Alla inlägg under maj 2017

Av Kaela - 13 maj 2017 10:26

 
Bilden lånad från google


"Du förändrar världen med varje steg du tar och varje val du gör i livet. De stora och de små valen. De val som verkligen känns som vägskäl i ditt liv och de val du gör en stressig eftermiddag i mataffären.

Det kan vara en jobbig insikt. Det kan också vara meningen med livet Jag kan inte välja om jag ska göra skillnad eller inte. Jag kan bara välja vilken skillnad jag vill göra och sedan göra mitt bästa för att påverka världen i rätt riktning"



Mycket kloka ord av Lisa Moreaus som också skrivit en bok riktad i första hand till ledare i ideella organisationer.

Boken heter "Brinna" och du kan läsa om den här och också köpa den!


Man kan också köpa den på Adlibris där man märkligt nog satt priset i Euro.

Av Kaela - 13 maj 2017 08:39

Och så - måste ju bara sätta in ett par ´foton på barnbarnen Alfons och Linnea som är med sina föräldrar i Spanien på en veckas möte med sommaren.
För där badas det!
Och vi får tänka att snart...snart kan man bada här i Norden också - inte bara i badkaret utan även i pool eller sjö

De är så otroligt gulliga mot varandra dessa två syskon - kanske för de är så nära i ålder - bara ett år skiljer.
Linnea har ju namnsdag och blir säkert grattad med en extra glass idag.

Sista dagen i den spanska solen och poolen!

 

 

 

 



Av Kaela - 13 maj 2017 08:32

 

 

 

En strålande sol denna lördagsmorgon den 13 maj - och Linnea och Linn har namnsdag!  Gratulerar er som bär det namnet och förstås också DIG som firar födelsedag idag!

Se nu till att få en riktigt fin bemärkelsedag!' 


  72 706 kvinnor och tre män i vårt land heter Linnea: Linnea Borealis är en blomma. Linnéa är ett kvinnonamn som kommer från Carl von Linnés släktnamn och är namnet på en växt uppkallad efter honom och var även hans favoritblomma. Linnés släktnamn kommer i sin tur från en gammal lind som stod vid hans fädernegård. Namnet har stigit stadigt i popularitet sedan 1970-talet.

15 050 kvinnor och sju män i Sverige heter Linn som  inte är som många tror en förkortning av namnet Linnea eller Linda utan kommer ursprungligen från Norge. Namnet är mycket ovanligt bland kvinnor över 30 år, mindre än 100 personer av dessa bär namnet. Däremot finns över 5000 flickor födda på 1990-talet som heter Linn. Kanske är det Liv Ullmans och Ingmar Bergmans dotter som är orsaken till modevågen. Namnet "Linn" har betydelse "skog" (på kinesiska),"skön" eller "späd". I Skottland förekommer ordet (namnet) Linn som ett vattenfenomen, antingen som ett vattenfall eller som poolen nedanför vattenfallet.

Av Kaela - 12 maj 2017 19:33

   

 

 

Nej, jag har ju inte något varje dags jobb att gå till - men konstigt nog är det ändå lite extra med fredagskvällen!

Jag läääängtan - hela veckan....

Till att mannen i mitt liv ska komma hem och vi ska äta middag läääänge- och prata om allt det där vi inte hunnit prata om under veckan.

Fredagskv'ällarna är alltid bara våra om inga underbara ungar med egna underbara små är i faggorna.

Då får det privata fredagsmyset stryka på foten.

Barn och barnbarn är viktigare om kungen och drottningen skulle anmäla att de ville besöka.

Vilket ju i och för sig aldrig någonsin kommer att hända.....

Tvåsamheten behöver bestämda rastställen.

För oss är fredagskvällen ett sådant.

Jag önskar DIG en varm och härlig fortsättning på fredagskvällen!




Av Kaela - 12 maj 2017 14:25

 

 

 

 

Dagens långpromenad blev nästan en halvmil.Och bjöd på det finaste som finns - flera möten med människor!

Två härliga möten med frivilliga som båda på varsitt håll var på väg på uppdrag.Underbart att se att det fortsätter göras uppdrag på min gamla arbetsplats
Och kramar till sin förra samordnare bjöd de också på!

Och så ett underbart möte med en liten femåring och hennes mamma i Västgötebacken som verkligen inte är sig lik med all byggnation.

Iris är en mycket pratsam ung dam...så hon berättade ingående vad de hade gjort på stan och avslutade med orden: "Det är bara så jobbigt att gå på stan med mamma - hon får så mycket IDEÈR!"


Nog har det  - som de gamle brukade säga: "varit i säck innan det kom i påse"


Av Kaela - 12 maj 2017 11:38





 

Dagens människor  - vi vill gärna framstå som självständiga individer som inte påverkas av andra  utan gör våra egna val och går våra egna vägar.

Medan verkligheten är en helt annan och  att vi ständigt påverkas av andra människor. Och givetvis är det så att en del personer påverkar oss mer än andra.

Men gör det så mycket då?

 

Nej det gör det förstås inte så länge som vi påverkas till val vi i grunden själva vill och till att utvecklas och växa som människor.
Så länge är ju påverkan en hjälp till växt!

Men någon kan också påverka oss på ett sätt som gör att vi inte riktigt vågar vara den vi är.

Vi krymper i vissa människors närvaro.


Jag fick för några år sedan ett uppdrag där jag skulle samverka med en person som just byggde en cell till mig genom sitt sätt att vara.

Det tog tid att upptäcka vad det var som skavde - och det tog tid att våga göra något åt det.

 

Men den dag jag vågade var en helt fantastisk dag.

När jag talade om för henne att din åsikt är helt ok. Men den är inte min. Och det måste du respektera.

Det kändes som att hamna i fritt fall att uttala orden - men jag landade i friheten...utan att slå mig!

Vilken styrka och glädje att erövra min rätt att vara jag - utan att trampa på henne- i full respekt för den hon var och de val hon representerade.
Jag gilLar henne fortfarande - men det är mycket vi inte tycker lika om.
Det berikar faktiskt oss båda idag.

När jag får möjligheten att ställa min uppfattning mot någon med en helt annan tanke om samma sak får jag hjälp att nyansera mig...eller att bli fastare i min ståndpunkt...och till och med att byta ståndpunkt om jag i frihet inser att hon faktiskt har rätt.


Nu ska jag gå på promenad med denna vän.

Det blir alltid spännande promenader - och tvärt emot vad man skulle kunna tro - många skratt.








Av Kaela - 12 maj 2017 07:36

 

 

 

 

 

Charlotta och Lotta har namnsdag idag den 12 maj - en morgon med kylig luft och försiktig sol!

Jag gratulerar varmt  er som bär något av dessa vackra namn - och också DIG som har födelsedag idag!

Och önskar en fin bemärkelsedag!

 

30 627 kvinnor i vårt land heter Charlotta eller Charlottesom  är ett franskt namn som kan härledas till det latinska Carolus, det vill säga Karl, som har betydelsen "fri man". Charlotta förkortas ofta Lotta eller Lotten.

Charlotta var ett vanligt namn kring sekelskiftet 1900. Namnet fick sedan ett uppsving under 1970-talet. Varianten Charlotte är numera den vanligaste bland de yngsta.

4 853 kvinnor i Sverige heter Lotta är en kortform av det franska namnet Charlotta som ju  är bildat av mansnamnet Charlot som betyder "lille Charles".
 Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1700-talet.
En dansk/tysk variant är Lotte som dock inte är så vanlig i Sverige. Namnet förekom första gången i Sverige under 1700-talets början.
Namnet hade en viss popularitet under 1970-talet och 1980-talet, men har därefter minskat något i användning

Av Kaela - 11 maj 2017 22:15


DIG!



En dikt att fundera över - tror att den finns tonsatt också. Den är skriven av Jeremias i Tröstlösa
Vill dela den med DIG - den är så vacker och jag tror vi alla tänkt tanken: "Man borde inte sova när natten faller på....

Men - vi behöver ju det också....så en riktigt god natt med god sömn önskar jag DIG!!

 

Man borde inte sova när natten faller på,
för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå.
Det är så tyst och stilla.
Att sova vore illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt och genom skog,
och stjärnorna de följer mig, så sällskap har jag nog.

Det sägs dom är tusen mil och mer ändå från oss.
Än brinner de med stadigt sken, än flammar de som bloss.
Som silver och kristaller
nu deras gnistor faller,
och en annan flammar till när hon har brunnit ut,
så faller hon, då blir det som en strimma rök till slut.

Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
Det är som om det hördes
ett silverspel som rördes.
Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.


Men vem var då Jeremias i Tröstläsa....min mamma deklamerade många dikter av honom - och som barn trodde jag att det var någon hon kände....men det var det ju inte förstod jag så småningom.
Då var jag redan "såld"
Mamma hade förmedlat kärleken till en speciell poet.

Jeremias i Tröstlösa var författarnamn för Levi Rickson, ursprungligen Erickson,  född 1860 i Almby socken nära  Örebro död  1967 i Örebro. Han var en säregen svensk författare, journalist, visdiktare och kompositör.


 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards