Alla inlägg den 20 november 2013

Av Kaela - 20 november 2013 16:45


 



I morse hände mig något väldigt ovanligt.

Jag vaknade faktiskt på dåligt humör.

Och upptäckte att de negativa tankarna stod på kö - och att allt gick på tok...."jag är helt slut....skulle kunna sova en vecka....klart jag tappar smörkniven på golvet....och att det är svårt att få varmvatten....fy vilken dag.....nej jag vill inte vara med idag"


Rullade upp persiennen och bara hatade mörkret och frosten på bilrutan.

Snart var dessutom huvudvärken ett faktum.



På väg till jobbet satt jag i bilen och funderade hur stor del jag hade i morgonens motgångar.

För det mesta gick faktiskt på tok.

Men....säger du ...det brukar det göra när man vaknar på dåligt humör.


Men tänk om jag istället hade tagit emot "humöret" och bara konstaterat att jaså det är en sån dag.
Hade jag "vunnit" då?

Att jag vaknade på dåligt humör har jag svårt att se att jag kunde ha ändrat på..men jag lät det ta över.

Acceptera det dåliga humöret utan att göra någon sak av det...


Att acceptera är ju att se situationen/saken för vad den är..

Vi dömer den inte och vi gör inte motstånd mot den.


Kanske påverkar vi skeendet med våra tankar,.


Hörde till exempel att i en studie i Italien fick en grupp laktosintoleranta personer vad man trodde sig vara laktos.

I själva verket var det glukos (druvsocker). 44 procent av personerna fick magproblem.


Betyder det att du garanterat kommer hålla dig kry om du tänker ”friska” och positiva tankar istället för att gå omkring och oroa dig för att bli sjuk?

Nej, det tror jag förstås inte, men chanserna ökar.

Dessutom är det betydligt trivsammare att ha sällskap av positiva och glada tankar än sura och negativa.

 Tror jag avslutar de här funderingarna med Theodore Isaac Rubins tänkvärda ord:


Problemet är inte att det finns problem.

Problemet är att förvänta sig något annat, och tro att det är ett problem att ha problem.




Av Kaela - 20 november 2013 12:58

Vad glad jag blir när jag läser i Tidningen Hälsa att promenader inte bara är lika bra som gymmet - de är till och med bättre.

En 30 minuter lång promenad om dagen halverar risken att drabbas av våra stora folksjukdomar som hjärtkärlsjukdom, demens och diabetes står det.

Det var en verklig vinst med en liten insats.

Även om jag vissa dagar har svårt att få till den där 30 - minuters promenaden.

Jag jobbar långa dagar och har tre mil till jobbet.

Det gör bilen oumbärlig för jobbresor.

Och så är det mörkt när jag kommer hem.


Men så mycket jag bara kan försöker jag göra mina olika tjänsteärenden, möten och annat till fots.

Inte för att jag tänkt så mycket på att jag minskar risken till sjukdom - utan mera för att jag känner en så stor skillnad i mitt aktuella mående!


Att veta att det är en insats mot obehagliga sjukdomar kommer att göra mina steg ännu lättare i framtiden!

Av Kaela - 20 november 2013 12:23



 





Förundran

är ett ögonblicks
svindel
av klarhet


en kort sekund
ser vi
sammanhangen

och vet
alla svaren



Kaela


Av Kaela - 20 november 2013 08:54

 




Stå på dig i din tro på världens godhet!


DU är viktig.

Det är sådana som DU som skapar vår värld på nytt varje dag, lite bättre och mer kärleksfull för varje gång.


Det är såna som DU som får det omöjliga att ske!


DU skapar ljus där det är mörkt!


DU ger nytt hopp till den som är modfälld!


Tack för att DU finns - och glöm inte att vara glad för att Du är den fantastiska person DU är!

Av Kaela - 20 november 2013 05:15

Idag är det onsdagen 20 november och Pontus och Marina har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 15 835 män i Sverige som har förnamnet Pontus.

Av dessa har 13 090 namnet Pontus som tilltalsnamn.

Pontus är ett förnamnsom har härletts till det grekisks ordet póntos, 'hav', eller setts som en kortform av påvenamnet Pontianus.

 Namnet kom till Sverige under 1500-talets senare hälft genom riksrådet Pontus De la Gardie; han hette egentligen Ponce, som är den franska formen av det latinska Pontius, men när han flyttade till Sverige latiniserade han felaktigt namnet som "Pontus".

Det förblev länge ett relativt ovanligt förnamn.

Numera tycks namnet endast förekomma i Sverige och flest bärare finns idag bland dem som är födda under 1980- och 1990-talet.


Och det finns 10 016 kvinnor som har förnamnet Marina.

Av dessa har 6 289 namnet Marina som tilltalsnamn.

Även 1 man heter Marina, men använder inte namnet som tilltalsnamn.

26 personer bär namnet som efternamn.

Marina äreEtt latinskt namn som är bildat av ordet mare som betyder hav.

Har funnits i Sverige sedan 1304

Historiska personer som burit namnet:.Sankta Marina från Alexandria, katolskt helgon.

Marina, trollkvinna i polsk förvecklingssaga.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards