Alla inlägg den 22 november 2013

Av Kaela - 22 november 2013 05:54

 




Lycklig - det är ett lite svårt ord.

Om människor får frågan om de är lyckliga säger många kanske nej.

Ska man ange skäl är ett vanligt skäl brist på pengar

Det är ofta något som människor anger som orsak till varför de inte känner sig tillfreds med sina liv. 


Men jag tror att pengar  - eller brist på dem snarare - aldrig är det verkliga skälet till varför en människa inte är lycklig.

Jag vet att detta kan låta absurt för någon som knappt har råd att betala sina räkningar.

Och självklart är det så att om man inte har tak över huvudet och inte mat på bordet- eller om man har detta  men om t.ex elverket hotar att knäppa strömmen för att man inte kan betala elräkningen - då är livet långt ifrån enkelt.

Och - man är knappast lycklig.

Men detta till trots vill jag påstå att det är en missuppfattning att det är genom yttre saker  vi blir lyckliga.


Lycka och tillfredsställelse är något som kommer inifrån.

Lycka handlar inte om vad man faktiskt har, utan om förmågan att kunna känna livets värde.


Visst kan man känna ett lyckorus när man fått löneförhöjning eller köpt en ny fin lägenhet.

Till en början - men det är inget som består.


Lycka för mig kan liknas vid en känsla av att se en mycket djup mening med mitt liv. 

Att ha förmågan att känna tacksamhet, trygghet i tillvaron,att kunna uppleva kärlek till livet och allt levande runtomkring  mig.


Önskar dig en dag när du känner lycka - eller tillfredsställelse som jag hellre kallar det - över att du är du - att du lever här på jorden och har en helt ny dag till ditt förfogande.



Av Kaela - 22 november 2013 05:36

Idag är det fredagen 22 november och Cecilia och Sissela har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


64 156 kvinnor i Sverige heter Cecilia.

 23 054 bär namnet som tilltalsnamn.

Cecilia är ett kvinnonamn av latinskt ursprung (Caecilia). Från början bars namnet av de kvinnliga medlemmarna i den romerska släkten Caecilius, vars namn tagits från ordet caecus, 'blind'

Namnet har funnits i Sverige sedan 1100-talet.

Historisk person som burit namnet: Cecilia Månsdotter Eka mor till Gustav Eriksson Vasa


 Sissela är en försvenskad variant av Cecilia.

Andra nordiska varianter är Sissel och Sidsel.

Har funnits i Sverige sedan 1100-talet.

Namnet fick ett uppsving under 1980- och 1990-talen men är relativt ovanligt.

Det finns  174 personer i Sverige med namnet Sissela varav 115 med det som tilltalsnamn.

Känd person som bär namnet:Sissela Kyle, född 1957, skådespelerska och komiker


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards