Alla inlägg under februari 2010

Av Kaela - 24 februari 2010 06:07


  

 

 

Ta dig tid att tänka

det är en källa till kraft

 

Ta dig tid att leka

det är den eviga ungdomens källa

 

Ta dig tid att läsa

det är vishetens springbrunn

 

Ta dig tid att bedja

det är den starkaste kraften på jorden

 

Ta dig tid att älska och bli älskad

det är ett gudagivet privilegium

 

Ta dig tid att vara vänlig

det är vägen till lycka för dig och för andra

 

Ta dig tid att skratta, glädjas och le

det är musik för din själ

 

Ta dig tid att ge och ge ut av dig själv

ty för kort är din dag för att vara självisk

 

Ta dig tid till skapande aktivitet

det  är priset för att lyckas i livet

 

Ta dig tid att glömma dig själv och vara till för andra

det är nyckeln som öppnar himlen

 

Text på en byggnad i Statford-on Avon

enligt boken: Visdomens pärlor



Av Kaela - 24 februari 2010 05:58

I Skene blev en snöröjare slagen medvetslös av en man som var upprörd över det han bedömde som dålig snöröjning.

Det lär ha förekommit att snöröjningsmaskiner attackerats av människor utrustade med skyfflar.

Fullständigt vansinnigt!

Att tålamodet kan tryta när det gäller denna vinter har jag inte svårt att förstå - men att misshandla den som jobbar med det - det är chockerande!

Enligt en sektorchef på kommunen kan en fortsättning av trakasserier och våld mot snöröjarna medföra att man begär polisbeskydd för snöröjarna - ( och hur många poliser skulle behövas för det) eller att snöröjningen upphör!


http://www.dn.se/nyheter/sverige/snorojare-slogs-medvetslos-1.1050781

Av Kaela - 24 februari 2010 05:49

Snömängderna och kallgraderna är en dyr erfarenhet.

Kungliga tekniska högskolan har genom forskning fått fram att varje timmes försening inom SJ kostar 300 kronor per resenär.

Enligt beräkningar var det en halv miljon människor som blev försenade i tisdags, vilket gör 150 miljoner i förseningskostnader.

Och SJ säger att det fortsätter....

Massor av avgångar har ställts in.


Borde det inte vara så att SJ förbereder sig inför att det är vinter halva året i Sverige.

En norrländska som blivit östgötska sa: "Snöhinder hade jag ingen aning om vad det var förrän jag kom till södra Sverige."

I Norrland vet man att det blir vinter. Och förbereder sig för den.

Säkert är problem oundvikliga vissa snöstormsdagar...men det borde finnas möjlighet att åtgärda detta med växlarna som jag har förstått är boven.

Värmeslingor kanske.....


Läs mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=203800

Av Kaela - 23 februari 2010 19:01

Låter som ett mycket bra tips Love!
Det måste jag pröva nån gång!


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/23/2584545-god-och-enkel-kottfarslimpa/

Av Kaela - 23 februari 2010 18:59

Visst är de söta Terese!
Man vill bara ta en i famnen och gå.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/23/2585689-en-valp-ett-par-kilo-lycka/

Av Kaela - 23 februari 2010 12:32




Jag har en god vän som just nu går i förberedelsetankar att skaffa hund.

Och det är ju förstås lika med att skaffa valp.

Jag är imponerad av det jättestora förarbete hon lägger ner på att veta så mycket som möjligt för att kunna välja rätt då det gäller den nya familjemedlemmen.

Jag får minst ett mail om dagen just nu med olika saker hon läst.

Bilden på de fyra små ljuvliga liven på bilden tände längtan efter valp också hos mig.

Men jag tvingar mig själv att inse att i mitt liv finns ingen plats just nu.

Men kanske senare....hoppas jag!


Det som kom idag tyckte jag var så tänkvärt att jag delar det med er.


Mitt liv varar bara i cirka 15 år.


 Skild från dig betyder sorg för mig, tänk på det när du skaffar mig.


Ge mig tid att förstå vad det är du begär av mig.


Gör mig tillitsfull ty du du är mitt hela liv.


Var inte arg på mig för länge åt gången och spärra inte in mig som straff.


Du har ditt arbete, dina vänner och nöjen, jag har bara dig.


Tala till mig även om jag inte förstår dina ord, men din stämma översätter allt.


Vet du att jag aldrig glömmer hur man är mot mig.


Om du slår mig tänk då på att mina tänder med lätthet kan krossa din hand, men jag använder inte min makt.


När du blir irriterad på mig för du själv har brått, så tänk på att jag kanske har ont i magen, kanske låg för länge i solen eller bara är trött och ledsen på allt.


 Ge dig tid med mig när jag blir gammal ty även du blir gammal en dag.


 Var hos mig när jag har det svårt ty allt blir lättare för mig om jag har dig.



Av Kaela - 23 februari 2010 06:38

  



Utgå från att det hjärnan presenterar för dig när du är stressad kan vara överdrivet och ibland helt osant.

 

Bestäm dig för att du har en oas inom dig som du alltid kan återvända till när världen utanför snurrar för fort.

 

Välj tankar som: "Tiden räcker till det som är viktigt", "jag är närvarande i det jag väljer att göra" eller "om jag är sen någon gång kommer världen inte att gå under för det".

 

Repetera positiva och stärkande budskap. På det sättet jobbar du fram en känsla av tillit, innan den finns naturligt förankrad inom dig.

 

Ge inte upp, sök bevis på dina positiva tankar och lägg märke till de små förändringarna.

Av Kaela - 23 februari 2010 06:31

Köttfärslimpa är bra mat när man är några flera runt matbordet.

Det här recepter räcker till 6-8 personer beroende på hur hungriga matgästerna är.

Och blir det något över är det ju jättegott att frysa in - till en lunch att ta med till jobbet kanske.

Du får hela middagen i ett!



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

800 gram nötfärs eller blandfärs

1 ägg

4 dl mellanmjölk

1 dl ströbröd

2 msk havrekli

½ msk grillkrydda

salt och peppar

12 potatisar

2 morötter

1 stor gul lök

10 vitlöksklyftor

1 buljongtärning

1 dl kokhett vatten

2 ½ dl  matlagningsgrädde


SÅ HÄR GÖR DU:

Vispa upp ägget i mjölken.

Häll i ströbröd och låt svälla.

 Blanda i havrekli, salt, peppar och grillkrydda.

Blanda i köttfärsen och forma till en limpa som du lägger mitt i långpannan. Sätt in i ugnen 200 grader 10 minuter.

Under tiden skalar du potatis, lök, vitlök och morötter.

Klyfta potatis och lök. Skär morötter i bitar.

Lägg potatis, lök och morötter i långpannan runt om limpan.

Vitlöksklyftorna lägger du i som de är.

Skjuts in i ugnen igen för ytterligare 25 minuter.


Blanda buljongtärning, vatten och grädde.

Häll det över potatisen och låt stå i ugnen ungefär 5 minuter till.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards