Alla inlägg den 28 december 2013

Av Kaela - 28 december 2013 20:45


 



En hel packe nya böcker kom tomten med.

Och jag som är läsoman har inte ens börjat på en enda av dem.

Där finns Tomas Sjödins: Tusen olevda liv finns inom mig....en roman av Tomas.

Det lär vara den första....jättespännande....andra böcker har han skrivit men ingen roman vad jag vet!


Så ligger där också Kristian Gidlunds bok: I kroppen min....

Känner ett djupt vemod över att Kristian nu tvingast lämna sin kropp...

"Hysteros" av helena Granlubnd som är ett nytt namn för mig....

och några till.


Jag lyfter dem ibland och njuter av känslan.

Finns det något som känns så pirrande spännande som en ny bok som väntar på att bli läst.


Jag har många fina stunder framför mig med dessa böcker....



Av Kaela - 28 december 2013 20:15







 



Ibland rör vi oss
liksom vid sidan av
vårt nu


Inneslutna

i dagarnas trygghet

där vindarna tystnar
i andakt
inför livet


medan tiden

gör ett avtryck i

vårt hjärta...


Kaela

Av Kaela - 28 december 2013 18:23

 




Ord är underbara....de bygger broar och ger glädje - om vi använder dem på det sättet vill säga.

Tyvärr kan man ju missbruka orden och använda dem som pilar och knivsuddar.


Jag är förälskad i ord - de blir mina byggstenar till det jag vill ha sagt och till min poesi förstås.

Ibland är det enda ord som sätter igång min tankeverksamhet.

Idag var det ett ord som jag inte hört på länge.

Runt kaffebordet där det pratades 0ch skrattades satte någon ;på grund av detta troligen, en bit bulle i halsen.

När han kunde prata igen sa han: "Jag fick bullen i vrångstrupen"

Fel strupe eller luftstrupen säger vi oftsast annars idag.

Men som barn hörde jag ofta ordet och idag när det kom till mig igen slogs jag av hur lika det är det engelska ordet wrong=fel.

Är det en tillfällighet tro, eller har vi ord gemensamma med de flesta språk?

Åtminstone de europeiska språken.


Av Kaela - 28 december 2013 09:07

Idag är det lördagen den 28 december och Benjamin har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


 Benjamin är ett hebreiskt namnsom betyder lyckans son (egentligen son av högra handen eller son av södern)[1]. Benjamin var enligt Bibeln Jakobs son med Rakel och Josefs yngste och enda helbror.

Tidigare var benjamin ett ovanligt namne i Sverige men under senare delen av 80-talet och under 90-talet blev det ett populärt namn.

Tidigast i början på 1600-talet har man konstaterat att namnet förekommer i Sverige!

Historiska personer som bar namnet. Många har burit namnet - men detta är ett par av dem:

*Benjamin Franklin, född ; 17 januari  1706 i Boston  Massachusetts, död 17 april 1790 i Philadelphia, Pennsylvania, och var en amerikansk boktryckare, vetenskapsman, diplomat och politiker. Han uppfann åskledaren. Franklin deltog även i utarbetandet av den amerikanska självständighetsförklaringen 1776.

Han är känd för många uttalanden och sina experiment med elektricitet.

*Benjamin Britten, född 22 november 1913 i Lowestoft, Suffolk, död 4 december 1976 i Aldeburgh, Suffolk, var en brittisk kompositör och dirigent


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards