Alla inlägg under oktober 2010

Av Kaela - 2 oktober 2010 11:24

  


Ibland är det nyttigt att stanna upp och fråga sig - Är det jag ser sant eller förvränger mina tankar min bild.

En av dem jag möter vid varje vardagsmorgons fikastund berättade att hon hade tittat på gamla fotografier av sig själv och förundrats över hur smal och snygg hon var då. Och fortsatte: " ....så kände jag inte alls då...jag var inte nöjd med min haka,inte med min näsa och framför allt inte med mina ben."


Undrar om det är samma sak som att vi alltid tycker att det var bättre förr....fast vi nog inte alls tyckte att det var då....men det har vi glömt.


NU - har vi chansen att ändra vårt sätt att täna.


Hur vill du att resten av din dag ska se ut?

Nya tankar är små  frön som  vi sår i vårt inre och som gror och växer till det fina som tankefröet innehöll.


Vad vill du tänka om dig själv idag?


Att ditt hår inte ser ut som du vill....att du är för tjocks...för smal...

Eller vill du tänka: Jag är fin...jag är mitt allra vackraste jag.


För vet du vad - det är du!

Det gäller bara att se det.

Och vad du ser beror på vad du tänker.



Av Kaela - 2 oktober 2010 10:31

Säkerhetspolisen har höjt sin beredskap.

Det finns ett hot mot Sverige.

Ganska surrealistiskt upplevdes det att sitta framför TV:n igår och få veta detta - men i övrigt ingenting.

Ingenting sas om var hotet kom ifrån eller bestod av.

Förståeligt men frusterande.


Ska vi vara rädda....


Nej sa Säpochefen Anders Danielsson!


Lite mera än vad Nyheterna på TV avslöjade får man veta i Svenska Dagbladets artikel


Eftersom terror är såpass framgångsrikt och säkerheten egentligen så skör så får vi kanske lära oss att vi inte utgör något undantag från att bli mål för terroraktioner här i Sverige heller.
Vi får hitta metoder för att handskas med vår rädsla.




Av Kaela - 2 oktober 2010 10:11

Ska du åka taxi i Malmö så betala för allt i världen inte med kort.

De senaste dagarna har det hänt att flera taxikunder fått sina kort skimmade när de använt dem för att betala resan.


Sydsvenska Dagbladet

Av Kaela - 2 oktober 2010 09:55

  


Idag är det Internationella äldredagen.

Det är bra att vi har en dag när vi tänker på de äldre...men vi behöver göra det varje dag.

Det går inte en dag på mitt jobb utan att jag möter den tysta nöden från våra äldre.

Antingen i telefon eller ansikte mot ansikte.

Jag tror att den ensamhet som finns bland våra äldre är det svåraste för dem.

Dag efter dag...ensam i sin lägenhet eller sitt hus.


Man har valt att just i år fokusera på säkerheten...utsattheten för brott, risken för fall och fallskador.

Och det är bra.


Men jag skulle önska att vi som ännu kan ta oss dit vi vill, tog en timme i veckan för att besöka en äldre.

Kontakta någon Frivilligcentral (här kan du se om det finns någon i din stad )

En timme som tillför deras liv en helt annan kvalité.

Som gör dem mera glada och därigenom mera observanta.

Vilket ju också minskar riskerna för att falla eller att öppna dörren för fullständigt okända och bli bestulen på livsminnen och pengar.



Av Kaela - 2 oktober 2010 09:50

Vem av oss som kommit en bit i livet minns inte ....Ester....vi är här nu...

Martin Ljung som lockade till många skratt är död.

Artikeln i Göteborgsposten ger en tillbakablick i hans liv.

Av Kaela - 2 oktober 2010 09:29

 

  

 

 

Vänlighet och kärlek är smittsammare
än någon sjukdom.

 Kagawa

Av Kaela - 1 oktober 2010 18:58

Jag har länge gått omkring med ett kuvert med blomstercheckar.

Och när jag besökte apoteket idag upptäckte jag att blomsteraffären mitt emot hade 50% på hela sortimentet.

Jag gick in och hittade en Rosenskärm eller som den heter på latin  - Medinilla Magnifica.

Har tittat på dem nu och då när jag sett dem i blomsteraffärerna - och insett att prislappen inte inbjöd till köp.

Med halva priset blev det en annan sak.

Dessutom räckte mina blomstercheckar!


  


Har inte hunnit fota den ännu så jag lånar ett foto här


Väl hemma satte jag mig och letade skötselråd på nätet och på den vägen hittade jag en blogg helt fulladdad med underbara foton - oftast av blommor.

Vill du ha lite ögongodis så titta in på Linneas blommande värld


Jag tar med glädje emot tips av dem som vet något om hur man ska hantera denna skönhet.

Av Kaela - 1 oktober 2010 11:22

Netdoktor skriver om att det finns anledning att vänta ett stort antal fall insjuknade i sorkfeber i år med tanke på det stora antalet storkar,.

(Sorkfebern är i princip begränsad till områden norr om Dalälven, även om enstaka fall rapporterats från andra områden. Sjukdomen är mycket vanlig i Finland.

Sorkfeber finns både i Tyskland och Danmark, och varför det just i södra Sverige inte finns smittade sorkar är oklart.

Antalet rapporterade fall i Sverige varierar från år till år (från 150 till mer än 2 000 fall, mycket beroende på om det är "sorkår" eller ej

Hundar och katter drabbas inte av sorkfeber.

Sjukdomen smittar troligen inte direkt från människa till människa.


Och - att rökare löper tredubbel risk att insjukna.

Jag förmodar att detsamma gäller människor med lungsjukdomar också - men det nämns inte.


Hur yttrar det sig då?


Med hög feber, muskelvärk, allmän sjukdomskänsla och ofta svåra buk- och ryggsmärtor.
Njurarna angrips och nedsatt njurfunktion kan man ha under en till två veckor.

Vissa insjuknade får även hudblödningar.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards