Alla inlägg den 29 mars 2013

Av Kaela - 29 mars 2013 09:20

Läste de här orden på en annan arbetsplats anslagstavla.


De var så bra att jag skrev av dem och nu sitter de snart på anslagstavlan på mitt jobb.

Men till att börja med delar jag dem med dig!


 




Spring inte genom livet så fort att du glömmer inte bara var du har varit,
utan vart du är på väg.
Livet är inte bara ett lopp, 
utan en resa som du ska smaka på varje steg längs vägen.....

Ögonblicken - de korta stunderna bildar ditt liv.

Missar du ögonblicket missar du livet!

Av Kaela - 29 mars 2013 08:49

Läser i Dagens Nyheters artikel att den nyligen valda påven tillbringar denna dag bland fångarna i ett fängelse i Rom.

Likt Jesus gjorde med lärjungarna tvätta deras fötter och dela en måltid med dem till åminnelse av den sista måltiden Jesus åt med sina lärjungar.


Visst kan man tänka att det röstfiskeri...ett spektakel...en väg att göra sig populär.

Absolut!


Men jag föredrar att fundera över vad det kan tänkas ha för betydelse för en människa som misslyckats så kapitalt att han hamnat i fängelse - att få uppleva detta!



Av Kaela - 29 mars 2013 08:42

 


Säg Karin Boye ....och de allra flestas tankar går till dikten: "Javisst gör det ont när knoppar brister"


Nu har hon ju skrivit många andra fantastiska dikter.


Och en av mina favoriter är denna - just när jag tycker att livet är orättvist - att en del får allt och andra ingenting...då går min tanke till de två sista raderna i den här dikten...det finns en rättvisa...men den kanske är gömd för oss....


Jag läste i tidningen att någon var död, någon som jag kände till namnet.
Hon levde, som jag, skrev böcker, som jag, blev gammal, och nu är hon död.


Tänk att nu vara död och ha lämnat bakom sig allt,
ångest, fasa och ensamhet, och den oförsonliga skulden.


Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta - en gåva som ingen rövar.


Av Kaela - 29 mars 2013 07:48

 


Människan formas av den jord hon växer i -stenig och karg eller varm och generös
Den kärlek du ger ett barn kommer att knoppas av sig,blomma och ge frukt
under lång tid framöver.


Anne Swärd


Av Kaela - 29 mars 2013 07:37

Idag är det långfredagen - men det är också den 29 mars och Jonas och Jens har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige bor det 59 916 män som har förnamnet Jonas. Av dessa har 40 267 namnet Jonas som tilltalsnamn.

2 kvinnor bär också namnet Jonas - en av dem har namnet som tilltalsnamn.

Dessutom heter 72 personer Jonas i efternamn.

Jonas är en grekisk form av det hebreiska namnet Jona som betyder duva.
Det har funnits i Sverige sedan 1330.

Och vi vet väl alla att det är en Jonas vi har att tacka för att vi äter potatis i Sverige - Jonas Alströmer som levde på senare delen av 1600 - talet och fram till 1761


18 191 män  i vårt land har förnamnet Jens. Av dessa har 11 141 namnet Jens som tilltalsnamn.

1 kvinna bär också namnet - men inte som tilltalsnamn.

1 person har namnet som efternamn.

Jens är en  dansk kortform för av det ursprungligen hebreiska namnet Johannes som betyder Gud har förbarmat sig.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards