Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Kaela - 6 oktober 2012 17:43

 




Vi människor har starka drivkrafter att göra gott för våra medmänniskor.

Att göra något för andra skapar en mening med att finnas till - att vara människa.

Jag hör varje dag från våra underbara frivilliga hur de upplever en stor och viktig meningsfullhet i att göra en insats som underlättar livet för en medmänniska.


I vår stora samlingsal har vi två tavlor i en fönstersmyg.

På den ena står det: Människans största behov är att behövas.


Man blir aldrig lycklig genom att jaga lycka för egen del. Lycka är en sidoeffekt av något annat, av hängivet intensivt arbete för en eller flera andra människor till exempel,


Enda sättet att att nå lycka är att glömma sig själv för andra.

Jag är övertygad om att det är så.

Medan vi bär en annans börda löser sig oftast dessutom våra egna problem .


Att glömma sig själv -  gå utanför sig själv och leva så totalt som möjligt i världen -  i nuet.


Varje människa föds in i ett sammanhang med nära relationer.
Vi har ett djupt behov av andra människor och vi är alla i olika faser av våra liv så svaga att vi är helt beroende av andra.

Kanske framför allt i början och i slutet av livet.

Men även den som är gammal och inte orkar så mycket har ett behov av att behövas.

Jag hör ofta våra äldre som väntar på att få en frivillig säga: "jag behövs inte längre".

Ord som sägs med sorgsen röst och ledsna ögon.


Men livet är så fantastiskt så när denna person får en "frivillig vän" någon som kommer, som tar med.
Då sker det näst intill magiska som sker i alla möten mellan människor.

Den som kom för att hjälpa och underlätta upptäcker ofta mycket snart hur viktig den här peronen som den besöker blivt för henne eller honom.

Så detta att behövas handlar om möten och relationer.

De vi möter - de som blir viktiga för oss i en längre eller kortare relation - vi behöver dem - och de behöver oss!






Av Kaela - 6 oktober 2012 17:32




Nej - jag lovar - jag ska inte bli en modeblogg


Men - på Bubbleroom finns den här jättesöta korta vita kappan.

Och många många fler.


Men den här skulle jag verkligen vilja ha.

Har varit förståndig så länge och har haft svarta kappor eller gråa som ju är lite mera oömma färger än vitt.


Men vilken dröm detta är....


 



eller........

ska jag vara praktisk och förståndig och ta den här istället.

Den är inte fel den heller...om det inte var så att jag längtar efter att byta färg.

 


Av Kaela - 6 oktober 2012 17:22

 


Vårt vackra äppelträd i oktobersolens sken.

Tyvärr vet vi inte vad våra vackra och goda äpplen heter.

Lätt nötsmak, mycket fräsch.

Kanske någon av mina kära läsare kan sånt.

Av Kaela - 6 oktober 2012 13:27

Läser en glad nyhet i Dagens Nyheter.

Tre av fyra ungdomar som genom gått något av gymnasiernas yrkesprogram får jobb efter avslutade studier.

Eftersom man inte är behörig till studier på högskola efter att ha gått yrkesinriktat gymnasium väljs dessa linjer bort av många ungdomar.

Men att få jobb direkt efter studenten är inte dumt.

Inom hantverksyrkena åtminstone är heller inte löneutvecklingen dålig.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards