Alla inlägg den 2 maj 2013

Av Kaela - 2 maj 2013 16:01




Livet är fullt av oförutsedda händelser.

En del av trevlig natur, andra både tråkiga och sorgsna.

Egentligen har vi ingen möjlighet att veta vad nästa minut
kommer att innebära.

Det allra dyrbaraste i livet - människor vi älskar - kan vi
aldrig försäkra  - och aldrig vara säkra
på att de finns kvar i våra liv imorgon.


Säkert har du försäkrat dig mot obehagliga överraskningar
vad gäller dina materiella tillgångar. Det är ju en trygghet som faktiskt går att köpa för pengar -
men helst vill vi inte betala mera än vi behöver, eller hur?

Är du säker på att du har den allra bästa försäkringen.


Den som du inte behöver betala ett rövarpris för och som ger
dig  en fullgod ersättning om olyckan är framme.


Varför inte göra som många andra människor - kontakta  Insplanet
för att få hjälp att få den allra bästa försäkringen just för dig
och din situation.


När jag är inne på den sidan och jämför vad försäkring kostar beroende på bilmärke är jag ganska glad över att jag inte har den där häftiga Porschen vi väl alla drömt att äga ibland.

Det är ju inte bara inköpspriset som skiljer på en lyxbil och en ”folkbil”.

Att försäkra drömåket kostar ju mycket mer också.

Av Kaela - 2 maj 2013 10:17


 



Sortera inte

ta emot även det felaktiga


Låt ljuset röra

ditt skugglandskap


Din förvirring beror på

att världen snurrar


Släpp fram barnet

som bor instängt i dig


Lev ditt NU


som förkastar då och sedan

ger dig evighetens perspektiv

på livets petitesser

Kaela

Av Kaela - 2 maj 2013 08:01

Jag tror att det svåraste uppdraget vi får i livet är att vara föräldrar!


Och inte är det lättare idag än vad det varit för tidigare generationers föräldrar.

Skulle nog vilja påstå att det tvärtom blivit tuffare.

Mera som drar i barnen.

Gäller som förälder att vara mästare på gränssättning.

Läste i Makalösa föräldrars Nyhetsbrev nu på morgonen att i Mönsterås har kommunen sedan flera år erbjudit föräldrautbildning.

Något som ALLA kommunen i Sverige borde ta efter.


Gå gärna in och läs om den aktuella kursen i Östran



Av Kaela - 2 maj 2013 06:17

 




Ska jag väcka dig, min kära -
smala strimmor sol har hittat
till min säng och redan väckt mig
genom snedställd persienn


Du är vacker där du sover -
anar nästan att du drömmer
- genom öppnat fönster hör jag
redan vårglad fågelsång
-

ska jag väcka dig, min kära
med en fjärilskyss på kinden
eller ska du själv få vakna
sakta, när du färdigdrömt


Ute väntar våren på oss
kanske blir det vitsippsbackar
där vi vandrar vanda stigar
njuter guldgul maskrosäng


- nu jag ser du sträcker på dig
du är glad i dina ögon
det är du och jag och våren
- det är liv och kärlighet


Birger Franzén

Av Kaela - 2 maj 2013 05:00

Idag är det torsdagen 2 maj och Filip och Filippa har namnsdag!


Jag gratulerar!


  '


I Sverige bor  24 737 män som har förnamnet Filip.

Av dessa har 17 480 namnet Filip som tilltalsnamn.

Det finns också 2 kvinnor som har namnet Filip. 1 av dem som tilltalsnamn.

68 personer heter Filip i efternamn.

Filip är ett grekiskt namn, ursprungligen Phillippos som är sammansatt av ord som betyder häst och vän.

Har funnits i Sverige sedan 1583.



I vårt land finns 9 498 kvinnor som har förnamnet Filippa.
Av dessa har 6 368 namnet Filippa som tilltalsnamn.

En man heter också Filippa - men har inte namnet som tilltalsnamn.

Även Filippa härstammar från det grekiska namnet  Phillippos som är sammansatt av ord som betyder häst och vän.

Har funnits i Sverige sedan 1447.

Sverige Norge och Danmark har haft en drottning med namnet Fillippa 1393-1430.

Hon var gift med Erik av Pommern.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards