Direktlänk till inlägg 24 april 2008

God morgon med en liten berättelse om att göra skillnad!

Av Kaela - 24 april 2008 05:55


Solen har redan gått upp även om morgonen är tidig!

En God Morgon önskar jag med en berättelse som jag fick i ett mail, som svar på att jag berättade om vad en av våra frivilligarbetare på mitt arbete (www.frivilligcentralen.se) sa när vi pratade om hur hon såg på sitt uppdrag:
"Jag gör skillnad" svarade hon.

Såå sant!
Världen lider och det kan kännas som en droppe i havet det vi gör - men för den vi gör det emot gör det en enorm skillnad!
Så det du och jag gör för någon annan idag - gör en enorm skillnad!




När den gamle mannen vaknade strax före soluppgången

så begav han sig, som han vanligtvis brukade göra,

ut för att ta en morgonpromenad på stranden och njuta

av en ny härlig dag. När han vandrade fram där i gryningen

så såg han att någon långt där borta, springa joggande fram

på stranden. Han såg en ung man som hade

morgongymnastik, som gjorde knäböjningar,och kraftiga

armrörelser och nästan dansade fram på stranden, och det

var ingen tvekan om att han startade sin dag på det mest

hurtiga sätt.

Men när han tittade efter noga så såg han att mannen inte

dansade fram på stranden utan snarare böjde sig ned lite

här och där och plockade upp sjöstjärnor som spolats upp på stranden och som han kastade tillbaka i havet.

Han gick fram till den unge mannen och frågade varför han

gjorde så.."Tidvattnet har ju kastat upp dem på stranden och

sjöstjärnorna kan inte aåtervända till havet av sig själv",

svarade den unge mannen.

"Och när solen går upp så kommer dom att dö om inte jag

kastar dom tillbaka",fortsatte han...

Medan den unge mannen förklarade, så granskade den

gamle mannen med sin blick hela stranden i båda

riktningarna så långt han kunde.

Sjöstjärnor låg längs stranden i oräkneliga antal.

Hopplösheten i den unge mannens företag började klarna för

den gamle mannen.

"Men det är ju fler sjöstjärnor på stranden än du någonsin

hinner att rädda innan solen går upp. Du förstår väl att det

inte kommer att göra någon skillnad", sa den gamle

mannen.

Den unge mannen stannade upp ett ögonblick för att fundera

på mina ord, sedan böjde han sig ner och tog upp ännu en

sjöstjärna och kastade den så lång han kunde ut i havet.

Sedan vänder han sig mot den gamle mannen och säger:

"Det gjorde skillnad för den sjöstjärnan"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards