Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Kaela - 4 oktober 2009 19:02

  



Man har kartlagt hungerns domäner

siffrorna talar sitt tydliga språk


för mer än 800 miljoner

människor på jorden


är vårt månatliga minimum

ett årligt maximum.


Herre


Du ser den där kartan

Du läser siffrorna


inte som statistik

utan som en Far

till talrika barn

som bryr sig om varje

sin son och dotter


Herre

det är ju Du

som står i kö i

nödbespisningen


Du som äter

avskrädet från

soptunnorna


Du

som ligger döende

i hungerns plågor


medan jag

i ett annat hörn

av världens stora matsal


äter mig övermätt


medan orden ekar inom mig







Ty jag var hungrig.......

Kaela

Av Kaela - 4 oktober 2009 18:51

Du har en jättefin blogg Amanda med många härliga foton bland annat på söta dig och lika söta kompisar.

Och visst - jag läser många bloggar- men kommenterar inte alla!
Tack för dina fina ord!

 

Ha det gott och var rädd om dig!

 

http://kaela.bloggagratis.se/2009/10/04/2047667-tack-for-avtryck-mita/#kommentarer

Av Kaela - 4 oktober 2009 18:44

Rolf Ericson / Ökenkällan - du har helt rätt i att vi ska pröva ordentligt det som sägs.

Och givetvis ska man kunna kritisera våldshandlingar från Israels sida utan att bli beskylld för antisemitiem.

Att det finns antisemitism i Sverige idag - det vet jag...och flera med mig.

Ofta hittar du den kanske bland nysvenskar.

Men jag hoppas att det är i ganska liten omfattning- men så började det en gång i tiden i Tyskland också.

Det är viktigt för den som kristiserar Israels våldshandlingar att inte förknippa dem med de judar som bor i Sverige och som aldrig har bott i Israel.

Det finns dessutom - i Israel en motståndsrörelse.


Och kanske ska man ibland snegla lite grand på hur det skulle vara att bo i Israel och veta att flera arabstater svurit på att förinta landet.

Då slår man lätt för hårt i tanken att bästa försvar är attack.

Vilket ändå inte ursäktar våld som drabbar civilia och barn- möjligen förklarar det!


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/10/02/2040586-manniskor-flyr-fran-sverige/

Av Kaela - 4 oktober 2009 16:15

Tack Mita!
Jag såg hela tiden min lillasyster som två treåring där hon dansade på gräsmattan i vårt föräldrahem - framför mig de hemska dagarna efter att hon lämnat oss.

Och plötsligt föddes denna dikt


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/10/04/2046984-stod-rosa-bandet-du-vet-inte-vem-som-drabbas-nasta-gang/

Av Kaela - 4 oktober 2009 16:13

Tack Gunilla!
För att du stöder denna viktiga kampanj!

Vi kan inte göra allt- men vi kan göra mycket.

 

Önskar dig allt gott med en stor kram!

 

http://kaela.bloggagratis.se/2009/10/04/2046984-stod-rosa-bandet-du-vet-inte-vem-som-drabbas-nasta-gang/



Av Kaela - 4 oktober 2009 16:10

Tack för avtryck sara!

Bra idé med mycket frukt och grönt för att hålla sig frisk.

 

Ha det gott och var rädd om dig!

 

http://kaela.bloggagratis.se/2009/10/04/2047108-visserligen-inte-julafton-an/

Av Kaela - 4 oktober 2009 13:20

...Men här kommer ändå lite Karl-Bertil Jonsson:



Av Kaela - 4 oktober 2009 12:31

Ingen har väl undgått att märka att jag stöder Rosa bandet?

Det blev särskilt aktuellt för mig för ett och ett halvt år sedan.

Då dog min fina lillasyster - på min födelsedag - i sin bröstcancer.


Kvar fanns hennes man och tre tonårsbarn och ett skolbarn.

Jag vill göra allt jag kan för att ingen annan make ska mista sin livskamrat och inga andra barn sin mamma.


Den här dikten skrev jag ett par dagar efter hennes död - och läste vid hennes kista.


Jag är Eva Maria och jag dansar i solen..

sjöng du - medan dina ljusa lockar

svängde i takt med dina steg

log – och nöp försiktigt i nya vita kjolen


En bild ur minnenas album

som blivit så förunderligt levande

Dessa tunga dagar av saknad

När sorgen gjort glädjen stum


Jag är så rik – skrev du på ett kort

som har så många att älska

så många att tänka på och bry mig om…

Ja – brytt dig om – det har du alltid gjort


Du hade modet att beträda kärlekens smala bro

glömma dig själv för andra

möta med öppna händer någon annans behov

du har givit oss alla av dig själv – av din kärlek och tro.


Din framtidstro var så ljus – så självklar

trots de törnen livet strödde i dina sista steg

så var det alltid din glädje du räckte oss

Och det du gav – gör sorgen uthärdbar.


Vi fick just ingen tid att säga det vi tänkte

- ett varmt och innerligt tack för kärlek, ljus och sann

för att du brydde dig om – för att du var du

för allt du alltid till oss alla skänkte.


Du är Eva Maria och du dansar nu i oändliga solars ljus

din klänning är ny och skinande vit

och du sjunger – som du aldrig sjungit förut

Med änglarna - hemma i din Faders hus.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards