Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

Att vara tillfreds ger harmoni

Av Kaela - 23 juli 2015 09:03

 



Tillfreds - visst är det ett underbart ord som ger associationer av frid och fred. ro och glädje?


Vara nöjd och belåten.


Kan man vara tillfreds i alla lägen?

Nej, det tror jag inte ens man ska vara.

Man ska aldrig vara tillfreds med dåliga företeelser som att en skolkamrat eller arbetskamrat mobbas till exempel.


Men vara tillfreds med livet rör sig för mig på ett litet annat plan.


Idag är det en grå dag som har grytt.

Jag kan välja om jag surar och tycker det är botten, eller om jag trots gråheten kan känna tillfredsställelse över en ny dag!


Jag tror bland annat att vi behöver sträva efter att vara en human being istället för en human doing.

Vi är så vana att hela tiden göra något, prestera något, sträva efter något, uppnå något.

Detta kan ju vara bra i och för sig.


Om jag är tillfreds med det jag gör.

Så jag inte sedan rusar vidare till nästa projekt...och nästa...och nästa.


För mig är att vara tillfreds bland annat just att stanna upp en liten stund och känna att jag är ganska nöjd med mitt liv som det ser ut!


Nu hoppas jag att DU kan känna tillfredsställelse över DIN nya dag trots att solen inte skiner och badstranden lockar.

Det är DIN dag - DIN Möjlighet till att känna dig tillfreds med den här dagen som just landat i din famn.


Här kommer dagens citat:


" En människa kan aldrig någonsin vara tillfreds utan sitt eget gillande"

Mark Twain


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards