Direktlänk till inlägg 1 januari 2018

Att få bestämma själv - det borde vara självklart för människor i alla åldror.

Av Kaela - 1 januari 2018 13:53



 




Hamnade i ett samtal häromdagen.

Någon som just varit i Danmark visste att berätta att där finns ingen åldersgräns där personen tvingas gå i pension.

Många tycker kanske att det låter fruktansvärt.

Andra att det vorte fantastiskt om vi vore lika framsynta i Sverige!
Många vill gå i pension vid 65 år.

Amdra skulle gärna gå ännu tidigare.

Men så finns det en del som skulle välkomna attåldern när man ska gå pension vore personlig.

att man själv bestämmer helt och hållet.

Att det inte vore möjligt att tvinga människor till sysslolöshet som gärna vill och kan fortsätta arbeta.

Idag säger man ju faktiskt att 70 är det nya 50.
Jag är övertygad om att det ligger en hel del i det!

För min del skulle jag ju då önska att den som vill gå tidigt i pension inte ska känna sig mindre värd för det.

Socialstyrelsen pratar ju om vikten av ett värdigt liv.

Och ett värdigt liv kan det som jag ser det - bara bli om vi får bestämma själva när vi vill pensioneras.

Och få fullständig respekt för vilket beslut vi än fattar!


Det vore  en dröm om det funnes en regering hos oss också - som vågade genomföra detta - och

på så sätt  se till att myndiga personer verkligen får bestämma angåend sitt eget liv.



 
 
Ms. W

Ms. W

1 januari 2018 17:48

Man kan absolut tvingas till allt möjligt här i livet, från olika instanser. En del vill jobba, men kanske inte ens får... En del vill kanske inte jobba ens till 65, men kanske måste!


Hoppas att du får en fin fortsättning på nyårsdagen!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

1 januari 2018 18:08

Ja det är inte bra att människor ska känna sig tvungna tycker jag!
Vuxna myndiga människor borde få ha inflytande och bestämma över sig själva.

Disigt och rått är vädret hos mig.
Men ett nytt år är det och det hoppas vi massor av!

 
Split

Split

1 januari 2018 19:05

Det är verkligen superkonstigt att det är så här i Sverige.

http://www.splitkroatien.se

Kaela

2 januari 2018 06:59

Javisst, det är det absolu.
En bra dag till dig önskar jag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards