Alla inlägg under juni 2013

Av Kaela - 17 juni 2013 16:49

 




Tvångshandskar, hjälm och veckolånga perioder i isolering.

Utan att man någonsiin begått något brott mot någon annan människa.


Däremot har man ett självkskadebettende som den vanliga Öppenvårdspsykiatrin inte anser sig klara av.


Om de som drabbats av detta handlar boken: Slutstation Rättspsyk. av Sofia Åkerman och Thérèse Eriksson.

Boken har kommit till att författarna har l'äst journalanteckningar och  efter möten med och intervjuer av dessa kvinnor.

Kvinnornas medpatienter är grovt kriminella våldsmän.


Linda en av kvinnorna som boken handlar om säger så här:

"Första gången personalen kom in med hockeyhjälmen hade jag dunkat huvudet i väggen, och när jag vägrade sätta på mig den brottade de ner mig och lyckades låsa fast hjälmen om mitt huvud. Sedan gick de. Det var nästan så att jag trodde att jag skulle bli psykotisk av den intensiva panik jag kände. Jag kunde inte andas och hjälmen tryckte mot huvudet. Jag hade alltid tvångshandskar samtidigt som jag var isolerad, så jag kunde inte göra någonting alls. Det kändes som jag blev utsatt för tortyr."


Skakad och ganska så förtvivlad över att psykvården i mitt fina land gör sig skyldig till detta lägger jag ifrån mig boken.

Jag är nästan fysiskt illamående och skulle helst vilja ställa mig på torget och ropa ut att detta måste stoppas.

Tänk - om det vore min dotter det gällde - eller min syster - eller mig själv!


Du kan köpa bolen här eller låna den på biblioteket.

Jag rekommenderar inte denna bok som en mysig sommarbok - men som en ögonöppnare!







Av Kaela - 17 juni 2013 05:55


    

Lycka är inte att ha allt
Lycka är att ha något att längta efter!


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 juni 2013 05:42

Idag är det måndagen 17 juni och Torborg och Torvald har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 1 532 kvinnor i Sverige som har förnamnet Torborg.

Av dessa har 390 namnet Torborg som tilltalsnamn.

3 män heter också Torborg - men ingen av dem använder namnet som tilltalsnamn.

Torborg är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Tor och borg som betyder beskydd.

Har funnits i Sverige sedan 1522.


I vårt land finns  1 691 män som har förnamnet Torvald.

5 personer bär namnet som efternamn.Av dessa har 306 namnet Torvald som tilltalsnamn.

Torvald är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Tor och vald som betyder makt.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

Första gången man ser det är på en runinskrift.

Torvald Eriksson, Vinlandsfarare, död i strid med indianer vid 1000-talets början. Torvald Hjaltasson, isländsk hövdingason som var hird och skald hos svenske kungen Erik Segersäll i Uppsala på 980-talet.

Av Kaela - 16 juni 2013 11:45

  

 



Det var fullt
av människor
omkring oss


bitar av samtal
spreds med vinden


men Du
hörde mitt rop


medan det ännu
bara var en tanke


Din hand
på min axel


Din viskning
i mitt öra


det var allt
som behövdes


--------------



- jag går Din väg nu.


Kaela

Av Kaela - 16 juni 2013 08:58


 

Bilden lånad här



Aftonbladet skriver om en kommande artikel i ICA-Kuriren som ska avslöja bantningsmedel.

Av tio medel är alla verkningslösa.

Det är ju tråkigt - men vad värre är - är att en del är direkt farliga.

Som exempel nämns  Redumax.


I samtliga tio fall förlorar man alltså pengarna - men allvarligare är de medel som gör att man kan förlora hälsan.



Av Kaela - 16 juni 2013 08:38

 



Godmorgon - och välkommen in i ett mirakel!

Att vakna idag är ett mirakel-och ha en helt ny dag framför sig är ett mirakel - och har vi klara ögon  är jag övertygad att viunder denna dagens timmar kommer att möta ännu flera mirakel!


Vad är då ett mirakel?

 

Mirakel är oväntade glädjeämnen, överraskande sammanträffanden, oförklarliga upplevelser, häpnadsväckandeskönhetsintryck.. precis vad som helst som händer under dagens lopp,
under förutsättning att vi just i det ögonblicket kan uppfatta dess speciella värde.

Av Kaela - 16 juni 2013 08:25

 




Du kan inte nå något nytt om dina händer fortfarande är fulla av gårdagens skräp.


 Louise Smith

Av Kaela - 16 juni 2013 08:15

Idag är det söndagen den 16 juni och Axel och Axelina har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns i vårt land 7 039 män som har förnamnet Axel.

Av dessa har 17 087 namnet Axel som tilltalsnamn.

6 kvinnor bär också namnet - 3 av dem som tilltalsnamn.

Axel är en  dansk form av det hebreiska namnet Absalon som betyder fadern är välgång.

Har funnits i Sverige sedan 1371


928 kvinnor i vårt land har förnamnet Axelina.

Av dessa har 91 namnet Axelina som tilltalsnamn.

Axelina är en femininform av Axel som är en nordisk form av det hebreiska namnet Absalon som betyder 'fadern är välgång'.

Namnet har förekommit i Sverige sedan 1400-talet men aldrig blivit vanligt


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards