Alla inlägg den 10 juni 2011

Av Kaela - 10 juni 2011 19:07


 


Idag har jag suttit i samtal med en hjältinna.

En kvinna född i ett långt borta.

Som giftes bort när hon var fjorton år.

Nu är hon 24 år och hennes älsta barn är 9.

Nästa barn ä sju och den yngsta två år.


Allt kunde kanske ha varit bra ändå - om det inte varit så att hennes man slog henne och totalisolerade henne.

Fem år hade hon bott i Sverige när hon kom utanför hemmets väggar genom svåra blödningar efter misshandel. (Den enda gång hon tidigare varit längre än till sophuset var när den yngsta föddes.

Hon fick hjälp att fly.


Nu har vi byggt ett nätverk runt henne - av människor som stöttar henne.

Och hon kom för att berätta hur fantastiskt det är att barnen fått en "mormor och morfar" och hon två kompisar.


Så sprudlande glad bara över att kunna få få ut och sitta med barnen på gräset.....


En hjältinna är hon utan tvekan...och en underbar mamma.





Av Kaela - 10 juni 2011 14:37




Det händer nu och då att jag läser en deckare.

När jag fick boken "Svärmaren" av Anna Bovaller i min hand, var författarinnan fullständigt okänd för mig.


Efter att ha läst en bit i boken förstod jag att detta var andra boken i en slags triologi.

Något som inte hindrar att det fungerar alldeles utmärkt att läsa boken för sig.

Historien är kanske inte så där jjättespännande i början -  det blir lite lösa trådar och det är ju aldrig bra.

Men det blir bättre undan för undan och upplösningen är ok, inte helt väntad och självklar vilket är ett plus.
Lite trög  som sagt - i början - kanske just på grund av de parallella historierna...men en bok som håller tanken fången  så snart man kommit in i handlingen.


Petra får uppdraget att klarlägga Victorias bakgrund och avslöja hennes hemligheter.

 I det pussel som detta uppdrag kommer att likna håller hon jämna steg med polisens utredning Ja - i det oväntade och spännande slutet kommer Petra till och med steget före poliserna.


Man kan säga att boken egentligen är flera historier i en - medan romanens röda tråd är mordet på Victoria Fors .
Petras kollega, som hon hittar mördad¨på deras gemensamma arbetsplats, advokatbyrån.


Här nedanför kan du höra Anna själv berätta om sin bok.




 En välskriven, traditionell pusseldeckare som underhåller och håller intresset vid liv.

jag kommer definitivt att hålla utkik efter böcker av Anna Bovaller i framtiden.


Det finns många ställen att köpa den på.


Jag köpte min här




Av Kaela - 10 juni 2011 14:20

Och så skriver Expressen att vi  svenskar köper mindre kläder i år än förra året.

Kanske har vi blivit förståndiga och insett att även om vi köper garderoben full - så kan vi bara ha ett par byxor eller en tunika i taget i alla fall.






Av Kaela - 10 juni 2011 06:47

 


Du ber

från djupet

av ditt hjärta


"Gud visa mig ett mirakel"


Då föds ett nytt liv

till jorden.


Om det

vet du inget



Så du höjer rösten:

"Rör vid mig Gud så jag vet att du är här"


Och Gud reste sig och rörde vid dig


men du viftade bort fjärilen.

och gick därifrån...


Kaela

Av Kaela - 10 juni 2011 05:59

Vulkanutbrottet i Chile har tvingat tusentals på flykt skriver Dagens Nyheter.

En tio km hög rökpelare går upp i luften.....otroligt högt----en mil.

Vi har haft en ganska intensiv aktivitet från vulkaner den senaste tiden.

Och man kan inte riktigt låta bli att fundera på om det är tillfälligheter- eller om det har  en gemensam orsak

Av Kaela - 10 juni 2011 05:52


 



Man kan inte göra ont mot andra utan att därmed skada sig själv.


Tänkaren är okänd för mig

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards