Direktlänk till inlägg 30 april 2016

Valborg - vintern ut!

Av Kaela - 30 april 2016 16:21

 

Våren är i full gång, det är fest i luften och allting i naturen är så nytt, så skirt grönt att det nästan är berusande.

Valborgsmässoafton - ikväll trots att Valborg har namnsdag först imorgon den 1 maj!

tt att förstå att vi vill fira vinterns uttåg och vårens ankomst.

Men det finns faktiskt en annan historia som kanske haft betydelse för det firande vi har idag!


Valborgsmässan firades i äldre tid den första maj till minne av helgonet Sankta Valborg.
En engelsk kungadotter som framlevde sina dagar i ett tyskt kloster.


I hstorier från 1800-talet kan man läsa om fulla arbetare i buskar och lite här och där på Valborg och om hur polisen hade fullt upp med att ta hand om berusade denna dag.

Så alkoholens flöde den här helgen är inget nytt.

Det har bara blivit bredare och spritt sig längre ner i åldrarna.


Själv ska jag fira med en hel massa gamla vänner - de flesta vänner sedan åtminstone 30 år.

Första gången alla samlas i vår lägenhet trots att vi nu bott här i 14 månader.

matlagandet är i full gång.
Vi ska försöka tränga in oss alla i vårt inte alltför stora kök.

Så kanske blir det sent och jag är trött.
Däför vill jag önska DIG en härlig Valborgskväll redan nu!
Ta vara på kvällen oavsett du är ensam eller tillsammans med vänner och eller familj



Här kommer "kvällens" citat:


"Varje vår är den enda våren, en evig förundran. "

Ellis Peters





























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards