Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Kaela - 1 oktober 2010 18:58

Jag har länge gått omkring med ett kuvert med blomstercheckar.

Och när jag besökte apoteket idag upptäckte jag att blomsteraffären mitt emot hade 50% på hela sortimentet.

Jag gick in och hittade en Rosenskärm eller som den heter på latin  - Medinilla Magnifica.

Har tittat på dem nu och då när jag sett dem i blomsteraffärerna - och insett att prislappen inte inbjöd till köp.

Med halva priset blev det en annan sak.

Dessutom räckte mina blomstercheckar!


  


Har inte hunnit fota den ännu så jag lånar ett foto här


Väl hemma satte jag mig och letade skötselråd på nätet och på den vägen hittade jag en blogg helt fulladdad med underbara foton - oftast av blommor.

Vill du ha lite ögongodis så titta in på Linneas blommande värld


Jag tar med glädje emot tips av dem som vet något om hur man ska hantera denna skönhet.

Av Kaela - 1 oktober 2010 11:22

Netdoktor skriver om att det finns anledning att vänta ett stort antal fall insjuknade i sorkfeber i år med tanke på det stora antalet storkar,.

(Sorkfebern är i princip begränsad till områden norr om Dalälven, även om enstaka fall rapporterats från andra områden. Sjukdomen är mycket vanlig i Finland.

Sorkfeber finns både i Tyskland och Danmark, och varför det just i södra Sverige inte finns smittade sorkar är oklart.

Antalet rapporterade fall i Sverige varierar från år till år (från 150 till mer än 2 000 fall, mycket beroende på om det är "sorkår" eller ej

Hundar och katter drabbas inte av sorkfeber.

Sjukdomen smittar troligen inte direkt från människa till människa.


Och - att rökare löper tredubbel risk att insjukna.

Jag förmodar att detsamma gäller människor med lungsjukdomar också - men det nämns inte.


Hur yttrar det sig då?


Med hög feber, muskelvärk, allmän sjukdomskänsla och ofta svåra buk- och ryggsmärtor.
Njurarna angrips och nedsatt njurfunktion kan man ha under en till två veckor.

Vissa insjuknade får även hudblödningar.




Av Kaela - 1 oktober 2010 06:16

  



När man fått uppleva en stor sorg, är livet förändrat även när omgivningen tycker att allt verkar som vanligt igen.

Livet upprepar sig aldrig.


Ingenting blir riktigt som förut.


Man kan jämföra det med om man skulle få ett ben amputerat.

Så småningom hämtar man sig, krafterna kommer tillbaka och man kan ta sig fram på kryckor.

Man får en protes som man lär sig gå riktigt bra med.

Det kanske inte ens märks att man bara har ett riktigt ben.

Men man kommer att förbli enbent, och man kommer troligen hela livet då och då få ont i stumpen.


Många saker som man kunde göra förut, kan man aldrig mer göra.


Knappt ett ögonblick kan man själv glömma att man saknar ett ben.


Hela livet har förändrats.

Av Kaela - 1 oktober 2010 06:01

"Släpp in SD i utskotten" säger Dag Sandahl i tidningen Dagen.

Om vi inte gör det är vi ju odemokratiska och en isolerad grupp blir betydligt lättare en farlig grupp.

Så både för demokratins och framtidens skull måste vi handla rätt.
Sedan är det ju upp till alla goda krafter att inse att nu gäller det att samarbeta för att behålla det öppna samhälle vi har idag.

Det farligaste av allt är att stänga ute.


Av Kaela - 1 oktober 2010 05:51

Idag är det flera unga som bor kvar hemma längre.

Och något fler av dem varken studerar eller arbetar.

Detta enligt en undersökning som Nordea har gjort bland 1000 ungdomar.

Det är inte märkligt att flera bor kvar hemma längre idag med den ungdomsarbetslöshet vi har.

Att många av dem sparar är bra- men mindre bra att ungefär hälften av dem inte betalar något för sitt hemmaboende.

Man är omtänksam som förälder om man vågar ta upp frågan.

Att inte betala något när man faktiskt är vuxen ger helt fel signaler.

Boendet och maten kommer ju att bli de tunga posterna i de ungas framtid.

Det behöver man vänja sig vid.

Som förälder har man ju möjlighet att anpassa kostnaden till den unges ekonomi.

Vill man inte behålla pengarna kan man ju spara dem för att underlätta för den sitt barn när möjligheten till eget boende dyker upp.


Läst i Göteborgsposten

Av Kaela - 1 oktober 2010 05:33

 

  

 

Inget svar fyller någon funktion, om inte frågan kommit först.
Ingen insikt har någon funktion, om inte undran funnits innan.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards