Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Starta våren i små odlingslådor

Av Kaela - 11 mars 2013 17:00


 


Det är vinter ute - men det är dags att starta sommaren inne.

Skaffa frön och så.

Genom att själv dra upp sina plantor sparar man ju också in en del pengar jämfört med om man skulle gå till trädgårdshandeln och köpa alla plantor man vill ha till sin trädgård, kolonilott eller balkong.


Dessutom böprjar man mitt i vinterkylan våga drömma om en vår när man petar ner de små frön man inhandlat i såjorden.


Bra att tänka på är att olika sorter ställer olika krav så du måste alltid läsa på påsen till varje enskilt frö innan du sår.

Vi har också alla olika förutsättningar hemma vad gäller placering av sådderna och vi har olika grundkunskaper.


Under groningsprocessen behöver du inte anstränga dig så mycket för att hitta rätt ljus.

Men när det gröna börjar kika upp ur jorden behövs det ljus.


Rosenskära är en underbar "ettåring"

Den blir meterhög och har ett buskigt växtsätt med sirligt bladverk som liknar dill, som gör plantan vacker även innan den börjat blomma.


Krassen får du förstås inte heller glömma.

Tagetes tycker en del är stela blommor - men många tillsammans någonstans i en kruka blir de ett riktigt fint blickfång.

(Har du sniglar i trädgården är det dock ingen bra blomma att sätta ut i trädgården.)

Låt krukan stanna på altan eller veranda.


Luktärter...mmmm frossa i deras härliga färger och dofter.

Blanda och njut.

Du kan verkligen slösa med blommor i sommar om du tar dig tid att så inne redan nu.







 
 
Ingen bild

Kristina

12 mars 2013 13:16

Härligt at läsa för en så fantast. Har inte börjat på allvar då våren är långt borta med en meter snö på tomten,Tomater och chili har kommit i jorden. Var rädd om dig fina vän Kramar

Kaela

13 mars 2013 10:59

Nej våren känns långt borta.
Men när jag bläddrade med mina fröpåsar ryckte den närmare- i min känsla i alla fall.
Och det är ju där vi får börja.
När snö och kyla inte behagar släppa greppet om oss.

Var rädd om dig du också!

Allt det bästa önskar jag dig med en stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards