Ulrika Blumfeldt som leder sjuksköterskeupproret säger i Dagens Nyheters artikel att hon inte ser sitt jobb som ett kall utan som en karriär.
Lite cyniskt utan tvekan - att göra karriär på att andra människor är sjuka.
Även om jag kan förstå att hon inte ser jobbet som ett kall.
Det är ett gammaldags ord som tyder på en gammaldags inställning för unga Ulrika.
Jag arbetar också med människor i nöd på olika sätt - och jag ser inte heller mitt jobb som ett kall - men som ett livsstilsjobb= ett jobb man måste brinna för - och en kärlek till dem som är beroende av det.
Kanske det vore bra om våra unga sjuksköterskor hade lite av den inställningen.
Det gör dem till bättre sjuksköterskor på alla sätt - och de skulle trivas betydligt bättre med sitt jobb.
Med det menar jag inte ett ögonblick att jag inte stöder deras kamp för högre lön - självklart gör jag det.
Mitt inlägg handlar om min reaktion på ett (som jag ser det) snudd på cynsikt uttalande.
Inte som ett inlägg mot högre lön för sjuksköterskor med flera yrkesgrupper!
Kaela
7 april 2012 15:35
Påskkramar tillbaka till dig Ulla!!
Sanna
7 april 2012 14:50
Jag tror, personligen, att alla har ett kall - en plats - som stämmer på deras person.
När vi är på rätt plats så trivs vi och mår bra - vi ser det inte som en karriärchans för karriär handlar om prestige och att visa att man är något.
Alla människor är något oavsett vem de är och vad de sysslar med!
Men deras yrke eller sysselsättning - kall - tror jag är del av de gåvor och den personlighet de har.
Så det är viktigt att vara på - hitta - rätt plats för det är då man är som bäst!
Så tänker jag...
God påsk!
Kaela
7 april 2012 15:35
Håller med dig.
Karriär är något annat än kall, livsstilsjobb eller livsuppgift vad man nu vill kalla det.
Och där man ska vara - där mår man gott.
Glad påsk till dig!
Hippocrates
8 april 2012 13:19
Skulle aldrig lämna mitt barn på sjukan med denna sjukhäxa- med utflippad utseende.
De enda i svärige som anser att de ha ett kall- är de som hämtar hem billjoner i löner och bonusar- politiker, bankdirektörer, styrelseproffs, företagsledare, försäkringsfolk, ägare till avreglerade "värksamheter" och andra varelser som anser att deras kall är att helt straffritt råna och suga ut svänska folket på billjoner.
Det märkliga är att det lyckas de utmärkt med och dessutom åtnjuter enorm respekt från miljontals rånoffer med toapapper i stället för hjärna i skallen
Kaela
8 april 2012 18:02
Utseende kanske inte är viktigt - utan snarare inställningen hos den som ska ta hand om sjuka människor.
Önskar dig allt gott!
Stefan
8 april 2012 13:57
Måste säga att det låter ju aningen cyniskt att resonera som du gör här med. Problemet för sjuksyrror är att de ALLTID fått höra att de utbildat sig till just sjuksyrror pga ett kall. Min egen syster är barnsjuksköterska och har alltid fått motargumentet "men du arbetar väl inte med det här för lönens skull?" vid löneförhandlingarna. Med sådan inställning behöver väl knappast någon ha betalt för sitt förvärvsarbete!
Kaela
8 april 2012 18:01
Självklart ska sjuksköterskor ha betalt.
Kanske missade du slutet i mitt inlägg där jag skrev just det.
Att mitt inlägg INTE handlade om högre lön för sjuksköterskor.
Det tycker jag självklart de ska ha!!
Allt gott till dig!
En anställd sjuksköterska
8 april 2012 19:26
Betvivlar inte ett dugg att denna ledare för upproret besitter alla de kvaliteer ni alla vill se hoss en sjuksköterska. Däremot kan man väl tänka sig att om man vill "leda" en revolt kanske man inte vinner på att visa sina mjuka sidor.......
Å karriär på sjuka?????? Det är väl ingen som ifrågasätter att läkare gör karriär eller?
Kaela
8 april 2012 23:39
Jo, det gör jag. Tycker inte det är rätt att läkare gör karriärer heller.
Och jag tror man kan vinna på att visa mjuka sidor också:)
Allt gott till dig!
Knet
10 april 2012 01:37
Hajar inte? Kan man inte brinna för sitt jobb och vilja göra karriär? Kan man inte ha en mjuk sida och tycka att man är värd en hög lön? Att säga att jobbet inte är ett kall utan en karriär är ju mer ett sätt att tydliggöra att bara för att man gör att viktigt jobb som man brinner för ska inte lönen vara låg och karriärsmöjlighetrna små. Ser inte det cyniska i att vilja göra karriär inom det viktigaste yrkena i världen!
Slår mig också att både hon i DN och en i kommentarerna här lyckas på nått märkligt sätt få in utseendet i diskutionen?
// Välbetald man och kontorsråtta
Kaela
10 april 2012 05:46
Jag avslyutade mitt inlägg med attjag givetvis inte ett ögonblick är emot högre lön till sjuksköterskor.
Både sjuksköterskor och lärare som båda har oerhört viktiga jobb har häpnadsväckande låga löner.
Också medveten om att i båda dessa yrken är karriärmöjligheterna - eller utvecklingsmöjligheterna som jag hellre säger mycket små.
Men vad är det för fel med att ha som mål för utvecklingen i sitt jobb att göra sitt allra bästa för dem man är satt att hjälpa - och se sin betydelse i detta!
Allt gott till dig!
Stefan
10 april 2012 10:30
Nä jag missade inte din slutkläm däremot känns ditt resonemang bakvänt om du anser att sjuksyrror enbart arbetar med sjuka. Både de och läkarkåren arbetar också med att förebygga sjukdom och att få folk att bli friska. Vård kallas det för och visst går det att göra karriär inom den även för sjuksyrror genom vidareutbildning, forskning och utökat ansvar. Det kan aldrig vara fel i sig och kan faktiskt ofta bero på en strävan av att bli bättre på sitt yrke som man faktiskt kan ha en stark passion för. Det är knappast cyniskt i mina öron. Problemet är återigen bemötandet uppifrån i denna yrkesgrupp och jag tycker att ditt resonemang, om än kanske omedvetet, följer det tankesättet när du påstår att det är att göra karriär på sjuka.
Kaela
11 april 2012 10:07
har gott om sjuksköterskor både i familjen och i vänkretsen.
Så jag är väl införstådd med att de har friskvård som ett av sina arbetsområden.
Och det är ju inte detta jag vänder mig emot.
Då snedvrider du hela frågan.
Det handlar om att få förmånen att arbeta med människor som befinner sig i en svår sits pga sjukdom är något väldigt stort-och något som kräver ödmjukhet om man ska kunna göra ett bra jobb.
Om man blir alltför karriärinriktad så kanske man missar detta stora.
Allt gott till dig!
KNET
10 april 2012 11:16
Att att ha som mål att utvecklas i sitt jobb och att göra sitt allra bästa för att hjälpa står i min värld inte i motsats till att vilja göra karriär. Så jag ser fortfarande inte det cyniska i det hela.
Kaela
11 april 2012 10:03
Det beror ju precis på hur man ser det.
Att göra karriär innebär ju för många att "stiga i graderna".
För dig har det en annan betydelse - och då är det ju ok.
Allt gott till dig!

nordisc
12 april 2012 12:40
Som jag förstår det så ordet "karriär" en negativ klang i dina öron? Jag tror att du hänger upp dig för mycket på just ordet i sig. Som jag ser det menar hon att utvecklas inom yrket, skaffa sig ökad kompetens, mer utbildning och samtidigt få kompensation ekonomsikt för detta, eftersom man kan tillhandahålla bättre vård. Redan nu så vidarutbildar sig sjuksköterskor trots att det är ekonomiskt olönsamt att göra så om man räknar med studielån och bortfall av inkomst under vidareutbildningen. Patienten skall självklart alltid vara i fokus i vårdandet och det är jag övertygad om att hon och övriga ssk studenter förstår och håller med om, det är ju därför de började läsa till ssk, för att vårda. Om du frågar samtliga studenter så tror jag ingen av dem skulle säga att de ger sig in i yrket för chanserna att göra karriär och bli sjukhuschef är så stora. Klart man kan bli chef men det betyder inte att man måste ha en cynisk inställning till patienterna, snarare tvärtemot, man måste då se till att alla de som arbetar på golvet ger bra vård. Så häng inte upp dig för mycket på ordet karriär.
Kaela
12 april 2012 15:18
Jag tror inte jag har hängt upp mig på ordet karriär.
Men det finns en risk att ju mera kompetens en person anser sig ha - desto längre blir avståndet mellan denne och de som han/hon är satta att hjälpa.
I övrigt är det självklart positivt att vilja vidareutbilda sig.
Sjuksköterskor och lärare är ju tyvärr två av de yrken där det i varje fall inte lönar sig ekonomiskt.
Men det finns ju annan belöning . OBS...med det menar jag INTE att sjuksköterskor inte ska arbeta för bättre lön.
Allt gott till dig!