Alla inlägg den 3 april 2009

Av Kaela - 3 april 2009 08:30


Jorden kan du inte göra om. 
Stilla din häftiga själ! 
Endast en sak kan du göra: 
en annan människa väl. 
Men detta är redan så mycket 
att själva stjärnorna ler. 
En hungrande människa mindre 
betyder en broder mer." 

Stig Dagerman

Av Kaela - 3 april 2009 08:25


När jag var yngre så vägde jag några kilon mindre.

Jag behövde aldrig hålla in magen när jag hade en snäv klänning.

Men nu när jag är äldre har min kropp gjort sig fri.

 Det finns elastisk komfort där min midja satt en gång.

 Italienska skor måste vara två storlekar större, om fötterna alls går i och grenen på strumpbyxorna sitter alltför ofta nere vid knäna.

 Men jag har också lärt mig, att det spelar ingen roll vad som händer eller hur svart allt känns idag; livet går vidare och imorgon blir en bättre dag.

Jag har lärt mig, att det säger mycket om en människa hur han/hon hanterar dessa tre saker; en regnig dag, borttappat bagage och hoptrasslade julgransljus.

Jag har lärt mig att oavsett vilken relation du har till dina föräldrar, så kommer du att sakna dem, när de inte finns där mer.

 Jag har lärt mig att, att skaffa sig pengar och saker, är inte det samma som att skapa sig ett liv.

Jag har lärt mig, att livet ibland ger dig en andra chans

Jag har lärt mig att man inte kan gå igenom livet med en plockhandske på båda händerna.

 Ibland måste man också kasta tillbaka bollen.

Jag har lärt mig, att när jag beslutar något direkt från hjärtat, så har jag också oftast tagit rätt beslut.

Jag har lärt mig, att även om jag har smärta, så  behöver jag inte ge andra det.

 Jag har lärt mig, att varje dag ska man sträcka ut handen till någon. Alla behöver en varm tanke eller en vänlig klapp på axeln.

Jag har lärt mig, att jag fortfarande har mycket att lära.

Jag har lärt mig, att människor kommer att glömma bort vad du sagt och saker du gjort, men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna sig.


Av Kaela - 3 april 2009 06:19



Det är bättre att ta ut glädjen i förskott, än att inte glädja sig alls

Okänd tänkare

Av Kaela - 3 april 2009 06:13

Alla paradis är inte stängda : om förlust och försoning

Alla förluster i livet flaggar inte med svarta band. Det är kanske rent av så att de svåraste förlusterna inte är de mest konkreta. Det gör ont att förlora självrespekt, tillit, livsmod och framtidstro. Men det finns En som inte bara söker den förlorade, utan också det förlorade i våra liv.

Liselotte Johansson skriver i den här boken om våra förluster, men också om vägar till försoning. Om att inte torka tårarna för tidigt, om att ha mod att mogna och om att våga bejaka lusten och livsglädjen. Någonstans står en grind på glänt.

Liselotte Johansson är pastor, författare och redaktionsmedlem i tidskrifterna "Trots allt" och "Pilgrim". Hon har tidigare gett ut böckerna "Svarta fåglar" och "Barmhärtighet".
Vill du läsa en bok som ger dig nya tankar och kanske svar på en del av de tankar du har så är denna bok en underbar möjlighet!

Trots att den utgavs 1999 finns den fortfarande att köpa.Här till exempel.http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170853266
Av Kaela - 3 april 2009 05:51

Precis som artikeln säger är det en uppvisning i dåligt omdöme.

I Rinkeby bor och rör sig många människor med krigsminnen och det är ju inte svårt att förstå hur de kan uppleva en sådan övning.

Mahmood Fahmi (M) är rädd att övningen kan uppfattas av de boende som att i styrkan övar just där på grund av att Rinkeby är så invandrartätt.

Livgardets informationschef Katja Öberg Lundgren säger att syftet just är att gå runt och prata med de boende, skapa kontakter??!!

Jag blir lite frågande inför det påståendet.

Varför måste det vara en militärstyrka som går runt och pratar- samtidigt som de ju är utrustade "till tänderna"?

Idag, fredag ska det avgöras om det ska ställas in genom ett möte med stadsdelsförvaltning och organisationer i Rinkeby.

Ett bra beslut!


http://www.dn.se/sthlm/kritik-mot-militarovning-i-rinkeby-1.836746


Av Kaela - 3 april 2009 05:46

När förlossningen går för snabbt kan det tydligen vara risk för att barnet inte hinner fångas upp av barnmorskan.

Den lilla som föll i golvet vid sin snabba entre in i världen har lyckligtvis klarat sig utan skador.

Nu ska förlossningsborden på MAS där det hände, förses med en hyllavsats för att förhindra en upprepning.

Underbart att den lille klarade sig bra - och bra att det hela leder till att man försöker förhindra en upprepning i framtiden.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=166671

Av Kaela - 3 april 2009 05:39

Man vill att regeringen ger möjlighet till flera arbetsmarknadsjobb och att arbetsmarknadsutbildningar för att lindra arbetslösheten som öakr för varje dag.

Ja jag tror alla förstår att något måste göras.

Frågan är väl bara vad en arbetsmarknadsplats är för något.

Om den känns meningsfull för den som får utnyttja den och inte som "ett dagis för vuxna."

Problemet är ju att det finns arbete att göra men just inga anställningar.

Det gäller ju att arbeta ordentligt på meningsfulla arbetsmarknadsanställningar så att de blir meningsfulla för alla.

Både för den som utför dem och för dem som får dem utförda.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=166752

Av Kaela - 3 april 2009 05:37

Det tror jag också.

Jag tror att om vi alla blir räddare och räddare för att handla och håller hårdare och hårdare i plånboken så peverkar vi lågkonjunkturen mot en fördjupning och en förlängning.

Fin blogg du har!!!

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/03/08/1464165-tack-for-avtryck-sfish/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards