kan andas
och oron finner ro.


O, människa, grip tag i
din egen skaparkraft,
där ljusets klarhet strömmar
ur själens dunkla natt,
där livet får sin mening
och ytan får sitt djup,
där tro och kärlek spirar
och hoppet håller ut.


Per Harling

Av Kaela - 31 maj 2014 09:02


    



En ny dag med nya möjligheter!


Livet är en fantastisk gåva- och dagarna kommer till oss med nya möjligheter...var 24:e timme.

24 timmars obearbetad livsväv fylls på när varje morgon gryr.

Du kan andas in av överflödet i tacksamhet över att du också denna dag fått vakna - och vara med.

Syret du andas, intrycken du tar in, kaffearomen som smeker doft- och smakorganen ... fågelsången genom det öppna fönstret - grönskan som lyser...

Sitta i lugn och ro, innan dagens alla tänkta aktiviteter, allt görande och duktighetskrävande ... bara vara i stunden, i dagens första stapplande steg.


Just denna dag har du möjlighet att närvara med alla dina sinnen, alla dina känslor ... eftersom denna dag är DIN.

Stilla väntar dagen på att du ska ge den innehåll -  fylla den med saker som du MÅSTE göra - men också med saker som du VILL göra.


Väl använd kommer  denna dag - denna stund av din tid på jorden att  ge dig en känsla av mål och mening.


Jag önskar att denna DIN dag ska ge DIG något särskilt som du kan bära med dig...en tanke...en väns blick-eller kanske en främlings - en stunds närvaro i någon annans liv.....



Av Kaela - 30 maj 2014 19:01

En rörande artikel i Aftonbladet handlar om det lilla fölet som miste sin mor, bara en vecka gammal!


Och om hur hon fick en fostermamma genom att ryttarna i det stall där fölet föddes och fanns lade ut en efterlysning på Facebook.

En tröst blev förstås fölet för sin nya mamma som hade mist sitt föl.




Av Kaela - 30 maj 2014 07:07

 



Många känner sig som offer för sina känslor.

Och visst händer det för oss alla ibland att vi fastnar i att vara sura, ledsna eller allmänt gnälliga.


Kay Pollack har skrivit en bok som heter "Att välja glädje."

Titeln kan ju verka något provocerande den dag när man vaknar och ska på utflykt och upptäcker att regnet öser ner.

Eller när man får veta att man är övertalig på jobbet.

Inte så lätt att tro att man kan välja glädje alla gånger.

Ändå anser jag att Kay har rätt.


Man kan faktiskt välja glädje!


Och jag tror fullt och  fast att en av de bästa vägarna till glädje är att hjälpa.

Jag vet att det kan låta provocerande - men jag ser det gång på gång bli sanning.

Ingen av oss kan göra allt men vi  (de flesta av oss) kan göra mer.

Och vi kan göra det nu. Gå inte och vänta på att det ska kännas rätt.

Börjar vi hjälpa blir våra liv mer meningsfulla, och sannolikt lyckligare också - vilket gör oss gladare.


Vem ska vi hjälpa då?

Den listan kan faktiskt göras hur lång som helst.

Grannen, vännen, någon som vi inte känner idag men som vi kan få möta genom olika organisationer.

Kanske en gammal människa som sitter vid sitt fönster i sin rullstol och längtar ut i försommaren.

En promenad är ouppnåelig - men du och jag kan göra den möjlig.
Och gissa om glädjen porlar inom oss när vi ser glädjen hos den vi "hjälper".

Vi får en underbar gentjänst - vi blir glada!


Själv är jag innerligt glad och tacksam för att jag redan som mycket ung fick förmånen av att möta en människa som lärde mig mer om livet och hur vi ska förhålla oss till det än kanske någon annan människa gjort.


Jag skulle sitta respiratorsvakt hos en kvinna.

Hon kunde inte röra sig överhuvutaget.
I 19 år hade hon legat bunden vid den apparat som höll henne vid liv.
På tröskeln till vuxenlivet blev hon påkörd när hon var ute och cyklade.

Jag förväntade mig en förgrämd och deprimerad person.
Men möttes av ett par leende varma ögon när jag gick fram till hennes säng.
Den natten var en lektion i livskunskap för mig.
De första ord hon skrev på sin kommunikator - (bokstäver på en tavla där hon genom en pinne i sin mun pekade på bokstav efter bokstav) var orden: "Hur mår du?"

Jag svarade "bra" medan tankarna och funderingarna korsade min hjärna.

Hur bara orkade hon?


 När det var dags för mig att bytas av för rast. viskade den som kom i dörren...."detta är min vaknatts höjdpunkt - att få sitta här hos Anna en stund - och bli glad"


När jag sa adjö till henne den morgonen skrev hon: Tack för att du kom till mig, det var roligt att lära känna dig."

Den kvinnan lärde mig att man kan välja glädje i stort sett hur livet än ser ut.

Många många gånger under livet har hon kommit till mig på minnets stigar och påmint mig....var glad!

Jag fick den fantastiska lektionen......Det var inte jag som hjälpte henne. Det var hon som hjälpte mig!








Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards