Alla inlägg den 17 december 2013

Av Kaela - 17 december 2013 22:18

 En god nattsömn kan betraktas som kroppens naturliga skönhetsmedel och fungerar säkert bättre än mycket av det som skönhetsindustrin har att erbjuda, säger forskaren John Axelsson.


Nu ska jag ta hans råd ad notam och bege mig till sängen.

Du som läser det här får skynda dig att göra detsamma om du ska hinna med skönhetssömnen.


Njut gärna av Viktor Rydbergs dikt tomten innan du strämmer träff med han med paraplyet - fastna bara inte i att försöka besvara tomtens undran....


Och inte heller varför snön stannade bara i två dagar....kanske kommer den igen....kanske inte - men julen blir i varje fall grön säger SMHI


 


Midvinternattens köld är hård,
 stjärnorna gnistra och glimma.
 Alla sova i enslig gård
 djupt under midnattstimma.
 Månen vandrar sin tysta ban,
 snön lyser vit på fur och gran,
 snön lyser vit på taken.
 Endast tomten är vaken.


Står där så grå vid ladugårdsdörr,
 grå mot den vita driva,
 tittar, som många vintrar förr,
 upp emot månens skiva,
 tittar mot skogen, där gran och fur
 drar kring gården sin dunkla mur,
 grubblar, fast ej det lär båta,
 över en underlig gåta


För sin hand genom skägg och hår,
 skakar på huvud och hätta --
 "nej, den gåtan är alltför svår,
 nej, jag gissar ej detta" --
 slår som han plägar, inom kort
 slika spörjande tankar bort,
 går att ordna och pyssla,
 går att sköta sin syssla


Går till visthus och redskapshus,
 känner på alla låsen --
 korna drömma vid månens ljus
 sommardrömmar vid båsen


Glömsk av sele och pisk och töm
 Pålle i stallet har ock en dröm:
 krubban han lutar över
 fylls av doftande klöver


Går till stängslet för lamm och får,
 ser, hur de sova där inne


Går till hönsen, där tuppen står
 stolt på sin högsta pinne


Karo i hundbots halm mår gott,
 vaknar och viftar svansen smått,
 Karo sin tomte känner,
 de äro goda vänner


Tomten smyger sig sist att se
 husbondfolket det kära,
 länge och väl han märkt, att de
 hålla hans flit i ära;
 barnens kammar han sen på tå
 nalkas att se de söta små,
 inget må det förtrycka:
 det är hans största lycka


Så har han sett dem, far och son,
 ren genom många leder
 slumra som barn; men varifrån
 kommo de väl hit neder?
 Släkte följde på släkte snart,
 blomstrade, åldrades, gick - men vart?
 Gåtan, som icke låter
 gissa sig, kom så åter


Tomten vandrar till ladans loft:
 där han har bo och fäste
 högt på skullen i höets doft,
 nära vid svalans näste;
 nu är väl svalans boning tom,
 men till våren med blad och blom
 kommer hon nog tillbaka,
 följd av sin näpna maka


Då har hon alltid att kvittra om
 månget ett färdeminne,
 intet likväl om gåtan, som
 rör sig i tomtens sinne.
 Genom en springa i ladans vägg,
 lyser månen på gubbens skägg,
 strimman på skägget blänker,
 tomten grubblar och tänker


Tyst är skogen och nejden all,
 livet där ute är fruset,
 blott från fjärran av forsens fall
 höres helt sakta bruset.
 Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
 tycker sig höra tidens ström,
 undrar, varthän den skall fara,
 undrar, var källan må vara


Midvinternattens köld är hård,
 stjärnorna gnistra och glimma.
 Alla sova i enslig gård
 gott intill morgontimma.
 Månen sänker sin tysta ban,
 snön lyser vit på fur och gran,
 snön lyser vit på taken.
 Endast tomten är vaken

Av Kaela - 17 december 2013 16:12


 




Det vore inte dumt

om jag hade
fötts

som en

snöboll

Jag hade fötts

genom kramar


flugit

genom livet

landat
hos den

jag

smälter för


Kaela

Av Kaela - 17 december 2013 15:25


 



När jag var bebis och småbarnsmamma upplevde jag att jag som förälder/mamma ofta fick kommentarer från olika håll.

Kommentarer som faktiskt var kritik och tillrättavisningar.

Utan att jag bett om det.


Typ:  Familjemedlem  påpekar att jag nog skämmer bort min bebis genom att amma hela tiden eller lyfta upp barnet så fort det piper till eller även helt okända...tant på bussen till exempel som säger att jag nog klätt på mitt barn för varmt eller: "fryser hon inte utan vantar....eller kan hon andas när hon ligger så där (bebis i sele).


Det gjorde förstås att jag lovade mig själv att aldrig någonsin göra detsamma mot framtidens bebis och småbarnsmammor - och det gör jag inte heller.

Minns alltför väl.

Men hur är det.

Du som är ung babis/småbarnsmamma idag...får du såna här kommentarer?

Det skulle vara kul att veta tycker jag!




Av Kaela - 17 december 2013 14:32

 




Oavsett hur många misstag du gör på vägen, eller hur långsamt du går fram, så är du långt före dem som inte ens försöker. 


 Okänd tänkare

Av Kaela - 17 december 2013 07:59


 

Bilden lånad här



Den som befinner sig i Stockholm kan gå till Aula Medica i Solna.

Där kan man beskåda Alfred Nobels droska som faktiskt är orsaken till att nobelpriset delas ut i Sverige.


Läs artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 17 december 2013 05:46

Idag är det tisdagen 17 december och Stig har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Stig även Stieg är av danskt ursprung (fornvästnordiska Stígr) och kommer av ordet stiga som betyder "vandrare".

Det var ursprungligen ett binamn ( binamn är ett namn som används utöver en persons förnamn eller egentliga namn), som sedan blev ett förnamn.[

Namnet  har använts som dopnamn i Skåne sedan 1100-talet men blev allmänt i resten av landet först på 1800-talet.

Det finns 66 103 personer i Sverige med namnet, varav 38 106 använder det som tilltalsnamn.

Historiska personer som burit namnet:*Stig Halvard Dagerman, ursprungligen Andersson  1923-1954.

* Stig Järrel  skådespelare  1910-1998.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards