Direktlänk till inlägg 18 juli 2015

Begreppet tid är ganska underligt!

Av Kaela - 18 juli 2015 20:53

 




Att fundera över ordet tid - ja det tror jag vi alla har gjort nu och då.

"Tiden går så fort" tänker och säget man själv ofta - och hör andra säga.

Idag har tiden runnit mellan mina fingrar.

Inte riktigt - men nästan.

Jag har tvättat ocj strukit och handlat.

Men jag satt en timme och bara funderade före middagen som min underbare man ställde i ordning.l

(Utan honom skulle jag nog glömma att äta. Åtminstone ibland.)




Jag tror att jag vågar säga att tiden är något vi alla har ett förhållande till.


Men att det förhållandet kan se olika ut under olika delar av vårt liv.


Ibland kan tiden kännas som en gåva eller en vän , ibland som en fiende att kämpa mot.

Varenda dygn har 24 timmar - ändå kan det upplevas så oerhört olika.

24 timmar tillsammans med den eller dem man älskar är som ett andetag.

Medan 24 timmar då vi är sjuka och har smärta kan kännas evighetslånga.


Tiden som aldrig räcker till.
Tidstjuvar som tar den ifrån oss.


Har du tänkt på att oavsett vad vi gör med vår tid, så blir den förbrukad i samma stund den används.

Tiden är en färskvara som inte går att sätta in på banken eller frysa in för framtida bruk.


På samma sätt som vårt sätt att se på tiden och att mäta den  har vi sinsemellan olika sätt att se på den.
Tiden som går är dagarna i vårt liv.

Man kan nästan bli rädd inför såna tankar.
Jag ska snart avsluta funderingarna här med att säga att stress är den levande tidens sätt att slå tillbaka emot oss.

Tiden är nämligen inte bara ett objekt utan lika mycket ett subjekt.

Den vill inte bli utnyttjad utan tagen till vara.



Bodil Jönsson resonerar genomklokt om ämnet tid.  

Hon ger oss många praktiska råd och tips om hur vi enkelt kan förändra våra liv.
"Det kan väl inte vara så att vi har så bråttom med att ha bråttom att vi inte hinner med något annat?"
"Det är den personliga, upplevda tiden vi vill ha lång, kanske ibland evig.

Men det är klocktiden vi jagar efter.

Den "effektiviserar" vi. den styckar vi i smådelar.

Och så köper vi ny teknik för att "spara" tid."


Bodil har så rätt.

Viktigt att skilja på tid och klocktid!

För att inte tala om kloktid!

Tid vi verkligen tar till vara.

Jag ska titta på en fim med mannen i mitt liv.

Men innan dess vill jag önskla DIG en underbar lördagskväll - och en god natt-

Vet inte vad som händer i ditt liv imorgon - men till mig kommer äldste sonen med fru efter en konsert på  Öland.

Sängen är redan bäddad - med nästan lika förvntansfulla händer som den först bädd jag gjorde i ordning åt honom!


Här kommer kvällens citat!

Ta det gärna med dig d¨du lämnar!


"Att börja är halva arbetet, låt den andra halvan vänta; börja åter med den, och du har snart slutfört."
Markus Aurelius

 
 
Xecute

Xecute

18 juli 2015 22:07

Så bra skrivet!

http://xecutes.bloggplatsen.se

Kaela

19 juli 2015 09:04

Vad härligt att du gillar det!


Jag gillar att ni är i Danmark!!
Ett dejligt land!

Njut!

Sätter in dig bland mina läsvärda bloggar.
Kanske någon annan hittar till dig också!
Om du inte gillar det, säg till så tar jag bort dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards