Direktlänk till inlägg 12 juni 2016

Rädslan kan bli vår största fiende

Av Kaela - 12 juni 2016 07:41

m  


Är du rädd?

Dum fråga...det är väl alla ibland...och har säkert kanske anledning att vara det också.

  


Jag tror vi har blivit räddare - vi har ju allt oftare de sista åren alldeles nära oss sett ondskan och vad den kan ställa till med..

Jag läste några ord i en annan blogg som dagens kloka ord:

 Rädsla leder till den mörka sidan.

Rädsla leder till ilska.

Ilskan leder till hatet och hatet leder till lidande.

 

Kan det vara så att den som är ond och som gör onda saker mot andra i grunden är rädd?

Tror att man kan säga att rädsla också är ett uttryck för självbevarelsedrift.


Ibland är det onekligen på sin plats att vara rädd.

Ibland är det människans rädsla som räddar henne, som hindrar henne från att vara dumdristig och ta onödiga risker.

Men rädslan är också farlig eftersom den får människor att beväpna sig och att bygga murar.

Vi människor överväldigas ständigt av en mängd olika rädslor, vi är rädda för ormar vi är rädda för att flyga,vi är rädda att möta människor, bekanta eller främmande, framför allt främmande från en annan kultur.

Vi är rädda för olika situationer, som att tala inför publik eller göra bort oss.

 

Jag tror att rädslan är den mest djupgående och genomträngande  och mest gemensamma känsla vi har.

 

Sociologen Zygmunt Bauman hävdar i boken ”Flytande rädsla” att vi lever i ”rädslans tid”, i en ständig osäkerhet, förlamade av vår egen hjälplöshet inför de diffusa hot vi upplever, men0ch som vi inte ser hur vi ska kunna skydda oss emot.


Jag tror egentligen inte att världen har blivit så mycket farligare.Men idag får vi veta allt precis just när det sker.

Många med mig såg minns nog för resten av livet direktsändningen 11 september när det andra planet flög in i det andra tornet.

 

Människan behöver inte mer vapen och misstänksamhet.
Människan behöver tillit, inte blind tillit, men tillit till att de allra flesta människor vill väl och att världen för det mesta är en trygg plats.
För så är det ju - trots allt.

De flesta av oss kommer inte att bli offer för terrorism eller gatuvåld....och ändå så låter så många av oss just den rädslan krympa vår värld och vår handlingsfrihet.


Men....säger du nu....det kan ju hända.

Ja visst-allt kan hända.


Men det är mitt i den insikten vi måste lära oss leva.

Vi måste på något sätt bli kompis med vår rädsla.

När den sticker upp huvudet och vill förlama oss måste vi lära oss säga: Äsch är det bara du igen....

Inte låta den sätta på oss fångtröjan.


Det är inte lätt.

Nej tvärtom.

Men det går- nästan alltid.


På insidan av min garderob har jag texten till en sång som Miklael Wiehe skrivit och även tonsatt!

Ibland får den bli lite av mitt mantra mot rädslan. Den - och Ylva Eggehorns dikt som sitter bredvid på min garderobsdörr.De här två dikterna som båda faktiskt 'är tonsatta Ylva Eggehrns dikt finns i Psalmboken.

De får vara morgonens kloka ord idag!

Och med dem önskar jag DIG en riktigt fin söndag,


"Var inte rädd mitt barn
Allt blir som det ska va
Trots skuggorna som ruvar
och farorna som lurar
så lovar jag att allting ska bli bra

Var inte rädd mitt barn
Vi hittar snart tillbaks
Det finns en väg i mörkret
i dimmorna och töcknet
Jag lovar dej att natten ska bli dag

Jag är den bro
som orkar bära dej
Jag är den hamn
där du är trygg
Jag är den eld
där du kan värma dej
Jag är den famn
som ger dej skydd

Var inte rädd mitt barn
Vi kommer dit vi ska
På andra sidan natten
finns gryningen och skratten
Jag lovar dej att allting ska bli bra

Var inte rädd mitt barn"
******************************

" Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken,
ett namn som skyddar dig nu när du går.
Din ensamhet har stränder in mot ljuset.
Var inte rädd, i sanden finns det spår.


Du är på väg. En dag blir natten vit.
En dag och stjärnor växer ur hans famn.
Var inte rädd, det finns en mörklagd hamn.
Du ser den inte nu, men färdas dit. "



 
 
TantGlad

TantGlad

12 juni 2016 11:56

Intressanta tankar och inlägg.

Rädslor hindrar åxo vår utveckling. Vi blockerar oss...inte bra.

Vad är det värsta som kan hända??
Jodå..jag känner rädslor åxo ibland. Men då tänker jag som det jag nyss skrev......
Vad är det värsta som kan hända ??

Ha en fin söndag, och tack för ALLA fina kloka inlägg kaela.

Kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

12 juni 2016 20:51

Precis så gör jag också....frågar mig vad det värsta som kan hända är.
Och det hjälper.
Rädslan blir hanterbar.

Tack för att du tittar in och gör mig glad.!
En stor kram till dig också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards