Direktlänk till inlägg 26 april 2008

En timme eller två i veckan av ditt liv betyder livskvalite för en annan människa

Av Kaela - 26 april 2008 11:17

Man säger att idag lider 30% av de äldre över 70 år av psykisk sjukdom.

Den sjukdomen skulle jag vilja ge ett namn.

Ensamhet och social isolering.

Varje dag pratar jag på jobbet i telefon med äldre som vill ha en frivilligarbetare som hälsar på.

Och vi har verkligen många frivilligarbetare, men det räcker inte.

Ibland blir jag förtvivlad och upplever det som att det vi kan göra är en droppe i havet.

Det är en stelbent syn på åldrande som ger det här problemet skulle jag vilja säga.

Sunt förnuft, humanism och förmågan att sätta sig in i andra människors levnadsvillkor har fått stå tillbaka för regelverket. Att äldreomsorgens utformning och innehåll faktiskt har stor betydelse för hur människan mår rent psykiskt bryr man sig inte om, inte heller att livskvaliteten påverkas på grund av ett torftigt socialt innehåll.

Det är inte välfärd att få en folielåda på köksbordet och ett piller mot depression i handen.

Det krävs en annan helhetssyn i bedömningen av biståndsinsatser. Det växande problemet med den psykiska ohälsan bland äldre måste tas på allvar.
Och - det gäller att se vad den beror på.

Ibland kan jag längta tillbaka till den gamla tiden när de gamla fanns kvar på gårdarna.

Trots att jag är väl medveten om att det fanns brister då också.

Inte alltid så kul kanske att bo på nåder hos svärdottern.

Men man hade sina barnbarn omkring sig.

Man deltog på det sätt man kunde och orkade i det liv som ständigt går vidare.

Nu ska äldre roas.

Ta hit ett par dragspelare så blir det bra - men glöm inte för allt i världen att detta är människor som levet ett långt liv, segrat över svårigheter och har en stor kunskapsbank att ösa ur.

Förutom att de kan berätta för oss om det som är allas våra rötter!

Har du en timme eller två över i veckan och det finns en frivilligcentral i din närhet- hör av dig dit och få en vän som kommer att ge dig mer än du anar.

Jag står gärna till tjänst med att tala om huruvida det finns en frivilligcentral på din ort.

www.frivilligcentralen.se

Där ser du telefonnumret och du kan klicka på länk för mailkontakt.

Välkommen!!!!!


 
 
på besök

på besök

26 april 2008 12:56

Ja det är verkligen sant! Huvudsaken är att Du och Jag (dvs alla, en och en i taget) inte är empatilösa kräk. Jag jobbade i äldrevården 3 månader för att Wallraffa när jag skrev manus till en film om Sorg. Olidlig smärta!
Tack för att du finns Kaela!

http://klara.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

26 april 2008 21:01

Ensamheten ute i samhället, den ensamheten kan bara den känna som sitter där vid sitt fönster och se ut över världen livet dom en gång tillhört. Denna lilla människa skulle bli den lyckligaste gladaste om det ringde på deras dörr.

Varför har många vuxna barn slutat besöka sina föräldrar, dom sitter där dag ut och dag in, hoppas önskar och tro att det till slut ringer på deras dörr. Men dörrklockan förblir tyst, hoppet slocknar till slut. På en fårad kind rinner tår efter tår över undran "varför"?

Varför satsar inte varje kommun på att anställa människor som har till uppgift att besöka dessa ensamma människor. Dricka kaffe, ut och gå, göra stimulerande saker så livsgnistan åter kommer tillbaka. Men det ständiga patetiska argumentationerna är att det finns inte pengar till den sortens anställning av människor. Klart det inte gör, politikergubbarnas löner och andra som styr och ställer, deras behov skall naturligtvis tillgodoses först och främst.

"Strunta i gamla människor dom ska ändå snart dö." Det känns som om det är så tankegången går. Men VI alla blir gamla, tänk på det ni som idag styr över våra gamla människor som en gång byggde upp vårt Sverige. Nu ska jag sluta för jag börja snart gråta bara av tanken hur våra äldre och alla ensamma människor glöms bort.



Ensamhetens fönster
blickar inte längre utåt
lyssnar inte längre efter stegen
inget utifrån ser ej hellre inåt
åt det ensamma fönstret
vid gaveln till förstukvisten.
När det så äntligen förstår
att inget någonsin
längre blir detsamma
faller på fönsterbrädan
en ensam tår
där minnenas bok
ligger uppslagen
lika ensam med nötta
slitna blad.

©Erika

http://crystalwinter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards